• Astriidlind

    Vaccinera sitt barn. Ja eller nej?

    Jag har en pojke som är 1 år gammal och har följt vaccinationsprogrammet. Är dock lite orolig över mässling vaccinet som kommer härnäst då jag läst om att vissa barn fått svårare biverkningar av det. Men jag tror ändå jag kommer låta honom ta vaccinet. Det jag undrar är vad tycker ni om vaccin. För och nackdelar? Och jag är mest nyfiken på er som inte vaccinerat barnen. Varför har ni valt att avstå från det?

  • Svar på tråden Vaccinera sitt barn. Ja eller nej?
  • Sisisisi

    Men sluta. Det är bara att vaccinera! Risken att få komplikationer eller dö från sjukdomar är större än risken att få allvarliga biverkningar från vaccin. Förresten betyder barnomsorg (som du lagt tråden under) förskola, fritids och dylikt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Pimpinellan

    Självklart har jag vaccinerat mina barn mot mässling. Hade själv mässling som barn och det är verkligen ingen sjukdom jag önskar nåt barn att få och allra minst mina egna!

  • Mascaraklumpar

    Det är oerhört ovanligt med allvarliga biverkningar, även om de förstås förekommer. Räknar man på det så är sannolikheten att någon gång i livet drabbas av mässlingen och få allvarliga men av det faktiskt högre, trots att sjukdomen är så pass ovanlig. De senaste åren har drygt 40 personer per år insjuknat i mässling i Sverige, och de allra flesta av dessa har tillhört den lilla andel som saknar ett fullständigt skydd mot sjukdomen. Detta kan jämföras med tex encefalit (hjärninflammation), som är en av de vanligaste allvarliga biverkningarna av vaccinet. Det drabbar ungefär 1 barn vart 8-10e år.

    Så ja, mässling har vi tagit, och även de andra vaccinationerna som ingår i vaccinationsprogrammet samt TBE eftersom vi bor i riskområde. Däremot är jag lite tveksam till vattkoppsvaccinet där man inte vet hur bra skyddet är på lång sikt. Jag litar inte på att mina barn som vuxna kommer att ha vett nog att fylla på det om/när det behövs (hur många fyller på sin stelkrampsvaccination som vuxna?) och vattkoppor är farligt att få som vuxen, så där kan det finnas en vinst med att få sjukdomen naturligt tror jag (förutsatt att man får den innan puberteten).

  • Värduren

    Hon ville veta av de som inte vaccinerar sina barn och deras tankesätt, inte ni som väljer att vaccinera era barn.

    Vi följer vårdsystemets vaccinprogram, men när det handlar om andra frivilliga vacciner, tänker vi alltid flera extra gånger om!

    Är det verkligen nödvändigt?

    Kan du skydda ditt barn på andra sätt? Jag menar om du har möjlighet att avstå att låta ditt barn krypa bland växtlighet med hög risk för giftiga fästingar.

    kontrollera ditt barn dagligen och plocka bort fästingar.

    Vi tror att vi vet allting och litar blint på olika tester, men det vi tror på idag är kanske dåraktigt om 50 år när nya studier och resultat visar sig!

    Vi avstod från svininfluensa vaccinet när andra föräldrar sprang som galningar till vårdcentraler, och vi är glada att vi slapp den.

    Man kommer långt med Hygien, försiktighet, uppmärksamhet och ständiga kontroller och letande vad gäller fästingar.

    Min son fick vaccin mot fästingar när han var sju år eftersom de har många fästingar i skolan och dessutom var har så många år att vi ansåg att han är starkare och biverkningar biter antagligen inte på honom.

    Min fru tyckte att han ska ta vaccin och jag gick med på det just för att var äldre och starkare.

    Du har ett spädbarn! Jag skulle utesluta alla andra lösningar först? Finns det fortfarande en stor risk för fästingar, rådfråga då olika läkare så att du får olika svar och överväga riskerna.

    Kom ihåg att det är inte dig själv det handlar om, det är en annan människa du ansvarar för. De skulle ha rätt om de i framtiden anklagar oss för att ha injicerat dem med saker när vi kunde avstå.

  • Pimpinellan

    Värduren: vad har fästingar med mässling att göra? Mässlingvaccin räddar oerhört många liv jorden runt varje år. Det ingår i det vanliga vaccinationsprogrammet och brukar inte vara nåt de ens frågar om som tex rotavaccinet.

  • Värduren

    Pinpin. Du vill inte ha svar på din fråga.

    Det jag skrev är till hon som äger tråden, förutom första raderna om andra som gör reklam för alla möjliga vacciner.

  • Frenja07
    Värduren skrev 2020-05-24 16:04:38 följande:

    Hon ville veta av de som inte vaccinerar sina barn och deras tankesätt, inte ni som väljer att vaccinera era barn.

    Vi följer vårdsystemets vaccinprogram, men när det handlar om andra frivilliga vacciner, tänker vi alltid flera extra gånger om!

    Är det verkligen nödvändigt?

