• Anonym (Heartbroken)

    Mitt hjärta är krossat och jag undrar om jag någonsin kommer kunna gå vidare

    Jag har träffat en kille i flera år, men vår relation har aldrig varit jämlik. Jag har varit kär. Inte han. Vi har pausat flera gånger och sedan träffats igen. Han har alltid varit tydlig och t.o.m sagt att vi inte borde fortsätta ses för att han inte velat såra mig, men jag har velat ändå. Sagt att det är lugnt. Att jag klarar mig, men det har inte varit sant. Jag lärde mig att acceptera att det inte fanns någon framtid för oss två och började så smått att dejta andra, men jag kunde inte få känslor för någon annan. Förstod till slut att jag måste sluta träffa honom om jag ska kunna gå vidare.

    Nu har vi inte haft kontakt på två månader. Jag drömmer fortfarande om honom varje natt. Jag saknar honom så enormt mycket. Att prata med honom. Krama honom. Umgås med honom. Jag saknar däremot inte alla jobbiga känslor. Hur värdelös och oälskad jag kände mig. Den ständiga rädslan att när som helst kunna förlora honom för någon annan. Att ständigt höra honom påminna mig om att han inte hade några starka känslor för mig, att han inte ville vara monogam med mig o.s.v. Skulle kunna prata hur länge som helst om både det positiva och det negativa, men poängen är att jag vill att känslorna ska försvinna. Jag vill aldrig mer tillbaka till att ha det som vi hade, men varför försvinner de inte??

    Jag har alltså ingen kontakt alls med honom. Ser honom inte. Har honom inte på sociala medier. Ingenting.

    Förstår om ingen orkar läsa det här långa inlägget, men om någon orkat; hur lång tid kommer det ta? Har ni varit med om något liknande själva? Hur slutade det?

  • Svar på tråden Mitt hjärta är krossat och jag undrar om jag någonsin kommer kunna gå vidare
  • Anonym (L)

    Du måste tänka såhär: han ville inte vara med dig. Han hade inte starka känslor och varför ska du då vara med en person som inte känner samma för dig? Man vill väl vara med en person som känner starkt för en och inte nöja sig med något halvdant. Du kan träffa någon som känner starkt för dig. Du måste inte nöja dig med en som bara gillar dig. Påminn dig om det, att han inte känner samma som du gör och det ska du hålla fast vid. Varför ska jag ha så starka känslor för någon som inte känner samma för mig? Jag förtjänar bättre. Tänk så.

    Försök fokusera på det negativa. Tänk på de negativa egenskaperna han hade och allt det negativa. Då kommer ditt minne av honom kretsa runt det negativa och det borde bli lättare att släppa en person som man mest tänker negativa tankar om.

    Ni slutade ha kontakt av en anledning och det var det bästa för dig, så du kan gå vidare och träffa någon som verkligen älskar dig. Håll fast vid denna tanke. Du förtjänar något som håller i längden, någon som faktiskt vill vara med DIG.

    Det går inte att säga hur lång tid det kommer att ta tills du släpper honom, då det är individuellt. Det beror mycket på hur man är som person, vad du sysselsätter dig med, hur pass starka känslor du hade och hur länge ni träffades. Ni träffades ju i flera år och du hade väldigt starka känslor så jag tror att du får räkna med att det kan ta ett tag för dig att komma över honom. Det är naturligt. Det kan ta någon vecka, det kan ta flera månader eller till och med år, men har man fastnat i sörjandet i över sex månader så kanske man bör prata med en psykolog som kan hjälpa en att ta sig vidare.

    Tillåt dig själv att sörja, men försök samtidigt göra saker som får dig att må bra. Kanske du kan umgås med någon vän, familjemedlem eller liknande. Kanske du kan träna eller pyssla med dina intressen. Fokusera på dig själv, gör saker du gillar och så kommer du med tiden inse att du släpper honom då han inte upptar dina tankar lika mycket längre. Senare, när du känner dig redo så kan du ju börja dejta igen. Jag är helt övertygad om att du kommer att träffa någon som passar dig.

  • Anonym (E)

    Lider med dig, har varit med om liknande. Jag blev jättekär i en kille som jag träffade litegrann men det visade sig att han inte kände samma. Han fanns kvar i min närhet, skaffade ett nytt förhållande och när det tog slut hade vi en sexuell relation ett tag. Jag hade varit osäker på mina känslor för honom efter vi slutade ses första gången men när jag fick chansen att ha honom igen så upptäckte jag att de var helt borta. Det var inte värt att bli sårad igen, jag förtjänade något bättre.

    Håll ut och fortsätt framåt är mitt råd. Det blir lättare med tiden även om det är svårt att tro nu. Du kommer klara det. Kram.

  • Anonym (Samma här)

    Jag går just nu igenom samma som dig ts. Det är verkligen jätte jätte jobbigt men jag försöker att bara ta en dag i taget och fokusera på mig själv. Just nu har jag exempelvis funnit mycket tröst i att vara ute i skogen, ta promenader/jogga. Det lindrar lite iallafall. Förhoppningsvis så bleknar känslorna med tiden. Sköt om dig och kram

  • Anonym (Heartbroken)

    Så fina ni är! Jag hinner inte svara mer ingående just nu, men återkommer

  • Anonym (...)

    Starkt av dig att bryta helt! Det är så jobbigt men gå inte tillbaka för då kommer du tvingas igenom denna jobbiga fasen igen...

  • Anonym (Heartbroken)
    Anonym (...) skrev 2020-05-24 17:36:50 följande:

    Starkt av dig att bryta helt! Det är så jobbigt men gå inte tillbaka för då kommer du tvingas igenom denna jobbiga fasen igen...


