• getoutofmylyf

    Skatteverket tänker avsluta min sekretessmarkering. Livrädd och behöver hjälp!

    Troligen helt fel forum, sorry. Fann inget som passar detta...


     


    För flera år sedan blev jag utsatt för sexuella övergrepp och annan misshandel. Det pågick en längre tid, från barndomen till tonåren. Det tog mig ca. 7-8 år att "man up" och äntligen anmäla denna individ till polisen, för att jag skämdes så otroligt mycket. Fattar att det kan låta dumt, men tror vissa kan förstå. Jag ville inte bli känd i byn där jag växte upp som ett offer. Nog om det.


    Jag anmälde som sagt denna hemska person till polisen (och blev intervjuad), bytte även förnamn och ansökte om sekretessmarkering hos Skatteverket. Jag behövde all säkerhet jag kunde få, och som tur var, fick det. Temporärt, iallafall.


    Fick skydd från släktingar (personen var nära till familjen) som eventuellt skulle vända sig mot mig, vilket de gjort. Kände mig ganska säker, mycket bättre än innan iaf. Tills idag.
    Idag fick jag ett brev att min handläggare (stavfel lol) på Skatteverket kontaktat Brottsoffer- och personsäkerhetsgruppen i min region. De anser att min sekretessmarkering inte är motiverad. Att det inte finns några uppgifter om att det skulle hjälpa.


    Har blivit hotad om att bli doxad (alltså få mina uppgifter spridda på nätet) och liknande för att jag talat ut om detta, och jag vill verkligen inte att mina uppgifter ska ligga ute på nätet, speciellt inte när jag flyttar, vilket är snart.


    Jag känner mig helt livrädd och vet inte vad som kommer att komma.


    I värsta fall blir det ett andra namnbyte, något väldigt vanligt som är helt meningslöst att ens prova att söka upp. Jag vill inte riskera att flytta till mitt drömställe och ha någon leta upp mina uppgifter, antingen komma för att "hälsa på" eller sprida dem online. Jag är, och har valt att vara anonym online i nästan 10 år, jag vill inte koppla min konst/hobby personlighet med mitt hemska liv. Jag vill kunna komma bort online & inte tänka på all trauma, osv.


    Vissa online vet om dagen jag fyller år, för att jag dumt nog brukade tala om det förr, de vet även om mitt drömställe att bo på, lägg ihop detta, så har du mina exakta uppgifter. Jag är inte rädd för människorna jag mött och snackar med online, men vill helst inte att de vet om t.ex. när jag är född, min address, etc. för det har inte med min konst och liknande att göra. Vill kunna koppla ifrån.


    KORT SAGT... hur ska jag gå till väga om min sekretessmarkering avbryts?Vill helst inte poppa upp på Ratsit / Hitta igen. 


    Det finns en chans att släkten letar upp mig, eller att det sprids på webben. Bara att CHANSEN finns skrämmer mig något extremt.


    Ber om ursäkt om min kassa formulering, jag är så bedrövad att jag knappt kan tänka. Uppskattar all hjälp jag kan få...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-20 16:48
    Bör lägga till...
    Formulerade namn och födelsedags grejen riktigt dumt. Låt mig förklara så det blir lättare att förstå.
    Menade att det är mycket lättare att leta upp mig idag, än om jag skulle byta namn till t.ex. "Tobias" eller "Oskar" - och där ifrån smälta in i mängden. Vet egentligen inte om det går att söka upp någon på Ratsit genom födelsedag, men om det går, är jag lätt att finna.
    De kan alltså inte det exakta året när jag är född, men dag och mån har tidigare varit visats på mina profiler. Jag visste inte att det skulle bli ett problem senare i livet...
    På mina profiler har det alltså stått "11 maj" (inte min riktiga födelsedag, men ni förstår) utan år.
  • Svar på tråden Skatteverket tänker avsluta min sekretessmarkering. Livrädd och behöver hjälp!
  • Anonym (Anonym)

    På hitta ska man kunna radera/dölja vissa uppgifter, du får kontakta deras kundtjänst.

    Det spelar ingen roll om du byter namn tretti gånger, har man ditt personnummer (sex första) hittas du på tre sekunder ändå.

    Hur många år sedan är det här egentligen?? Du tror väl inte att misshandlaren kommer att söka upp dig, eller vad är du orolig för? Dina egna släktingar? Texten är lite förvirrande.

    Avsluta dina sociala konton eller dölj dina uppgifter så gott det går.

Svar på tråden Skatteverket tänker avsluta min sekretessmarkering. Livrädd och behöver hjälp!