• Sat 23 May 2020 13:49
    2973 visningar
    13 svar
    13
    2973

    Vad tycker ni om mina favoritnamn?

    Hej,

    Jag väntar barn men vet ännu inte vilket kön barnet har. Har ett pojknamn som nog är ganska givet, men flicknamn är det svårare med. Funderar på namnen här nedan. Vad tycker ni om dem? Skriv gärna vad ni tycker om varje namn om ni orkar. Barnet kommer vara mestadels från Sverige till ursprunget dock med väldigt ovanligt utländskt efternamn. Är ute efter ett namn som helst inte är allt för vanligt eller som trendar för mycket (därav är jag osäker på Iris Vera och även Juno), som är lätt att säga/stava och som fungerar internationellt.

    Ayla

    Adele

    Alba

    Alina

    Enya

    Elia

    Iris

    Juno

    Lima

    Mila

    Nika

    Vera

  • Svar på tråden Vad tycker ni om mina favoritnamn?
  • Sat 23 May 2020 16:51
    #1
    +2

    Ayla - grottbjörnens folk? Eller vad hette hon?
    Adele - sångerskan
    Alba - nja... Betyder väl vit. Känns inte så skoj, lite menlöst liksom... Alma är mer ett riktigt namn, tycker jag.
    Alina - Ok
    Enya - Sångerskan
    Elia - saknar ett s, känns som ett killnamn Eli, Elias. Tjejnamn: Ellie, Elina. (enligt mej)
    Iris - Fint. Både blomman och ögats regnbågshinna heter Iris, men det är så etablerat att det även känns som ett namn.
    Juno -Film
    Lima - Huvudstaden i Peru
    Mila - Gör man kol i... Milla är ett tjejnamn.
    Nika - Nike känner man igen, detta är nytt för mej. Känns lite udda, som att man stavat fel till Nike eller Mika.
    Vera - Klassisk namn. Fint.

  • Sat 23 May 2020 17:12
    #2

    Många bra!

    Har bf om några veckor och iris står högt upppå ?flicklistan?

    Även Elia

    Alba betyder förövrigt även soluppgång :)

  • GGN
    Sat 23 May 2020 17:19
    #3

    Helt okej, särskilt Alba.

  • Sat 23 May 2020 19:35
    #4

    Ayla - Det är något med ljudet som stör mig. I mutt huvud låter det som ett falskt piano. Men inget fel på namnet i sig.

    Adele - Hyfsat enkelt och gångbart, tilltalar bara inte mig personligen.

    Alba - Vackert,men för likt det vanliga Alva/Alma, vilket lär leda till förvirring.

    Alina - Enkelt och bra.

    Enya - Flummigt och sockersött på samma gång.

    Elia - Avhugget och halvmesyrigt.

    Iris - Underbart! Blommigt och vackert. Sött utan att vara mesigt. Gångbart och utan direkta smeknamn.

    Juno - För mycket "karaktär" och så är det något med ljudet som skaver.

    Lima - Sött och smeknamnigt. Annars har jag inget direkt emot namn efter platser.

    Mila - kolmila.

    Nika - käckt, men kan leda till olika uttal.

    Vera - typiskt trevligt, bra , enkelt och vackert.

    Röstar för Iris eller Vera.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sat 23 May 2020 19:47
    #5

    Det enda av dom jag gillar är Vera. Iris är okej. Alva är fint men inte Alba, enligt mig.

    Lycka till med namngivandet, är inte helt lätt.

  • Sat 23 May 2020 21:50
    #6
    +1

    Elia är ett pojknamn, det är en variant av Elias och finns i Bibeln.

