• nils83

    F-skatt, a-kassa

    Jag ska ta över en bondgård. Ska ha F-skatt eftersom det blir lite inkomst ibland.


    Om jag skulle bli arbetslös när jag har F-skatt. Får man hjälp av arbetsförmedlingen då?


    Får man a kassa?

  • Svar på tråden F-skatt, a-kassa
  • Anonym (Tips från coachen)

    Som egenföretagare har du också rätt till a-kassa, men jag vet inte hur det fungerar om du får ha företaget aktivt eller om du måste avsluta det först. Ring en a-kassa och fråga för bästa svar.

  • Anonym (Bisyssla)

    Om man driver företag som bisyssla har man rätt till a-kassa vid arbetslöshet annars inte.

    Som bisyssla räknas företaget om du arbetat i det i tolv månader samtidigt som du arbetar heltid och har en inkomst i företaget på typ 3000 i veckan,lite osäker på summan här.

    Om ditt företag inte kan räknas som bisyssla då

    Måste du pausa, alternativt lägga ner, företaget för att ha rätt till a-kassa.

    Vill inte svära på att detta gäller vid f-skatt, men gäller övriga bolagsformer.

    Som tidigare sagts. Ring a-kassan eller gå in på

    Deras hemsida och läs

  • Anonym (Skogsmulle)

    Just jordbruk och skogsbruk är lite speciella vad gäller A-kassan.

    Du kommer att få A-kassa om du blir arbetslös under vissa förutsättningar. Exakt vad som gäller för jordbruk kan jag inte, men för skogsbruk gäller att man bland annat säljer skog på rot och inte jobbar mer än hobbymässigt i skogen.

    Kontakta din A-kassa för att få mer information. När jag höll på med A-kassan så fick jag svara på en massa frågor om mitt skogsbruk för att de skulle kunna reda ut om jag arbetade i skogen eller inte.

Svar på tråden F-skatt, a-kassa