    Tack! Jag kom till en punkt där jag verkligen förstod att han inte har några känslor för mig. Jag hittade på alla möjliga tankar om att han bara hade svårt att erkänna sina känslor och tolkade varje liten positiv grej som att det nog fanns någonting mer ändå, men till slut gick det in. En kille beter sig inte och säger inte sådana saker som han gjorde om de har känslor för en, men jag sörjer verkligen. Det gör jätte ont. Det är som om smärtan vore fysisk fastän den sitter i själen.
  • Anonym (Heartbroken)
    Anonym (L) skrev 2020-05-24 14:01:38 följande:

    Du måste tänka såhär: han ville inte vara med dig. Han hade inte starka känslor och varför ska du då vara med en person som inte känner samma för dig? Man vill väl vara med en person som känner starkt för en och inte nöja sig med något halvdant. Du kan träffa någon som känner starkt för dig. Du måste inte nöja dig med en som bara gillar dig. Påminn dig om det, att han inte känner samma som du gör och det ska du hålla fast vid. Varför ska jag ha så starka känslor för någon som inte känner samma för mig? Jag förtjänar bättre. Tänk så.

    Försök fokusera på det negativa. Tänk på de negativa egenskaperna han hade och allt det negativa. Då kommer ditt minne av honom kretsa runt det negativa och det borde bli lättare att släppa en person som man mest tänker negativa tankar om.

    Ni slutade ha kontakt av en anledning och det var det bästa för dig, så du kan gå vidare och träffa någon som verkligen älskar dig. Håll fast vid denna tanke. Du förtjänar något som håller i längden, någon som faktiskt vill vara med DIG.

    Det går inte att säga hur lång tid det kommer att ta tills du släpper honom, då det är individuellt. Det beror mycket på hur man är som person, vad du sysselsätter dig med, hur pass starka känslor du hade och hur länge ni träffades. Ni träffades ju i flera år och du hade väldigt starka känslor så jag tror att du får räkna med att det kan ta ett tag för dig att komma över honom. Det är naturligt. Det kan ta någon vecka, det kan ta flera månader eller till och med år, men har man fastnat i sörjandet i över sex månader så kanske man bör prata med en psykolog som kan hjälpa en att ta sig vidare.

    Tillåt dig själv att sörja, men försök samtidigt göra saker som får dig att må bra. Kanske du kan umgås med någon vän, familjemedlem eller liknande. Kanske du kan träna eller pyssla med dina intressen. Fokusera på dig själv, gör saker du gillar och så kommer du med tiden inse att du släpper honom då han inte upptar dina tankar lika mycket längre. Senare, när du känner dig redo så kan du ju börja dejta igen. Jag är helt övertygad om att du kommer att träffa någon som passar dig.


    Just nu känns det som om att jag aldrig kommer bli kär igen. Men det känns inte som att det spelar någon roll. Jag vill bara bli av med mina känslor för honom. Känner mig hellre tom eller känslolös eller bara självständig än att känna som jag gör.

    Jag önskar att jag aldrig hade träffat honom.

    Men ja, du ger bra råd och det är så jag försöker göra. Att träna får mig att må bra och att träffa vänner får mig att inte tänka så mycket på honom så det gör jag också så mycket jag kan nu.
  • Anonym (Heartbroken)
    Anonym (E) skrev 2020-05-24 14:10:08 följande:

    Lider med dig, har varit med om liknande. Jag blev jättekär i en kille som jag träffade litegrann men det visade sig att han inte kände samma. Han fanns kvar i min närhet, skaffade ett nytt förhållande och när det tog slut hade vi en sexuell relation ett tag. Jag hade varit osäker på mina känslor för honom efter vi slutade ses första gången men när jag fick chansen att ha honom igen så upptäckte jag att de var helt borta. Det var inte värt att bli sårad igen, jag förtjänade något bättre.

    Håll ut och fortsätt framåt är mitt råd. Det blir lättare med tiden även om det är svårt att tro nu. Du kommer klara det. Kram.


    Att vara med honom i en sexuell relation igen is not gonna happen. Jag kommer aldrig tillåta mig själv att bli så tillintetgjord igen, men när vi gjorde slut (eller vad man nu ska kalla det, för det var inte en riktig relation) så pratade vi om att kanske vara vänner i framtiden, men jag är osäker på om det är möjligt. Alla känslor måste vara borta från min sida i så fall. Kanske att det skulle fungera om något år, får väl se då. Men förhoppningsvis kommer jag känna då att det inte ens är viktigt, att han är betydelselös.
  • Anonym (Heartbroken)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-05-24 14:15:40 följande:

    Jag går just nu igenom samma som dig ts. Det är verkligen jätte jätte jobbigt men jag försöker att bara ta en dag i taget och fokusera på mig själv. Just nu har jag exempelvis funnit mycket tröst i att vara ute i skogen, ta promenader/jogga. Det lindrar lite iallafall. Förhoppningsvis så bleknar känslorna med tiden. Sköt om dig och kram


    Precis detsamma som hjälper mig. Tyvärr kan jag inte vara ute hela dagarna.

    Hoppas det går bra för dig. Vad var det som hände mellan er? Hur tog det slut?
  • Anonym (Heartbroken)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-05-24 14:15:40 följande:

    Jag går just nu igenom samma som dig ts. Det är verkligen jätte jätte jobbigt men jag försöker att bara ta en dag i taget och fokusera på mig själv. Just nu har jag exempelvis funnit mycket tröst i att vara ute i skogen, ta promenader/jogga. Det lindrar lite iallafall. Förhoppningsvis så bleknar känslorna med tiden. Sköt om dig och kram


    Och du får också sköta om dig!

    Kramar
Svar på tråden Mitt hjärta är krossat och jag undrar om jag någonsin kommer kunna gå vidare