• Mimmi O

    Mannen och jag försvinner från varann.

    Jag och min man har varit tillsammans i snart 13 år.

    Vi har 3 barn mellan 2 och 11 år.

    Vi/ jag har nu kommit till en punkt där jag känner att min och min mans relation enbart handlar om vardagen. Hämta/lämna barnen på aktiviteter, läxläsning, laga mat och ta hand om hemmet. Sedan hjälper det inte att vår yngsta vaknar mellan 04.00-05.00 varje morgon.

    Det känns som om vår relation tynar sakta bort.

    Jag älskar min man och jag vet att han älskar mig. Men samlivet är knapphändigt och de senaste månaderna ska vi vara glada om vi kommer till någon gång varannan vecka.

    Vår äldsta lägger sig runt kl 21.15 vardagskvällar och senare än oss på helgerna. ( Vi runt kl.22-23.)

    Vi får alltså väldigt lite barnfri tid.

    Jag har tagit upp det här med min man och han känner samma sak.

    Jag skulle gärna ta en weekend iväg någonstans utan barnen men min man säger att det är i vardagen kärleken måste synas.

    Men hur ska vi hinna det när vi är med barnen all vår vakna tid?!

    Han är missnöjd över att vi har för lite sex. Men allvarligt. När ska vi hinna?

    Vi måste lägga oss senast kl 22 då vi behöver lite sömn innan minsta vaknar.

    Då har vi alltså i bästa fall 45 min på oss mellan att äldsta somnar tills vi måste sova.

    Hur ska man få in romantiken och kärleken igen?

    Vi har alltså varit småbarnsföräldrar sedan vi i princip träffades.

    Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn djupt och det här är självvalt.

    Men hur får man det att fungera?

    Jag orkar snart inte mer.

    Jag vill inget hellre än att det här ska fungera.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Mannen och jag försvinner från varann.
  • Fröken W

    Alltså just det här är väl anledningen till att många par separerar under småbarnsåren. Så först och främst, ni är inte ensamma! Det är väldigt lätt att man känner att man mer håller igång företaget Familj AB och därför inte hinner/orkar ta hand om relationen. Men försök ta 10-15 minuter varje dag när du och din man kan prata ostört, stäng av tv:n och låt bli mobilerna och prata om annat än vem som ska hämta imorrn, skjutsa till träningen osv. Det borde ju gå att få till när minstingarna sover för 11-åringen kan väl roa sig själv en stund. Det kan väl vara en bra kick-start att försöka ha barnvakt en helg så att ni kan få mysa och prata igenom vilken tid ni kan prata varje dag. Bestäm en dag/kväll när ni ska ses bara ni och utvärdera hur det gått, kanske en månad fram kan vara lagom. En middag själva, kanske kan ni få barnvakt en vardagskväll så blir den dagen lite skojigare.

    Försök också att komma ihåg de små vardagsgesterna. Ge varandra en kram eller puss när ni går förbi varandra i köket t.ex.

    Ang. sexet så är det ju svårt. Jag har inget bra svar där. Tror tyvärr att det bara är att gilla läget ett tag framöver. Får ni till det varannan vecka så tycker jag det låter bra :) Jag och min man har en 3,5-åring och en 7-månaders och vi har sex max två gånger/månad. Så har det sett ut de senaste åren. När barnen sover så orkar vi inte. Vill bara sova, haha. Så som sagt, har dessvärre inga tips här.

    Men håll ut! Det kommer en tid när barnen är stora och ni kan ägna er mer åt er kärleksrelationen än företaget Familj AB. Det fanns ett bra podd-avsnitt om detta, Rulla vagn-podden. Kommer dock inte ihåg vilket avsnitt det var men det är mycket klokt som sägs i den podden så det kan vara värt att lyssna igenom alla avsnitt :)

  • Mimmi O
    Fröken W skrev 2020-05-24 22:21:24 följande:

    Alltså just det här är väl anledningen till att många par separerar under småbarnsåren. Så först och främst, ni är inte ensamma! Det är väldigt lätt att man känner att man mer håller igång företaget Familj AB och därför inte hinner/orkar ta hand om relationen. Men försök ta 10-15 minuter varje dag när du och din man kan prata ostört, stäng av tv:n och låt bli mobilerna och prata om annat än vem som ska hämta imorrn, skjutsa till träningen osv. Det borde ju gå att få till när minstingarna sover för 11-åringen kan väl roa sig själv en stund. Det kan väl vara en bra kick-start att försöka ha barnvakt en helg så att ni kan få mysa och prata igenom vilken tid ni kan prata varje dag. Bestäm en dag/kväll när ni ska ses bara ni och utvärdera hur det gått, kanske en månad fram kan vara lagom. En middag själva, kanske kan ni få barnvakt en vardagskväll så blir den dagen lite skojigare.

