• Koncen­tratio­n
    Sun 24 May 2020 00:56
    2745 visningar
    29 svar
    29
    2745

    Skall det ta 45 minuter att göra köttförssås?

    Hej!

    Skall man alltså ''koka'' köttfärssås i 45 minuter?

    Jag har alltid stekt mina köttförsås i stekpannan och jag märker på själva köttet när det blir klart. Kanske tar 10 minuter.

    Men för att få en perfekt köttförssås, skall man låta det vara i en kastrull på plattan i 45 minuter och röra om?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Skall det ta 45 minuter att göra köttförssås?
  • Sun 24 May 2020 01:12
    #1
    +1

    45 min är inte ens en början på en riktigt bolognese

    lök, selleri, morot,vitlök, vitt eller rött vin, salt och peppar, buljong, tomatpure, krossade tomater.

    puttra 3 timmar.

    du kommer tacka mig sen.

  • Sun 24 May 2020 01:22
    #2
    64gb skrev 2020-05-24 01:12:02 följande:

    45 min är inte ens en början på en riktigt bolognese

    lök, selleri, morot,vitlök, vitt eller rött vin, salt och peppar, buljong, tomatpure, krossade tomater.

    puttra 3 timmar.

    du kommer tacka mig sen.


    Vilken selleri menar du? Har du mer utförligt recept?
  • Koncen­tratio­n
    Sun 24 May 2020 02:04
    #3
    64gb skrev 2020-05-24 01:12:02 följande:

    45 min är inte ens en början på en riktigt bolognese

    lök, selleri, morot,vitlök, vitt eller rött vin, salt och peppar, buljong, tomatpure, krossade tomater.

    puttra 3 timmar.

    du kommer tacka mig sen.


    Men köttfärsen ser ju ut att bli klar efter ca 10 minuter. Går ju att äta också. Så vad är det för skillnad egentligen?
  • Sun 24 May 2020 02:08
    #4

    Har jag gott om tid så låter jag den puttra i en timma. Ska det gå fort så funkar det såklart med kortare tid. Skillnaden är att smakerna sätter sig betydligt bättre ju längre den får puttra. Man känner absolut skillnad.

  • Sun 24 May 2020 05:08
    #5
    +1
    Koncentration skrev 2020-05-24 02:04:50 följande:
    Men köttfärsen ser ju ut att bli klar efter ca 10 minuter. Går ju att äta också. Så vad är det för skillnad egentligen?
    Smakerna ur kryddor och grönsaker behöver tid för att smaka som bäst och grönsakerna behöver koka "sönder" för att bli såsiga. Hårda morötter och stora tomatbitar är ju inte gott.
  • Sun 24 May 2020 05:49
    #6
    +1

    Ja själva köttet är färdigstekt på typ 10 minuter. Men en köttfärssås ska man ha i kryddor, lök, tomatpuré och krossade tomater, köttbuljong, vitlök, morot och selleri kan man också ha i. Då ska den stå och puttra i minst 30 minuter för att få fram smakerna ordentligt.

  • Sun 24 May 2020 07:18
    #7

    För mig tar det absolut inga 45 minuter. Matlagningsentusiaster kan få koka sin över natten om de så vill, för mig räcker det att det är klart och ätbart, dvs så snart köttfärsen är genomstekt och man fått i alla ingredienser.

  • GGN
    Sun 24 May 2020 08:05
    #8

    Jag lät köttfärssåsen puttra i två timmar en gång, det gör stor skillnad!

  • Sun 24 May 2020 08:23
    #9

    Som andra skrivit. Ju längre den får puttra desto bättre.

    Många tänker att köttfärssås är en snabbrätt som man snabbt slänger ihop efter jobbet. Och visst det går ju så klart. Men vill man ha en riktig bolognese så är det långkok som gäller. Jag brukar påbörja min typ efter frukost och låta småputtra till 16-17 tiden när det är middag. Gör således sällan bolognese under vardagarna. Men gör så pass att det blir över till middag dagen efter eller två ifall tiden är knapp efter jobb.

    Har i köttfärs, lök, vitlök, morot, finhackad röd paprika (spetspaprika), basilika, oregano, buljong, peppar, salt, paprikakrydda, krossade tomater, tomatpuré och paprika puré.

  • Sun 24 May 2020 09:10
    #10

    Vår brukar puttra i gjutjärnsgrytan i flera timmar, ja.

Svar på tråden Skall det ta 45 minuter att göra köttförssås?