    Kan du skydda ditt barn på andra sätt? Jag menar om du har möjlighet att avstå att låta ditt barn krypa bland växtlighet med hög risk för giftiga fästingar.

    kontrollera ditt barn dagligen och plocka bort fästingar.

    Vi tror att vi vet allting och litar blint på olika tester, men det vi tror på idag är kanske dåraktigt om 50 år när nya studier och resultat visar sig!

    Vi avstod från svininfluensa vaccinet när andra föräldrar sprang som galningar till vårdcentraler, och vi är glada att vi slapp den.

    Man kommer långt med Hygien, försiktighet, uppmärksamhet och ständiga kontroller och letande vad gäller fästingar.

    Min son fick vaccin mot fästingar när han var sju år eftersom de har många fästingar i skolan och dessutom var har så många år att vi ansåg att han är starkare och biverkningar biter antagligen inte på honom.

    Min fru tyckte att han ska ta vaccin och jag gick med på det just för att var äldre och starkare.

    Du har ett spädbarn! Jag skulle utesluta alla andra lösningar först? Finns det fortfarande en stor risk för fästingar, rådfråga då olika läkare så att du får olika svar och överväga riskerna.

    Kom ihåg att det är inte dig själv det handlar om, det är en annan människa du ansvarar för. De skulle ha rätt om de i framtiden anklagar oss för att ha injicerat dem med saker när vi kunde avstå.


    Men du säger ju helt emot dig själv nu. Du borde nog läsa ts en gång till.
  • Mascaraklumpar
    Värduren skrev 2020-05-24 16:04:38 följande:

    Hon ville veta av de som inte vaccinerar sina barn och deras tankesätt, inte ni som väljer att vaccinera era barn.

    Vi följer vårdsystemets vaccinprogram, men när det handlar om andra frivilliga vacciner, tänker vi alltid flera extra gånger om!

    Är det verkligen nödvändigt?

    Kan du skydda ditt barn på andra sätt? Jag menar om du har möjlighet att avstå att låta ditt barn krypa bland växtlighet med hög risk för giftiga fästingar.

    kontrollera ditt barn dagligen och plocka bort fästingar.

    Vi tror att vi vet allting och litar blint på olika tester, men det vi tror på idag är kanske dåraktigt om 50 år när nya studier och resultat visar sig!

    Vi avstod från svininfluensa vaccinet när andra föräldrar sprang som galningar till vårdcentraler, och vi är glada att vi slapp den.

    Man kommer långt med Hygien, försiktighet, uppmärksamhet och ständiga kontroller och letande vad gäller fästingar.

    Min son fick vaccin mot fästingar när han var sju år eftersom de har många fästingar i skolan och dessutom var har så många år att vi ansåg att han är starkare och biverkningar biter antagligen inte på honom.

    Min fru tyckte att han ska ta vaccin och jag gick med på det just för att var äldre och starkare.

    Du har ett spädbarn! Jag skulle utesluta alla andra lösningar först? Finns det fortfarande en stor risk för fästingar, rådfråga då olika läkare så att du får olika svar och överväga riskerna.

    Kom ihåg att det är inte dig själv det handlar om, det är en annan människa du ansvarar för. De skulle ha rätt om de i framtiden anklagar oss för att ha injicerat dem med saker när vi kunde avstå.


    OT, men TBE (som är viruset som fästingar i vissa områden bär på och som man kan vaccinera mot) överförs från fästingens saliv i samband med bettet. Även om man är noga med att kolla och tar bort fästingen snabbt är det alltså för sent att förhindra infektionen när de väl bitit sig fast. Däremot när det gäller borrelia (som man inte kan vaccinera mot) så minskar risken att smittas om man tar bort dem tidigt, så det är förstås bra om man är noggrann även om barnen är vaccinerade.
  • Vikkis94

    Det är bara lågutbildade WTs som avstår från att vaccinera.

  • Vildbi

    Vi avvaktade med MPR. Istället för att ta vaccinet vid 1,5 så tog vi det vid 2,5.

    Den möjligheten finns.

  • LFF

    Vi följer allmänna vaccinationsprogrammet och det har aldrig varit en fråga om att inte göra det då det finns en anledning till varför man tagit fram detta och haft det i väldigt många år. Sannolikheten att drabbas av vaccinationsbiverkningar är otroligt liten och att det skulle ha en koppling till autism och andra npf-diagnoser är inte sant (den "forskare" som kom fram till att det fanns en koppling ljög i sina slutsatser av sin "forskning").

    Det enda vaccin utöver vaccinationsprogrammet vi tagit är nu det för TBE då vi bor i Stockholm. Då jag i övrigt har friska barn som inte tillhör någon riskgrupp kommer jag inte vaccinera för influensa tex. 

  • Sasu

    Väldigt ovanligt med allvarliga biverkningar. Det du kan förvänta dig är lite feber och slöhet i några timmar. Inget farligt alltså. Min dotter fick endast trötthet som biverkning som höll i sig under kvällen, morgonen därpå var hon helt normal.

