• Anonym (Hjälp­)
    Sun 24 May 2020 00:35
    649 visningar
    3 svar
    3
    649

    Mitt bonusbarn tvättar inte händerna efter toabesök och jag får panik

    Ni måste hjälpa mig! Jag har panik och känner nästan att jag inte står ut.

    Har under en tid misstänkt att min mans 14 åriga son inte tvättar händerna efter att han varit på toaletten och då menar jag även när han bajsat. Sista tiden har jag påmint honom och då har han gått tillbaka in igen med en suck och tvättat sig. Idag erkände han att han aldrig gör det och förstod inte problemet.

    Jag hade för ca 15 år sedan ångestproblematik och tvättade händerna hela tiden och kunde inte röra något på offentliga ställen. När jag hörde detta kom all gammal ångest tillbaka och jag känner att hela hemmet är äckligt och fullt av bajspartiklar. Jag måste ha råd hur jag ska tackla detta. Snarast möjligt!!! Tack... annars kommer jag ställa till med en scen känner jag.

  • Svar på tråden Mitt bonusbarn tvättar inte händerna efter toabesök och jag får panik
  • Sun 24 May 2020 06:01
    #1

    Men har inte din man pratat om grundläggande hygien med sonen? Om inte så är det dax nu!

  • Anonym (My)
    Sun 24 May 2020 06:12
    #2
    +1

    För att han ska förstå är det nog bättre att en person utan ångest förklarar för honom. För han tolkar nog lätt dig som att du "bara är hispig" och att han inte behöver bry sig, Var står din man i detta?

  • Anonym (Inte ovanli­gt)
    Sun 24 May 2020 07:13
    #3
    +1

    Studier visar att 25 procent av männen inte tvättar händerna efter toabesök så din bonusson är inte ensam tyvärr!

    Det är en grundläggande hygienregel som du självklart ska kunna kräva eftersom han sprider sina bakterier i ert hem, kök mm, du får fundera på hur du bäst tar upp det. Har du pratat med pappan om det? Tvättar han händerna själv? Har de lärt sonen att tvätta händerna som barn men nu struntar sonen i det eller har han aldrig lärt sig den rutinen som barn?

    Min mans bror bodde hos oss några månader och han tvättar aldrig händerna heller, vare sig efter toalettbesök, innan han ska äta eller laga mat. Det var obeskrivligt äckligt! Han var väldigt hjälpsam och ville gärna hjälpa till med att laga mat, tömma diskmaskinen mm men jag ville inte ha hans hjälp för jag såg bara hur han spred sina bajsbakterier på all vår rena disk...urrk! Jag sa faktiskt åt honom några gånger när han ville hjälpa mig med matlagningen men det kändes pinsamt att säga till en vuxen karl att tvätta händerna innan. Det är kanske lättare för dig att använda ditt vuxenveto mot en 14-åring men det kan vara känsligt eller svårt ändå. Jag tror du måste prata med din sambo först så ni har snackat ihop er, det är inte försent att ni nu säger att nu har vi dessa regler vad gäller handtvätt här hemma. Nu i coronatider är ju ett bra tillfälle att ta upp det och ställa upp nya regler, det är för er allas hälsas skull.

    Tvätta händerna alltid när du kommer hem, alltid efter toalettbesök oavsett vad du gjort där, innan du lagar mat och ska äta osv.

    I den åldern är man ganska lättpåverkad som tur är, du kanske kan fundera på vad som skulle kunna motivera honom att tvätta händerna om han inte bryr sig. Att tjejer tycker det är äckligt med killar som inte tvättar händerna, beskriv målande hur hans kiss- och bajsrester sitter kvar på händerna och hur han får det på mackan som han äter, få honom att skämmas lite.

Svar på tråden Mitt bonusbarn tvättar inte händerna efter toabesök och jag får panik