  • Sat 23 May 2020 23:40
    #7
    Amber91 skrev 2020-05-23 13:49:19 följande:

    Hej,

    Jag väntar barn men vet ännu inte vilket kön barnet har. Har ett pojknamn som nog är ganska givet, men flicknamn är det svårare med. Funderar på namnen här nedan. Vad tycker ni om dem? Skriv gärna vad ni tycker om varje namn om ni orkar. Barnet kommer vara mestadels från Sverige till ursprunget dock med väldigt ovanligt utländskt efternamn. Är ute efter ett namn som helst inte är allt för vanligt eller som trendar för mycket (därav är jag osäker på Iris Vera och även Juno), som är lätt att säga/stava och som fungerar internationellt.

    Ayla

    Adele

    Alba

    Alina

    Enya

    Elia

    Iris

    Juno

    Lima

    Mila

    Nika

    Vera


    Ayla - Tänker på Grottbjörnens folk. Fint namn som fungerar bra internationellt.

    Adele - Tänker på sångerskan, fungerar bra överallt.

    Alba - Jättefint ovanligt namn. Älskar.

    Alina - Ok namn, ingen personlig favvo

    Enya - Tänker på sångerskan, fint

    Elia - Rent instinktivt tror jag det blir blandat uttal E-lia eller E-li-a 

    Iris - Enkelt och fint. Fungerar överallt

    Juno - Gillar skapt

    Lima - Tänker på bästa kompisen i Sailor Moon, och staden. Gillar namnet.

    Mila - För mycket smeknamnskänsla för mig, helt ok annars

    Nika - Tror många kommer missta det för "Nike", fint annars

    Vera - Ok
  • Tue 26 May 2020 13:10
    #8

    Ayla - Fint, vackert, coolt, snyggt etc

    Adele - Hyfsat fint. Fast skulle nog för min del föredra Adela i så fall.

    Alba - Helt okej namn. Ganska fint.

    Alina - Väldigt vackert. Hjärta

    Enya - Nja, är för min del inte speciellt förtjust i det...

    Elia - Nja, inte speciellt fint imo, hellre typ Ella eller Emilia eller nåt i så fall...

    Iris - Fint. Kan ju va rätt vackert med blomnamn på flickor/kvinnor. Lite synd bara att kan förknippas med ögats iris, annars ett okej och rätt fint namn.

    Juno - Nja, tycker för min del inte det är speciellt fint.

    Lima - Låter ju egentligen rätt fint/sött, men jag för min del förknippar det liksom främst rätt mycket med Perus huvudstad snarare än som ett namn till människor samt med limabönor etc, så vet inte riktigt...

    Mila - Rätt fint egentligen, men jag har personligt rätt svårt för att typ klassa det som ett seriöst namn, vet inte riktigt varför. Associerar det för övrigt till nån julkalender som gick för ett antal år sen, där huvudpersonen typ var en tjej som hette så (har jag för mig).

    Nika - Nja, vet inte riktigt, ingen direkt favorit för min del precis. Skulle för min del i så fall hellre kunna tänka mig typ Nikita eller Nicole eller typ nåt sånt.

    Vera - Helt okej. Ganska fint namn.

    Det var lite om vad jag tycker och tänker angående namnen. Gillar alltså för min del namnen Alina och Ayla bäst av dina förslag. Men även namnen Alba, Iris och Vera gillar jag till exempel ganska mycket.

  • Tue 26 May 2020 13:15
    #9

    Ayla - Inte så fint. Får associationer till smärta (Aj-et kanske).

    Adele - Tycker inte det passar så bra om ni tänkt bo i Sverige.

    Alba - Hemskt.

    Alina - Tänker 90-tal, så fel generation för min smak (gått skola med två Alina, är född -94 ).

    Enya - Nope.

    Elia - Menar du Eila? Fint i så fall. Elia är väl ett pojknamn?

    Iris - Underbart, önskar maken hade hållit med om det

    Juno - Nope.

    Lima - Eh, nej. Är det ens ett namn?

    Mila - Nej!

    Nika - Inte det värsta förslaget.

    Vera - Ogillar starkt.

