• Svar på tråden Förskola
  • Gameofthrones

    Ja, det kan din chef, men personalen får inte lämna ut uppgifter utan ditt samtycke. 

    Ringa går alltid men svar vet i sjutton om din chef får. 

  • Anonym (Lärare)

    Det kan vara så att de har rätt att kräva ut den informationen. På grundskolan kan vem som helst ringa och fråga om en viss elevs närvaro iaf.

  • Anonym (Förskollärare)

    Jag vet faktiskt inte om arbetsgivaren enligt arbetslagen har rätt att ringa till förskolan för att kolla vab.


    Jag har jobbat 15 år i förskolan och har varit med om vid några enstaka tillfällen att arbetsgivare har ringt för att kolla vab, men då har föräldern sagt till innan och anledningen har varit att föräldern och/eller arbetsgivaren inte riktigt haft koll på vilken dag föräldern vabbade, och har därför ringt för att det ska bli rätt i arbetsgivarens anmälan till FK.

    Vad jag däremot har varit med om ett uppsjö gånger (minst några gånger per termin) är att försäkringskassan ringer för att kolla ifall en förälder faktiskt har varit hemma med sitt barn under vissa aktuella datum då föräldern har anmält vab. Att de gör dessa kontroller är ju för att en arbetsgivare eller annan utomstående kanske misstänker att föräldern fuskar. Det kan också bero på stickprovskontroller eller att det är något i ansökan från föräldern som tyder på att det kan vara misstänkt fusk (det är inte så vanligt att man vabbar för vattkoppor vid två tillfällen, två år emellan, för samma barn etc.)


     

Svar på tråden Förskola