    Försök också att komma ihåg de små vardagsgesterna. Ge varandra en kram eller puss när ni går förbi varandra i köket t.ex.

    Ang. sexet så är det ju svårt. Jag har inget bra svar där. Tror tyvärr att det bara är att gilla läget ett tag framöver. Får ni till det varannan vecka så tycker jag det låter bra :) Jag och min man har en 3,5-åring och en 7-månaders och vi har sex max två gånger/månad. Så har det sett ut de senaste åren. När barnen sover så orkar vi inte. Vill bara sova, haha. Så som sagt, har dessvärre inga tips här.

    Men håll ut! Det kommer en tid när barnen är stora och ni kan ägna er mer åt er kärleksrelationen än företaget Familj AB. Det fanns ett bra podd-avsnitt om detta, Rulla vagn-podden. Kommer dock inte ihåg vilket avsnitt det var men det är mycket klokt som sägs i den podden så det kan vara värt att lyssna igenom alla avsnitt :)


    Tack snälla för ditt fina svar.

    Känns skönt att man inte är ensam även ifall det är synd om dem som har det som oss.

    Det är de här vardagsgesterna jag vet att vi måste bli bättre på. Vi har alltid varit bra på det men så hände någonting för ett par månadersedan då det bara försvann. Hat ingen förklaring till varför men då känns det liksom mer tvivel även pga detta.

    Men vi ska kämpa. Tack. <3
  • Anonym (Samma)

    Är i samma sits. Vi har en dotter, 11 år. Hon somnar som erat äldsta barn sent. Under den timmen "vi har på oss" innan vi själva blir för trötta är min man ttrött själv efter sitt engagemang med vår dotter.

    Enda barn men trots det ingen egen tid.

    Det hela har ebbat ur och numer ingen sex på 5 år.

    Jag onanerar ensam i eget rum där jag somnar helt själv.

    Finns ingen kärlek/sex kvar bara vänskap som föräldrar.

  • Kexsmula

    Tycker också en gång varannan vecka låter rimligt med tanke på att ni har småbarn... Det är ju sjukt jobbigt just under småbarnsåren, att få till tid och ork är inte lätt för några par under den perioden.

    För att öka attraktionen er emellan kan du t. ex. kåta upp honom i sängen när ni ska lägga er, börja smeka och kyssa honom. Ge honom en avsugning lite då och då om du inte orkar/har tid till ett helt samlag.

    Försök vinna lite tid så fort ni får chansen (även om det inte är planerat från början - det blir ofta t.o.m. bättre då) och försök då ha sex.

    Håller med om vardagsgesterna (pussar i köket osv) och att de är mycket viktiga.

  • Kexsmula

    Angående 11-åringens läggtid så bör den inte påverka. Ett så stort barn kan ju klara sig själv den stund det tar och ni kan försöka vara så tysta som möjligt och/eller passa på att ta en snabbis när ni vet att 11-åringen är på sitt rum och t. ex. spelar, surfar eller kollar på film. Se också till att 11-åringen har en egen TV på rummet så att hon/han inte hänger i vardagasrummet hela tiden.

  • Anonym (Hind)

    Är i samma situation med två barn, fem och två. Äldsta har alltid somnat sent och vaknat sent på morgonen, yngsta vaknar tidigt, gärna flera gånger under natten också. Många kvällar blir det ingen tid tillsammans. När barnen somnat är en eller båda för trötta. Någon kväll per vecka är vi båda pigga och har tid att umgås. Då har vi det trevligt, så det är inte det, men vi saknar varandra. Sex någon gång per månad.

    Det är otroligt jobbigt men vi älskar varandra och har lovat att stå ut ett tag till i alla fall och hoppas det blir bättre.

    Jag har inte mycket tips, bara att ge varandra massage och skratta tillsammans.

  • Anonym (Samma)

    I annat fall träffar man någon ny man när sitt barn tagit studenten. Myndig. Härda ut.

