• Anonym (Luna)

Killar: vad menar ni när ni kallar en tjej "fin"?

Hej! Jag har inte svenska som modersmål och blir förvirrad varje gång. Min kille alltid säger: du är så fin, min fina, fina du. Men han aldrig säger order snygg eller vacker. Det gör mig osäkert om han tycker jag ser bra ut. Betyder fin detsamma som snygg / vacker? Vadå fin? Vad betyder detta?

• Svar på tråden Killar: vad menar ni när ni kallar en tjej "fin"?
  • Anonym (Men fråga)
    Anonym (Luna) skrev 2020-05-25 13:45:11 följande:
    Hej! Jag har inte svenska som modersmål och blir förvirrad varje gång. Min kille alltid säger: du är så fin, min fina, fina du. Men han aldrig säger order snygg eller vacker. Det gör mig osäkert om han tycker jag ser bra ut. Betyder fin detsamma som snygg / vacker? Vadå fin? Vad betyder detta?
    Bara han kan ju veta. Varför frågar du inte honom?

Det kan betyda både vacker, men också att du är bra.
  • Anonym (Hedvig)

Hej ts!

När någon säger du är så "fin" så kan det bero lite olika saker beroende på vem som säger det till vem och i vilket sammanhang.

Ex ett antal killar sitter och snackar om tjejer (när inga tjejer är närvarande): "Hon är fin hon" - då menas oftast att tjejen är sexig.

En tjej säger det till en tjejkompis: "Fina du" - då betyder det att tjejen tycker om den andra tjejen mycket som vän. Att hon tycker hon är snäll och har en trevlig personlighet.

När du kille säger "fin" till dig (och ni är flickvän och pojkvän som jag fattade det) så menar han antagligen att han tycker både du är snäll, trevlig (på insidan) men också att du ser bra ut på utsidan.

• Anonym (Hedvig)

"När din kille säger..." skulle det stå och inget annat i sista stycket.

• Anonym (Rajraj)

Man kan nog ha en rätt egen tolkning av vad man menar när man säger "fin" om en person.
    Om jag pratar om en kille (som inte är min pojkvän) så kan jag benämna honom som fin om jag tycker att han verkar vara en bra kille som jag skulle kunna bli intresserad av. Att säga att han är snygg blir lite för ytligt likaså att han verkar "trevlig" blir lite intetsägande (många är ju trevliga liksom). Utan mer en kombination av flera saker som gör att han kvalar in som "fin"!

Om jag säger till en tjejkompis att hon är fin så syftar jag förmodligen på något mer specifikt, att hon har snygg frisyr, klätt sig eller sminkat sig snyggt!

• Tecum

Om jag säger att en tjej är fin tänker jag mest på inre egenskaper, hon är snäll, empatisk, omtänksam och har självinsikt. Men det utesluter inte att hon ser bra ut också.

• Lxmbrg

Det beror på hur man uttrycker det.

Men för mig handlar det oftast om utsidan när jag säger det ansikte mot ansikte. Men i textform är det mer ?du är verkligen en bra person?, typ. Ja det blir faktiskt skillnad på hur och när det sägs.

• Mackan1978

Att hon är en fin människa, fin personlighet

• Anonym (Kille)

Lite sent på tråden. 

Om jag använder "fin" om en person så handlar det nog oftast om en helhet. 
    Om jag skulle säga att någon är fin så är det 99% säkert att jag menar på ett romantiskt sätt... annars skulle jag lägga till ord som vän, person, människa osv... 

Men säger jag till en tjej (eller kille) jag tycker om "du är fin" så menar jag både att personen är vacker/snygg/söt men också att jag uppskattar dig som person. 

Så det ligger en djupare mening i ordet. 

Vem som helst kan vara snygg men vem som helst är inte fin. 

Likadant med komplimangen "vad fin du är" som kanske sägs med lite betoning på att personen klätt upp sig eller precis fixat håret... även här är meningen av ordet fin djupare än om man bara skulle säga "snygg". 

Det är i alla fall min uppfattning och hur jag använder uttrycket

• Anonym (el blatte)

Fin är mer brett, det kan appliceras på både personlighet, utseende, etc... snygg/ vacker är mer specifikt och syftar mer på utseendet.
  • Anonym (el blatte)

Angående din osäkerhet så är mitt tips att du jobbar lite med dig själv och din självkänsla för är du beroende av att andra hela tiden måste kalla dig vacker för att du ska känna dig vacker eller har ett behov av att din kille måste tycka du är vackrast i universum så kommer det förr eller senare leda till problem.

För ska vi vara ärliga så är världen full av vackra människor och det kommer alltid finnas någon som är vackrare än en själv och det är helt ok det är ändå dig din partner vill vara med trotts brister. Ingen människa är ju perfekt, vackrast och bäst i allt. Vi är alla oftast en kombo av både styrkor och brister.

Att hela tiden springa runt och jämföra sig med andra och vara beroende av andra är utmattande inte bara för en själv utan även för ens omgivning, för dålig självkänsla är som ett tomt hål i ens inre som aldrig går att fylla. Det spelar ingen roll hur mycket andra fyller på det känns snart tomt igen och eskalerar ofta så man kräver mer och mer bekräftelse för att må bra tills det till slut blir ohållbart.
  • Anonym (mvh en kille)

Fin betyder så mycket mer! Stäng familjeliv nu och lev

Svar på tråden Killar: vad menar ni när ni kallar en tjej "fin"?