• NickeA

    Snuskig kollega

    Jag har en kollega som är väldigt omtyckt och hon gillar att sprida glädje samt att hitta på bus. Alla är iallafall 95% av kollegerna uppskattar verkligen att hon busar tex häller salt i kaffet och mycket annat små bus. De är helt ok för mig också. Men förutom hennes busiga sida så gillar hon att prata snuskig och jag tycker att hon kan säga väldigt snuskiga saker. Även där godkänner dem flesta kollegorna de, dem liksom bara säga med ett skratt till henne att hon är snuskig. Men de verkar vara ok. Hon är helt underbar annars snäll och ställer alltid uppnå alla jobblägen och även har empati om någon mår dåligt. Hon är liksom känd för att vara den busiga, tramsiga och roliga kollegan som samtidigt är omtyckt som bra kollega.

    Men exempel på varför jag tycker honnör snuskig är att hon kan bara fråga Nickas hur stor kuk har du och kollar ner på min gylf. Även har hört henne fråga andra kvinnliga kollegor om dom har sugit på tampongen efter användning. Eller att någon ska spruta sperma i munnen mm. Hon säger de öppet och dem flesta skrattar men påpekar med flamsigt sett hon är snuskig.

    Jag tog den mildare varianten vad för snusk hon har frågat och pratat om och jag tycker att hon är snuskig och inte rolig.

    Men jag vågar inte säga till någon av dem andra att jag tycker de och mår dåligt över att folk ska tycka att jag är för känslig och tycka att allt är snuskigt.

    Jag är ju en kille som ska tåla de? Eller ska jag säga till chefen att jag tycker att hon är för snuskig?

  • Svar på tråden Snuskig kollega
  • StevenDiese

    Hade det varit en kille så hade hade det blivit ett jävla liv.

    Men samtidigt så tycker jag att de flesta är för känsliga idag. Jag kör själv med en ganska hård jargong, inte sex dock, märker jag att nån inte uppskattar det så slutar jag. Men det bästa vore om de berättade hur de känner, för jag missar säkert en del. Så berätta för henne hur du känner, på ett vänligt sätt. Hon gör ju detta för att hon tycker att det funkar för att komma in socialt i gruppen.

  • Anonym (.)

    Varför inte bara säga det till henne direkt, i ett enskilt läge? Det blir ju knappast bättre att gå omvägen via chefen.

  • Anonym (Carro)

    Hej ts!

    Tror man får dela upp hennes beteende i två olika delar:

    1) Allmänt grovt, snusk prat - dvs ex om hon pratar rent allmänt om kuk, fitta, sprut etc.

    2) När hon direkt tilltalar er som personer som i exemplet där hon frågar om hur stor kuk du har samtidigt som hon kollar dig i byxan.

    Nr 1 är svårt att göra något åt, om du inte vill prata direkt med henne om att du tycker det är lite obehagligt. Det bästa vore om ni var några stycken som tillsammans kunde prata med henne.

    Nr 2 är i princip sexuella trakasserier och detta kan/bör du absolut ta med er chef/arbetsledning. Det är inte ok någonstans. Det är oönskad sexuell kontakt och hon skall ha en tillsägelse från chefen om detta.

  • NickeA
    Anonym (.) skrev 2020-05-22 11:37:39 följande:

    Varför inte bara säga det till henne direkt, i ett enskilt läge? Det blir ju knappast bättre att gå omvägen via chefen.


    Jag tycker ju om henne annars och även om hon kan var lite barnslig så uppskattar jag när hon busar. Förgyller dåliga/tråkiga dagar på jobbet. Jag är rädd att hon slutar med sitt nu också ifall om jag säger till henne + jag vill inte se henne ledsen om hon tar illa vid sig.

    Om jag säger de till chefen så ska inte hon berätta vem som har skvallrat och då vet hon inte att de är jag.
  • Barbro45

    En metod som ofta fungerar när man vill komma tillrätta med sånt beteende är -vänliga frågan-.

    Hon: Hur stor kuk har du?

    Du: varför vill du veta det?

    Hon: Vågar du inte säga, är den liten?

    Du: varför undrar du?

    Oavsett vad hon säger så ställer du en vänlig motfråga, hela tiden en vänlig ton och vänlig min.

    Du kommer att få skrattarna på din sida.

    En annan metod är att svara

    Vad sa du? Som om du inte riktigt hörde

    Hon upprepar det.

    Du: efter ett ögonblicks tystnad. Oj, jag hörde rätt. Sedan inget mer. Låt dig inte provoceras, hantera det som man bemöter ett barn som har sin kiss och bajsperiod, där de vill säga kiss och bajs ofta för att testa. Man svarar lugnt och vuxet och lite överseende.

    Det kommer att krävas lite skådespelartalang från din sida. Jag är övertygad att det är fler än du som inte gillar den där jargongen, de bara accepterar den. Lycka till!

  • NickeA
    Anonym (Carro) skrev 2020-05-22 11:43:00 följande:

    Hej ts!

