• Linda5

    Skuldfri

    Hej. Är superrädd för lån men har lite frågor hur det fungerar. Hus/lägenhetslån vet jag hur det fungerar.

    Men hur fungerar ex ett billån?

    Om jag köper en bil 2-3 år gammal i 150 000kr klassen hur lång är då avbetalningstiden och ungefär vilken månadskostnad hamnar man på.

    Funkar lån till ex möbler på samma sätt som bil?

  • Svar på tråden Skuldfri
  • Steven01

    Många bilhandlare typ Volvo har egna finansieringar med låg ränta dock så kräver det en kontantinsats på minst 20 procent av totalbeloppet alternativt en inbytesbil. Så det brukar vara en bra och trygg lösning även om jag tycker att det är bättre att spara ihop till hela bilköpet.

  • me33

    Att bilens värde sjunker mycket samtidigt som lånet brukar att dröja kvar en lång tid. 

    Köp beggad Mercedes för 50.000:- så slipper du ta ett lån. De bilarna håller minst lika bra från 90-talet som en ny idag.

  • Jamesdio

    Ett billån innebär oftast att bilen är säkerhet för lånet. Då kan bilen återtas om du inte sköter dina betalningar. Olika bilhandlare har olika kampanjer och samarbeten med olika finansiärer. Ett billån läggs ofta upp som ett annuitetslån, dvs du betalar samma summa varje månad. Räntebeloppet är högt och amorteringen låg i början, för att på slutet vara tvärtom. Hur lång avbetalningstiden blir går att välja för det mesta.

    Om du lånar för att köpa möbler utgör oftast inte möblerna säkerhet för lånet som då blir ett blancolån. Blancolån kan läggas upp antingen som annuitetslån eller med rak amortering, dvs amorteringsbeloppet är lika varje månad medans räntebeloppet sjunker för varje amortering. Det kan också läggas upp som en kredit hos tex IKEA där du kan välja att utnyttja olika delar av krediten samt betala hela eller delar av krediten. Ett minsta belopp att betala per månad brukar finnas. 

Svar på tråden Skuldfri