  • Astriidlind

    Ops nu hamna detta i fel arkiv såg jag att någon skrev men tacksam för era svar! Jag känner mig lite lugnare nu och känner att han givetvis skall ha vaccinet. Hade nog aldrig förlåtit mig själv om han inte vaccinerades och fick tex mässling. Däremot så kommer jag inte ta de vaccin som inte finns med i programmet. Tycker som någon skrev att barnen även måste få bygga upp ett immunförsvar. Svininfluensa vaccinet tog jag aldrig själv och hade inte låtit mitt barn ta det heller. Vaccin tar flera års arbete och forskning så därför litar jag inte på snabbtillverkning. Så nej tack till Corona vaccin. Jag ger även inte febernedsättande om det inte verkligen behövs. Men tack för era svar allihopa. Jag är ganska ny här därav det sena svaret.

  • Astriidlind

    Tacksam för alla svar! Jag känner mig lite lugnare nu och kommer givetvis vaccinera honom men kände att jag behövde höra lite först. Dock tar vi inte vaccin som inte är med i programmet. Barnen behöver ju få bygga ett immunförsvar också. Som någon skrev god hygien tar en långt!

  • Solblomma30
    Astriidlind skrev 2020-05-28 16:52:08 följande:

    Ops nu hamna detta i fel arkiv såg jag att någon skrev men tacksam för era svar! Jag känner mig lite lugnare nu och känner att han givetvis skall ha vaccinet. Hade nog aldrig förlåtit mig själv om han inte vaccinerades och fick tex mässling. Däremot så kommer jag inte ta de vaccin som inte finns med i programmet. Tycker som någon skrev att barnen även måste få bygga upp ett immunförsvar. Svininfluensa vaccinet tog jag aldrig själv och hade inte låtit mitt barn ta det heller. Vaccin tar flera års arbete och forskning så därför litar jag inte på snabbtillverkning. Så nej tack till Corona vaccin. Jag ger även inte febernedsättande om det inte verkligen behövs. Men tack för era svar allihopa. Jag är ganska ny här därav det sena svaret.


    Så bra att du ska vaccinera din son! Tänkte bara säga att immunförsvaret inte blir sämre eller svagare för att man vaccinerar sig mycket. Det är ju snarare tvärtom. Man bygger upp immunförsvaret med vacciner likväl som man gör det genom att genomgå sjukdomar naturligt. Om du exempelvis vaccinerat dig mot mässlingen så aktiveras ditt immunförsvar lite grann, så att immunförsvaret känner igen mässlingsvirus den dag du utsätts för mässlingsmitta av någon ute i samhället. Ditt immunförsvar är alltså starkare pga att du är vaccinerad än om du inte är vaccinerad.

    Sen är olika vacciner olika effektiva förstås, och immunförsvaret hos olika människor reagerar också olika starkt. Men man bygger upp sitt immunförsvar även genom att vaccinera sig, inte bara genom att genomgå infektioner naturligt. Det är det som är så bra med vacciner. Man genomgår på sätt och vis sjukdomen utan att utsätta sig för riskerna med den. Så var inte orolig att du inte låter ditt barn bygga upp sitt immunförsvar när han vaccineras. Det är precis det han gör!
  • trollhona
    Astriidlind skrev 2020-05-23 23:27:42 följande:

    Jag har en pojke som är 1 år gammal och har följt vaccinationsprogrammet. Är dock lite orolig över mässling vaccinet som kommer härnäst då jag läst om att vissa barn fått svårare biverkningar av det. Men jag tror ändå jag kommer låta honom ta vaccinet. Det jag undrar är vad tycker ni om vaccin. För och nackdelar? Och jag är mest nyfiken på er som inte vaccinerat barnen. Varför har ni valt att avstå från det?


    Vaccinera! Jisses, en sjukdom som mässlingen ger ju större negativa konsekvenser än några övergående biverkningar. Vr tacksam att vaccin erbjuds ditt barn.
  • Astriidlind
    trollhona skrev 2020-05-28 22:11:39 följande:

    Vaccinera! Jisses, en sjukdom som mässlingen ger ju större negativa konsekvenser än några övergående biverkningar. Vr tacksam att vaccin erbjuds ditt barn.


    Fast jag förstår faktiskt inte attityden hos vissa av er. Det handlar inte om att jag inte är tacksam utan jag är nyfiken på hur andra gör eller hade gjort. Ma än borde väl få vara lite orolig som förälder. Och som sagt så kommer jag vaccinera honom men ville bara ha feedback.
  • qvist

    Självklart skall man följa vaccinationsprogrammet för barn som man får på barnavårdscentralen. Jag kan inte förstå hur någon ens kan ifrågasätta den saken. Det handlar om vaccin som är utprovade sedan åratal och som hjälper mot svåra sjukdomar.

    Hygien är förstås bra, men det ersätter aldrig antikroppar i blodet.

    Vaccinationsprogrammet skall inte heller jämföras med influensavaccin, som är mer av en praktisk åtgärd som man kan välja om man vill använda sig av.

Svar på tråden Vaccinera sitt barn. Ja eller nej?