    Tror man får dela upp hennes beteende i två olika delar:

    1) Allmänt grovt, snusk prat - dvs ex om hon pratar rent allmänt om kuk, fitta, sprut etc.

    2) När hon direkt tilltalar er som personer som i exemplet där hon frågar om hur stor kuk du har samtidigt som hon kollar dig i byxan.

    Nr 1 är svårt att göra något åt, om du inte vill prata direkt med henne om att du tycker det är lite obehagligt. Det bästa vore om ni var några stycken som tillsammans kunde prata med henne.

    Nr 2 är i princip sexuella trakasserier och detta kan/bör du absolut ta med er chef/arbetsledning. Det är inte ok någonstans. Det är oönskad sexuell kontakt och hon skall ha en tillsägelse från chefen om detta.


    Gällande nr 1 så jag tycker absolut att de är jobbigt/obekvämt att prata med henne om detta ensam. Vill verkligen inte att hon ska ta illa upp eftersom hon är en underbar människa annars. Jag har försökt prata med några om detta, men dom säger ju bara att man inte ska ta henne på allvar där att hon bara tramsar och att det är ok om hon är lite snuskig. Jag vet ju att hon inte vill någon illa och jag vill verkligen annars att hon ska få vara sig själv med sin busighet mm.

    Gällande nr 2 jag vill ju henne inget illa och är rädd att jag sätter dit henne för mycket om jag tjallar till chefen. Menar

    Mina andra kollegor tolererar ju hennes snuskprat och jag är rädd att jag blir utfryst av alla om jag försöker sätta dit henne.
  • NickeA
    Barbro45 skrev 2020-05-22 12:21:40 följande:

    En metod som ofta fungerar när man vill komma tillrätta med sånt beteende är -vänliga frågan-.

    Hon: Hur stor kuk har du?

    Du: varför vill du veta det?

    Hon: Vågar du inte säga, är den liten?

    Du: varför undrar du?

    Oavsett vad hon säger så ställer du en vänlig motfråga, hela tiden en vänlig ton och vänlig min.

    Du kommer att få skrattarna på din sida.

    En annan metod är att svara

    Vad sa du? Som om du inte riktigt hörde

    Hon upprepar det.

    Du: efter ett ögonblicks tystnad. Oj, jag hörde rätt. Sedan inget mer. Låt dig inte provoceras, hantera det som man bemöter ett barn som har sin kiss och bajsperiod, där de vill säga kiss och bajs ofta för att testa. Man svarar lugnt och vuxet och lite överseende.

    Det kommer att krävas lite skådespelartalang från din sida. Jag är övertygad att det är fler än du som inte gillar den där jargongen, de bara accepterar den. Lycka till!


    Tack för tipset, de är absolut något att testa. Vill bara inte låta otrevlig mot henne för jag gillar henne annars.

    Det är de som är de svåra hon är

    Så sjukt underbar och förgyller tråkiga dagar med bus och skoj. Men hennes snuskighet kan försvinna från min del.
  • NickeA
    Barbro45 skrev 2020-05-22 12:21:40 följande:

    En metod som ofta fungerar när man vill komma tillrätta med sånt beteende är -vänliga frågan-.

    Hon: Hur stor kuk har du?

    Du: varför vill du veta det?

    Hon: Vågar du inte säga, är den liten?

    Du: varför undrar du?

    Oavsett vad hon säger så ställer du en vänlig motfråga, hela tiden en vänlig ton och vänlig min.

    Du kommer att få skrattarna på din sida.

    En annan metod är att svara

    Vad sa du? Som om du inte riktigt hörde

    Hon upprepar det.

    Du: efter ett ögonblicks tystnad. Oj, jag hörde rätt. Sedan inget mer. Låt dig inte provoceras, hantera det som man bemöter ett barn som har sin kiss och bajsperiod, där de vill säga kiss och bajs ofta för att testa. Man svarar lugnt och vuxet och lite överseende.

    Det kommer att krävas lite skådespelartalang från din sida. Jag är övertygad att det är fler än du som inte gillar den där jargongen, de bara accepterar den. Lycka till!


    Tack för tipset, de är absolut något att testa. Vill bara inte låta otrevlig mot henne för jag gillar henne annars.

    Det är de som är de svåra hon är

    Så sjukt underbar och förgyller tråkiga dagar med bus och skoj. Men hennes snuskighet kan försvinna från min del.
  • Anonym (Tips från coachen)

    Prata med chefen. Det är inte lämpligt beteende på en arbetsplats, varken generellt eller gentemot dig personligen.

    Säg till henne att hon inte är ett dugg rolig utan snarare äcklig som håller på med såna skämt gentemot dig.

  • Anonym (Eva)

    Jag hade blivit galen på en sådan kollega, både vad gäller bus och snusksnacket. Är hon 12 år eller? Omoget. Man kan liva upp på en arbetsplats på annat sätt. Sen är jag ju inte på jobbet för att ha kul hela tiden.

    Tror kanske hennes beteende blivit normaliserat av dina kollegor? Skulle kollegorna reagera likadant om en annan person började snacka så och "busa"?

Svar på tråden Snuskig kollega