  • AnnaSthlm

    Han vill inte åka bort en helg med motivering att du ska kunna prestera mera sex i vardagen som det är.

    Det låter som en rävsax.

    Vad finns under ytan egentligen?

  • Anonym (Samma)

    Droppen kom utöver tidsbrist när

    min man de få ggr vi hade sex flera år sedan tittade på omslag på veckotidningar i närheten med vacker kvinna på.

    Jag räckte liksom inte och kände att jag inte dög emotionellt. Där försvann min lust till honom helt.ä när han fick fantasier om annan kvinna än mig.

  • CrilleTheCroc

    Sänkt kraven på het passionerad sex medan kidsen är små. Ta en snabbis i bilen (när ni ändå skall till mataffären)
    Sänk kraven på att det skall vara världen bäst sex för ett tag. Bara ni får till det, om det så bara är 5 min. 

  • Unaangelita

    Komminicera. Prata med varandra om vad det är ni vill ändra.
    Tid finns om man verkligen vill! Sätt barnen framför tv:n ( 11-åringen kan ha koll på minstingen) ge dem varsin glass och smyg iväg en kvart.
    Jag och min man stod i ett vägskäl i höstas, skulle vi separera eller försäka ändra situationen?
    Vi ändrade och är nu lyckligare och kåtare än nånsin under våra 8 år tillsammans.
    Söndag-trsdag har man egentid på kvällarna. Gör vad man vill, hemma eller utanför hemmet.
    Fredag och lördag kvällar är våra kvällar. Vi har dejt hemma. Sitter vid köksbordet, dricker vin, spelar sällskapsspel, dansar, pratar och diskuterar. Och framför allt; Har sex. Varje helg. Båda längtar numera till helgerna.
    Sen är man ett team i vardagen, pussar på varandra när tillfället ges, tar på varandra, skickar sms med lite kärlek i, ger varandra konplimanger, berättar hur mycket vi längtar efter helgen osv...Det funkar superbra för oss!
    Och glöm inte att lust föder lust!

  • fjanten

    Om jag nu med vuxna ögon tänker tillbaka på mina föräldrar, så ser jag ju NU många tillfällen i vardagen som de fått till det T.ex. brukade de ofta duscha tillsammans för miljöns skull, ähm... De la sig ofta vid niotiden och sa godnatt o.s.v. till oss, ja, de gjorde säkert annat än sova trots att vi fortfarande var vakna (detta alltså från att vi var kanske 11-12 och kunde natta oss själva). Vi sov också borta hos kompisar och lekte mycket hos kompisar. Då tänkte jag givetvis aldrig i de banorna, men nu med tre egna barn fattar jag ju vad de hade för sig (de närmar sig 30 år som gifta nu, så något har de ju gjort rätt).

    Vi har tre barn på 0 år, 3 år och 4 år. Nu är det ju lätt att få till det när alla somnat på kvällen - men när de blir äldre kommer vi inte tveka på att både duscha ihop, vika tvätten tillsammans, och gå och lägga oss tidigt vissa kvällar...... Försöka tajma in övernattningar hos kompisar samtidigt, dra in mor- och farföräldrar som barnvakt och ta en hotellnatt o.s.v. Klart det är mycket 'vardag' nu med tre barn, men nog fasen ser vi till att ha parmiddag vissa kvällar, gå på dejt ibland och liknande. Vi är ju fortfarande ett älskande par även fast vi har flera barn.

  • LFF
    Mimmi O skrev 2020-05-24 17:58:38 följande:

    Jag och min man har varit tillsammans i snart 13 år.

    Vi har 3 barn mellan 2 och 11 år.

    Vi/ jag har nu kommit till en punkt där jag känner att min och min mans relation enbart handlar om vardagen. Hämta/lämna barnen på aktiviteter, läxläsning, laga mat och ta hand om hemmet. Sedan hjälper det inte att vår yngsta vaknar mellan 04.00-05.00 varje morgon.

    Det känns som om vår relation tynar sakta bort.

    Jag älskar min man och jag vet att han älskar mig. Men samlivet är knapphändigt och de senaste månaderna ska vi vara glada om vi kommer till någon gång varannan vecka.

    Vår äldsta lägger sig runt kl 21.15 vardagskvällar och senare än oss på helgerna. ( Vi runt kl.22-23.)

