• poker444

    Avbryta min utbildning..?

    Hejsan,

    Det är så här att jag befinner mig i ett litet dilemma... 
    Det började med att jag arbetade som brevbärare och tyckte om jobbet och allt det innebar, men kände att det inte var någon framtid och att lönen var lite för låg så jag bestämde mig för att utbilda mig till redovisningsekonom/konsult, en 2-årig yrkeshögskoleutbildning vilket jag har passerat 1 år nu till sommaren.

    Jag kände att jag behövde ha en utbildning och stabilare grund att stå på och ekonomi pluggade jag dessutom på gymnasiet så jag tänkte och kände att det var helt rätt, är för övrigt 25 år nu.

    Men nu kommer jag till allt fler oftare eftertankar att om verkligen kontor, rådgivning och troligtvis mycket stillasittande framför en dator är min grej och min dröm även om jag gillar ekonomi och siffror, dessutom en hyfsat konkurrenshård bransch.

    Jag har då alltmer börjat få lite ångest och blivit orolig över min yrkeskarriär och blir allt mer och mer stressad över den då min flickvän studerar till ingenjör vilket är en stabil och bra grund som kommer ge henne ett bra och välbetalt jobb medan jag fortfarande är osäker på vad jag vill...

    Har nu en liten tid funderat på att istället utbilda mig till yrkeschaufför då jag gillar att köra bil, leverera gods/paket samt att vara mer igång och aktiv även om det innebär att sitta still en hel del, lockas ändå av den typen av jobb.
    Lönen där är kanske inte heller den bästa och även om det är brist på yrkeschaufförer så vet jag inte heller hur utvecklingen är lönemässigt och hur det kan se ut efter 5-10 år i branschen när man har lite mer erfarenhet?

    Tacksam för svar och era åsikter och även om ni har erfarenheter som yrkeschaufförer med pros / cons och allmänt om jobbet och lönen.

    Tack!

  • Svar på tråden Avbryta min utbildning..?
  • Mortiscia80

    Som jag ser det är alla tre yrkena stillasittande, även om du ibland är aktiv som yrkeschaufför så är det väl allmänt känt att de brukar få problem med ryggen.

    Gör klart din utbildning först, vad du än gör sedan, men du kan väl åtminstone testa yrket innan du förkastar det? Det finns många kontorsråttor som gymmar eller löper eller nåt annat aktivt på fritiden, det kan du också göra!

Svar på tråden Avbryta min utbildning..?