• kajsaemma

    Ont i knä vid löpning. Är nybörjare! Tips?

    Hej! Kan nån van löpare ge mig råd?

    Har alltid velat springa men har haft en övervikt som gjort att jag ej orkat. Har nu gått ner 10 kg och tränat regelbundet på gym i 2 år. Tänker att jag har en grundstyrka och även en bra kondition nu så därför började jag ge mig ut och springa för några veckor sen.

    Har varvat gång och jogg men igår joggade jag hela vägen (30 min) och har idag ont i knät.

    Kan det vara att knäna är ovana och det kommer ge med sig med tiden? Är det vanligt att det gör ont i början, att det är något man får räkna med?

    Vill absolut inte sluta springa, tycker det är himla kul!

    Nån som kan ge mig tips och råd? :)

  • Svar på tråden Ont i knä vid löpning. Är nybörjare! Tips?
  • legomum

    Det kan vara att dit knä har överbelastats. Vänta några dagar tills smärtan försvunnit innan du springer igen. Sedan får du springa kortare längder till en början så ditt knä anpassar sig.

    Jag skulle tro att du kanske behöver värma upp och inte glömma stretcha, inte bara ibörjan men även i slutet.

    (Bra kämpat med att ha sprungit hela passet för första gången. Det är en vinst när varje mål man sätter upp uppfylls)

  • aztec

    Kan inte vara dina skor? Jag fick byta skor efter jag fick ont i mina knän när jag började... Har ett par jag använder ute nu och ett annat par på gymmet.

  • Ocdkille

    Kolla hur dina hålfötter är om du tex är plattfot då kan det skapa problem i knäna. Om det är så då kan du skaffa hålfotsinlägg eller skor anpassade. Fötterna kan även dra inåt eller utåt då finns det skor för det också. Skulle det inte vara det så kan det vara att du inte är van än och då kan du börja göra styrketräning som tränar knäna. Sen som andra skrev så är det bra om du värmer upp.

  • emma enhörning

    Jag rekommenderar Knäskydd, såna där man spänner precis under bara, funkar att tejpa med. Det håller ihop knät lite... Sen är det såklart bra att ta redan på orsaken!!! När jag började löpträna fick jag till en början ont efter passen, det tänkte jag berodde på ovana, som träningsvärk typ. Sedan fick jag ont under längre rundor och då fick jag rådet att vila men valde själv att springa bort det... Kanske inte så smart, ibland fick jag linka hemåt efter 2 km och ibland klarade jag mina 5 kilometer... Idag springer jag runt 20 km innan det börjar ömma. Men mitt tips är ändå att i första hand ta reda på orsaken- fel skor, överbelastat, fel löpsteg, för hårt underlag, snett bäcken etc... Men klart du på sikt ska kunna fortsätta springa det är ju helt fantastiskt!!!

Svar på tråden Ont i knä vid löpning. Är nybörjare! Tips?