    Vi får alltså väldigt lite barnfri tid.

    Jag har tagit upp det här med min man och han känner samma sak.

    Jag skulle gärna ta en weekend iväg någonstans utan barnen men min man säger att det är i vardagen kärleken måste synas.

    Men hur ska vi hinna det när vi är med barnen all vår vakna tid?!

    Han är missnöjd över att vi har för lite sex. Men allvarligt. När ska vi hinna?

    Vi måste lägga oss senast kl 22 då vi behöver lite sömn innan minsta vaknar.

    Då har vi alltså i bästa fall 45 min på oss mellan att äldsta somnar tills vi måste sova.

    Hur ska man få in romantiken och kärleken igen?

    Vi har alltså varit småbarnsföräldrar sedan vi i princip träffades.

    Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn djupt och det här är självvalt.

    Men hur får man det att fungera?

    Jag orkar snart inte mer.

    Jag vill inget hellre än att det här ska fungera.

    Tacksam för svar.


    Vad är HANS lösning på det hela då? För att få in samlivet i vardagen igen? Vad gör han för att få till romantiken och kärleken i vardagen? Vad gör han för att ni ska få till mer sex?

    Du försöker ändå genom att försöka få till en weekend på tu man hand medan han säger nej för att "det är i vardagen det ska finnas också". Så, eftersom han nobbar dina förslag så får väl han komma på en lösning för att det ska bli mer sex i vardagen.
  • Anonym (Maja)

    Känner igen mig så otroligt mycket i det du skriver. Vi har också 3 barn, i åldrarna 2-13 och varit tillsammans i 15 år. Vår yngsta har sovit otroligt dåligt och är ett väldigt aktivt barn så vi har haft det tufft ett par år. Då den yngsta har krävt så mycket har de äldre barnen hamnat i skymundan så vi har haft prio på dem och få allt praktiskt att funka. Min man och jag, vår relation har liksom blivit prio 147 på listan så ingen tid till det alls. För min del saknar jag mycket mer att prata, att kramas, se på film, äta på restaurang bara han och jag än vad jag saknar sex. Min man saknar så klart sex. Typ bara sex. Känns som en given kill-grej. Så länge de får sex är allt bra. Medan jag behöver mer av det andra också.

    Vi försöker så gott det går att se varandra men det är svårt. För tillfället försöker vi generellt bara överleva den yngstas småbarnsår samtidigt som den äldstas tonåringshumör gjort sig väl tillkänna...

    Vad jag tänker generellt om att få en relation att funka så är det att visa varandra kärlek. Att hälsa på varandra med värme, att ge en kram/puss/beröring i förbigående i köket, titta varandra i ögonen när man pratar, lyssna på varandra, göra något som man vet att den andra uppskattar. Så försöka ge varandra lite tid varje dag. Visa att man tänker på varandra.

    Som flera skrivit så behöver ju inte sex hända när alla barn sover. Vi har det ofta i badrummet när de äldre barnen är upptagna med tv/hörlurar/ute etc. Ibland även när jag ska lägga mig för jag lägger mig alltid tidigt och då vet barnen att jag ska sova så ingen kommer in då. Vi låser alltid dörren så klart. Vi får ju tänka på att vara rätt tysta så sexet numera är lite tystare och lite snabbare och ibland mer obekvämt.

    Ni får prata mer om vad ni känner och vad ni har för idéer om hur ni ska få in mer romantik i vardagen. Det är bådas ansvar att försöka hålla förhållandet vid liv.

    Lycka till :)

  • Anonym (S)
    Anonym (Samma) skrev 2020-05-25 06:33:48 följande:

    Är i samma sits. Vi har en dotter, 11 år. Hon somnar som erat äldsta barn sent. Under den timmen "vi har på oss" innan vi själva blir för trötta är min man ttrött själv efter sitt engagemang med vår dotter.

    Enda barn men trots det ingen egen tid.

    Det hela har ebbat ur och numer ingen sex på 5 år.

    Jag onanerar ensam i eget rum där jag somnar helt själv.

    Finns ingen kärlek/sex kvar bara vänskap som föräldrar.


    Fast ett barn och dessutom 11.. det är väl bara att hon leker hos en kompis en lördag eller söndag så är väl liggproblenet löst?? Knappast samma situation som TS
Svar på tråden Mannen och jag försvinner från varann.