• Anonym (Oroli­g)
    Wed 20 May 2020 17:16
    766 visningar
    28 svar
    28
    766

    Testresultatet för covid19 finns inte med i min journal

    Var hos läkaren på vårdcentralen i fredags och tog test (tops i näsan) för att kolla efter aktiv covid19-infektion, då jag varit sjukskriven i 5 veckor och fortfarande har milda förkylningssymtom. Jag fick även ta ett blodprov för att kolla övriga blodvärden. I måndags ringde läkaren till mig och sa att allt såg normalt ut och att jag kunde gå tillbaka till jobbet. Jag har därför varit tillbaka på jobbet nu, och arbetat i två dagar. Jag har nu fått tillbaka halsont och huvudvärk som är värre än jag haft den senaste veckan, och har lite förhöjd temperatur.

    Jag blev i efterhand lite nyfiken på provresultatet och loggade in på 1177.se där jag kan läsa min journal. Testresultatet från blodprovet finns i journalen, men det finns inget redovisat resultat för covid19..?

    Jag blir nu lite paranoid, då jag upplevde läkaren som både inkompetent och nonchalant inställd till covid19. Han tyckte t.ex. att jag kan gå tillbaka till jobbet med lätta symtom, om jag ser till att hålla en meters avstånd till de brukare jag arbetar med... Det var först när jag påpekade att jag inte tillåts jobba med symtom överhuvudtaget från ledningens sida, som han beslutade att jag kunde få testas. Han menade då att om testet är negativt kan jag återgå till arbete (vilket jag håller med om).

    När han väl skulle göra testet så var han väldigt osäker, och jag hörde honom diskutera saken med en sköterska över telefon där det framkom att han aldrig tidigare tagit ett sånt här test på en patient, utan att de bara fått se en instruktionsvideo tidigare.

    Jag tolkade ju hans svar till mig, om att "alla prover var normala" och att jag kunde gå tillbaka till jobbet, som att jag även testade negativt för covid19.

    Och nu hittar jag som sagt inga provresultat i min journal. Kan jag lita på att testet är gjort korrekt och att svaret är tillförlitligt?

  • Svar på tråden Testresultatet för covid19 finns inte med i min journal
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 20 May 2020 18:58
    #1

    Ring vårdstället och fråga. Självklart ska du inte jobba så länge du har symptom! Två friskdagar är det som gäller.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 20 May 2020 19:44
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-20 18:58:47 följande:

    Ring vårdstället och fråga. Självklart ska du inte jobba så länge du har symptom! Två friskdagar är det som gäller.


    Om testet för covid19 är negativt bör det ju inte vara någon fara att arbeta med förkylningssymtom. Däremot blir jag orolig över att testet kanske inte är negativt, utan att det kanske inte gick att analysera.
  • Barbro­45
    Wed 20 May 2020 19:44
    #3

    Det brukar även i vanliga fall lite tid innan uppgifterna i journalen läggs in och godkänns och sedan ska det publiceras. Tror att vården har lite annat att prioritera just nu än att trimma de administrativa rutinerna. Om du är tveksam till vad provsvaret var bör du naturligtvis höra direkt med din VC.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 20 May 2020 19:49
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2020-05-20 19:44:46 följande:
    Om testet för covid19 är negativt bör det ju inte vara någon fara att arbeta med förkylningssymtom. Däremot blir jag orolig över att testet kanske inte är negativt, utan att det kanske inte gick att analysera.
    Oavsett är det väl rätt smart att vara hemma tills du är frisk så du inte smittar ner folk med vad det nu än är du har. Med tanke på läkarens uppenbara inkompetens skulle jag nästan vilja ha ett andra utlåtande ändå.

    Topsade de eller? Det ska tydligen vara det mest tillförlitliga testet nu.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 20 May 2020 19:50
    #5

    Och en sak till..... https://www.svd.se/coronasjuka-patienter-visade-negativt-vid-test

    Har du varit sjuk i fem veckor känns det lite lurigt att det skulle vara ett vanligt förkylningsvirus.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 20 May 2020 19:50
    #6

    Och det finns många liknande artiklar. Man pratar om att upp till hälften av negativa tester kan vara fel.

    Hoppas så klart du inte har corona men för allas skull är det bäst att vara säker.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 20 May 2020 19:54
    #7
    Barbro45 skrev 2020-05-20 19:44:55 följande:

    Det brukar även i vanliga fall lite tid innan uppgifterna i journalen läggs in och godkänns och sedan ska det publiceras. Tror att vården har lite annat att prioritera just nu än att trimma de administrativa rutinerna. Om du är tveksam till vad provsvaret var bör du naturligtvis höra direkt med din VC.


    Eftersom blodprovet jag tog samtidigt har rapporterats in blir jag findersam.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 20 May 2020 19:56
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-20 19:49:10 följande:

    Oavsett är det väl rätt smart att vara hemma tills du är frisk så du inte smittar ner folk med vad det nu än är du har. Med tanke på läkarens uppenbara inkompetens skulle jag nästan vilja ha ett andra utlåtande ändå.

    Topsade de eller? Det ska tydligen vara det mest tillförlitliga testet nu.


    Han topsade i näsan, men inte så högt upp i näsan som jag sett på tv. Det är svårt att fortsätta vara hemma om man inte får ersättning från FK...
  • Anonym (Ssk)
    Wed 20 May 2020 21:38
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2020-05-20 19:56:24 följande:

    Han topsade i näsan, men inte så högt upp i näsan som jag sett på tv. Det är svårt att fortsätta vara hemma om man inte får ersättning från FK...


    Högt upp näsan? För att få ett 98-99% tillförlitligt svar (man kan aldrig få 100%) så ska man topsa långt bak och långt ner i svalget och sedan långt ner i näsan. Inte högt upp.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 20 May 2020 22:31
    #10
    Anonym (Ssk) skrev 2020-05-20 21:38:35 följande:

    Högt upp näsan? För att få ett 98-99% tillförlitligt svar (man kan aldrig få 100%) så ska man topsa långt bak och långt ner i svalget och sedan långt ner i näsan. Inte högt upp.


    Okej. Vart i näsan ungefär?
Svar på tråden Testresultatet för covid19 finns inte med i min journal