  • Tue 26 May 2020 13:55
    #10
    nnnnnnnn skrev 2020-05-23 16:51:57 följande:

    Ayla - grottbjörnens folk? Eller vad hette hon?
    Adele - sångerskan
    Alba - nja... Betyder väl vit. Känns inte så skoj, lite menlöst liksom... Alma är mer ett riktigt namn, tycker jag.
    Alina - Ok
    Enya - Sångerskan
    Elia - saknar ett s, känns som ett killnamn Eli, Elias. Tjejnamn: Ellie, Elina. (enligt mej)
    Iris - Fint. Både blomman och ögats regnbågshinna heter Iris, men det är så etablerat att det även känns som ett namn.
    Juno -Film
    Lima - Huvudstaden i Peru
    Mila - Gör man kol i... Milla är ett tjejnamn.
    Nika - Nike känner man igen, detta är nytt för mej. Känns lite udda, som att man stavat fel till Nike eller Mika.
    Vera - Klassisk namn. Fint.


    Alba tror jag är ett spanskt namn - minns bara att en av karaktärerna (mormorn) i Jane the Virgin hette så. 

    Ayla - Helt okej, om det uttalas Ajla och inte A-yh-la. 
    Adele - Det är fint, fast det är väl lite som Elvis, för tankarna direkt till kändisen så det är svårt att höra och bedöma namnet utan att associera till personerna.
    Alba - Ja, ju mer jag tänker på det destå mer gillar jag det. Ev. skulle det kunna vara kort för Alberta eller Albertina men de namnen gillar jag inte alls. 
    Alina - Nja, låter som ett hittepå mellan typ Alice och Adina. Inte fult, men ganska ''meh'.
    Enya - Nej på den också. Känns som det inte finns ett fint 'flyt' i namnet, ljuden rullar inte av tungan.
    Elia - Fint, även om det 'egentligen' är ett killnamn så är det ju lite coolt att ha killnamn på tjejer. Samtidigt som det slutar på 'a' vilket gör att många säkert tror att det är ett tjejnamn hursomhelst.
    Iris - Fint, ganska vanligt på småbarn nuförtiden tror jag. 
    Juno - Också fint, mysigt namn, men tänker att det börjar bli populärt. Ev. risk att det känns som ett barnsligt namn när barnet blir äldre.
    Lima - Kommer säkert uttalas fel, som 'limma'.  Klingar inte så bra som ett namn så det blir ett nej från mig.
    Mila - För mig är det kort för Camilla, även om jag gissar att det ska uttalas med ett långt 'i'. Känner att det inte hellar känns så naturligt att säga.
    Nika - Det är fint, men känns också som kortformen av ett annat namn, typ Nicole eller Annika. Jag tror många skulle förväxla det med ett smeknamn.
    Vera - Klassiskt och fint, kanske känns lite tråkigt jämfört med de andra namnet, men är ett trevligt namn.

  • Tue 26 May 2020 17:58
    #11

    Ayla - äjla/ajla? Ingen favorit...

    Adele - fint.

    Alba - fint, tänker såklart på Alba August, samt även bernarda Albas hus.

    Alina - fint, även Elina gillar jag.

    Enya - ingen favorit.

    Elia - känns konstruerat, som att man missat s på Elias

    Iris - fint.

    Juno - gulligt, bättre än juni som varit poppis.

    Lima - har svårt för städer som namn.

    Mila, Nika- fina. Mika, och nila går ju också om man ska leka lite med alternativ på dessa namn. Tycker dock mer om Milla.

    Vera - jättefint.

  • Wed 27 May 2020 16:39
    #12

    Ayla -  Jättefint!

    Adele -  Fint

    Alba - Meh

    Alina - Fint

    Enya - Meh

    Elia - Låter en aning påhittat

    Iris - FInt

    Juno - Gillar inte

    Lima - Bönor

    Mila - Fint

    Nika - Fult

    Vera - Okej

  • Fri 12 Jun 2020 10:07
    #13

    Alba, Alina och Enya är fina.

Svar på tråden Vad tycker ni om mina favoritnamn?