• Koncentration

    Dör vitaminerna när man till exempel häller i grönsaker och så i maten under matlagningen?

    Hej!

    Jag har egentligen massa idéer till mina matlagningar, men jag låter alltid bli att hälla grönsakerna så som lök, vitlök och annat. Jag äter det sidan om istället, jag äter det dem råa för att få i mig så mycket vitaminer som möjligt. Men jag undrar om man verkligen tar kål på vitaminerna när man häller det i kastrullen och tillagar dessa tillsammans med maten.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Dör vitaminerna när man till exempel häller i grönsaker och så i maten under matlagningen?
  • Grelber

    En maträtt är inte bara vitaminer och näringsämnen uppspaltade och maximerade var för sig - det är smaker, textur, njutning och upplevelser.

    Lök till exempel går igenom så många skeden vid matlagning, och vitlök ändå mer.

    Att äta sådant rått(?) vid sidan av torde krascha smakupplevelsen alldeles.

    Pannbiff med stekt lök är en maträtt. Pannbiff med råa lökringar är en helt annan, och skulle få mig att börja leta efter ett hamburgerbröd.

  • Drottningen1970

    En del grönsaker är det svårare att tillgodogöra sig vitminer ifrån om de är råa. De behöver vara lite tillagade för att kroppen ska kunna få ut vitaminerna.

  • Kodia

    Så länge man äter en varierad kost, med grönsaker/frukt varje dag, så är det ingen risk för vitaminbrist. Det är inte "extra bra" att få i sig mer vitaminer än man behöver, utan man kissar bara ut dem. Så tillaga du din mat som man ska, det är lugnt ändå! 

Svar på tråden Dör vitaminerna när man till exempel häller i grönsaker och så i maten under matlagningen?