• Anonym (Funderar)

Karlskrona, Jönköping, Kalmar, Karlshamn?

Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men tänker mer och mer på att flytta. Går ändå inte ekonomiskt att flytta hemifrån om man skulle bo kvar här, dessutom gillar jag inte riktigt folket/attityden här, svårt att förklara.

Någon som bor i en medelstor stad i sydöstra Sverige (gärna nån av de i rubriken) som kan berätta hur det är?

Ska vara tillräckligt stor stad för att kunna vara lite anonym, men ekonomiskt rimligt att kunna bo i ett lugnt område. Jag vill kunna gå ut på promenader utan att känna mig orolig, liksom.

Karlskrona har jag pga släkt besökt varje år, och jag tycker om staden samt omgivningen. Men det är ju inte samma grej att besöka en stad nån vecka på semester som att leva i den året runt. De andra nämnda städerna uppfattar jag också som trevliga, men inte riktigt lika bekant.

Jag skulle vilja arbeta inom järnvägen, och vet inte riktigt vilket alternativ som är bäst då, för det ska ju då finnas någon form av järnväg i närheten.

Är ju inte många som flyttar från Stockholm till en mindre stad, men om nån gjort det får ni också gärna säga hur det har känts. Helst då nån av sydöst-sveriges tätorter.

• Svar på tråden Karlskrona, Jönköping, Kalmar, Karlshamn?
  • Anonym (Kalmarit)
    Anonym (Funderar) skrev 2020-05-23 19:55:09 följande:

Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men tänker mer och mer på att flytta. Går ändå inte ekonomiskt att flytta hemifrån om man skulle bo kvar här, dessutom gillar jag inte riktigt folket/attityden här, svårt att förklara.

Någon som bor i en medelstor stad i sydöstra Sverige (gärna nån av de i rubriken) som kan berätta hur det är?

Ska vara tillräckligt stor stad för att kunna vara lite anonym, men ekonomiskt rimligt att kunna bo i ett lugnt område. Jag vill kunna gå ut på promenader utan att känna mig orolig, liksom.

Karlskrona har jag pga släkt besökt varje år, och jag tycker om staden samt omgivningen. Men det är ju inte samma grej att besöka en stad nån vecka på semester som att leva i den året runt. De andra nämnda städerna uppfattar jag också som trevliga, men inte riktigt lika bekant.

Jag skulle vilja arbeta inom järnvägen, och vet inte riktigt vilket alternativ som är bäst då, för det ska ju då finnas någon form av järnväg i närheten.

Är ju inte många som flyttar från Stockholm till en mindre stad, men om nån gjort det får ni också gärna säga hur det har känts. Helst då nån av sydöst-sveriges tätorter.

Jag bor i Kalmar och kan rekommendera att bo här. Det är en lagom stor stad där man kan vara anonym. Ligger vid havet, nära till Öland men även till Gotland. Jag gillar att bo här :)
  • Anonym (Kul med byte!)
    Anonym (Funderar) skrev 2020-05-23 19:55:09 följande:

Karlskrona, Jönköping, Kalmar, Karlshamn?

Jag bor i Karlskrona och jobbar ofta i Kalmar och Jönköping.

I mitt tycke är alla dessa städer trevliga men Karlshamn är lite litet.

Både Karlskrona och Kalmar ligger lite avsides från allt. Men man klarar sig absolut. Dessa två städer är lika stora, det skiljer bara ett par tusen invånare. Kalmar är något mer välplanerad vad gäller butiker och utbud och Karlskrona tar ledningen gällande boende och övrig service.

Jönköping är större och har bättre utbud över lag. Ligger i stråket med fler invånare, hyfsat nära andra större städer och vackra omgivningar precis vid Vättern. Men där saknas kust mot hav och det skulle vara en dealbreaker för mig.

Karlshamn är för litet men är en trevlig och mycket vacker småstad.

Järnväg kan du finna på alla ställen (utom möjligen i Karlshamn) beroende på vad det är för sorts jobb du önskar. Undersök saken i god tid innan.

Kalmar och Karlskrona är sommarstäder och lever upp extra mycket under sommaren. Fler människor, trevliga tillställningar och mer öppet. Det är sånt man vänjer sig vid.

I min bekantskapskrets finns flera inflyttade från storstad till småstad. De har alla funnit det helt underbart med bytet men åker då och då tillbaka till sina hemstäder bara för att få utbudet av allt som erbjuds. Dock är de lika glada att få komma hem till lugnet efter några dagar!
  • Anonym (Emma)

Är uppvuxen i Karlshamn och har även bott i Karlskrona ett par år för längesedan. Båda är mysiga städer. Har trivts bra i båda och gillar att åka ner och hälsa på släktingarna som bor kvar i Karlshamn. Skulle dock inte kunna tänka mej flytta tillbaks, då jag upplever att människorna blivit väldigt inskränkta sedan SD började bli riktigt stora i Blekinge (på nivån att de flesta vägrar säga "chokladboll" osv.). Dessutom var det drygt 10 år sedan Göteborg stal mitt hjärta.

Kalmar kan jag inte uttala mig om, men har en bror i Jönköping som jag ofta hälsar på. Gillar verkligen den staden och skulle själv kunna tänka mej flytta dit om jag fick jobb. Själva city har mysiga smågator och känns inte mycket större än Karlshamn och Karlskrona. Tror inte shoppingutbudet var särskilt stort, men finns desto mer några minuter utanför stan.
    Om jag var du skulle jag kolla upp hur jobbmöjligheterna i städerna skiljer sig. 

• Anonym (Zyx)

Jag bor i Jönköping och det är en stad som har det man behöver. Den har alla butiker och kedjor, den har A6 som är ett shoppingcenter, där finns även IKEA. Bra lokaltrafik. Det ligger nära många sjöar. Det enda negativa är att det är svårt att få hyreslägenhet här.

Svar på tråden Karlskrona, Jönköping, Kalmar, Karlshamn?