• Anonym (Undrar)

Resa med bebis?

Hur tänker ni om att resa med bebis? Alltså typ en veckas semester någonstans, ett par timmars flygresa eller så. Min dotters farmor vill bjuda med oss på resa då vår bebis är 6 månader, och vi är osäkra på hur vi känner inför det. Är det taskigt att släpa med en bebis på flyg t.ex.? Risk för smitta, magsjuka, uttorkning.. det är ju svårt nog att undvika solen hemma med en liten? Farmor tycker att vi är knäppa som ens ifrågasätter, men jag känner nästan att det känns lite otrevligt att dra med dottern då det ju mest innebär ökade risker för henne och hon är för liten att uppskatta det ändå. Och skulle det ens kännas som semester för oss... tveksamt. Särskilt nu med corona...det kan väl inte vara vidare klokt att ta sig för det under sensommar/höst?

• Svar på tråden Resa med bebis?
  • Anonym (Undrar)

Reser folk i allmänhet med så små barn? Genuin fråga!

• Anonym (K)

Jag skulle inte åka på solsemester med en bebis. De uppskattar det inte och med allt jox man behöver känns det inte värt det. Men jag flög till min familj när min bebis var 7 mån. Själva flygresan var inget problem men jag hade inte velat flyga mer än max 2 timmar med en bebis.

• Anonym (Js)

Är nog rätt tudelat hur man känner med det där. Det finns de som har bra upplevelser och de som har dåliga, men en sak är säker - det är då inte med bebisens bästa i åtanke man reser utomlands. Det är en helt självisk handling men de vuxnas intressen i fokus som kan vara mer eller mindre jobbig för bebisen att hantera.

Jag har själv en 10-månaders hemma. Vi har valt att inte resa. Jag har väl lite lovat mig själv att hon måste komma först. Allt jag gör ska vara i hennes bästa intresse. Åtminstone första åren när hon är liten och skör. Och en resa är ju som sagt inte i hennes bästa intresse.

Hon har det bäst hemma, med sina vanliga rutiner, sitt trygga hem, och alla bekvämligheter finns här.

Det finns tid för resor andra gånger i livet. Men just de 3-4 åren då en resa är mest jobbigt för ett barn kanske man kan avstå. Så kan man resa de andra 75 åren man har i livet, istället :)

• Anonym (Rosie)

I vanliga fall ser jag inga problem med att åka på semester med så små barn om man känner att det är rätt. Men i nuläget? Självklart kan man inte planera in några resor alls nu de närmsta månaderna.

• Anonym (Låt bli)

Ni kommer inte kunna resa på solsemester under sommaren eller hösten pga Corona.

Jag har rest med min kompis bebis när hon var 4 månader. Det var inget problem. Hon ammade så maten var ju fri från bakterier.

Med egna barn reste jag först när de var 3 och 6 år, och det var mest för 6-åringen skull. En vecka i Bulgarien. Tidigare än så såg jag inte poängen med.

Vid 6 månaders ålder saknas väl dessutom en del viktiga vaccinationer?

• Anonym (Va?)
    Anonym (Låt bli) skrev 2020-05-24 00:54:11 följande:

Ni kommer inte kunna resa på solsemester under sommaren eller hösten pga Corona.

Jag har rest med min kompis bebis när hon var 4 månader. Det var inget problem. Hon ammade så maten var ju fri från bakterier.

Med egna barn reste jag först när de var 3 och 6 år, och det var mest för 6-åringen skull. En vecka i Bulgarien. Tidigare än så såg jag inte poängen med.

Vid 6 månaders ålder saknas väl dessutom en del viktiga vaccinationer?

Det kan mycket väl gå att resa till hösten då många länder börjar öppna upp.
    Däremot att resa med en bebis går totalbort för mig oavsett.
    Varför liksom?
  • mamaleona

Skulle säga det nog beror på hur krävande barnet är samt hur ni kan ha "semester", delar ni ex upp tiden med henne så ni båda får sova, sola, äta, SEMESTRA...eller betyder resan att du står för allt 23h i dygnet. O vill du det? Har uppfostrat o rest med 6 barn (4egna o 2 bonus) och regel 1 skulle jag säga är det är lättare före dom går än när dom är i 2-3 årsåldern. Har flugit med 10mån gammal till Florida, vilket inte var så lyckat dock. Med yngsta 3h flyg då hon var 1,5år o Thailand då hon var 4år. Det gick superbra. Mycket beror nog på barnet, hurudant det är. Nöjd o glaa? Troligen oxå nöjd o glaa i södern bara mamma o pappa är med.

• Anonym (Annika)

Jag tycker att det är ganska smidigt att resa med bebisar. De ligger ganska still, sover mycket, åker vagn, ammas, osv. De har naturligtvis ingen glädje av resan, utan det är ju för de äldres skull. 
    Ettåringar är däremot inte så enkla att resa med - de vill inte sitta still, går omkring, stoppar saker i munnen, osv. Över två år funkar bättre. 

Hur man ska göra just i år är en annan fråga- det beror på när ni ska åka, vart, osv.

Svar på tråden Resa med bebis?