• HildaK

    Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?

    Hej!

    Jag är gravid med vårat första barn och ska föda om ett par veckor. Hur tänker ni som också är gravida eller precis fått barn? Låter ni anhöriga hälsa på och hålla bebisen och så? Känns väldigt tråkigt om ingen ska få hålla i bebisen men skulle aldrig förlåta mig själv om hen blir sjuk.

    Hur gör ni/hur har ni tänkt göra?

  • Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?
  • Anonym (K)

    Jag är gravid i vecka 36. Nej, anhöriga kommer inte träffa barnet första tiden. De kommer att få många filmer och bilder skickade till sig istället. Jag vet redan nu att några kommer sura över detta, men då får de väl göra det då.

  • Anonym (Mymlan)

    Nej. Jag fick barn i slutet av mars. När lillan var tre veckor fick morföräldrarna komma och följa med på en promenad och titta på barnet. Nu är hon två månader och vi har bjudit hem närmsta familjen, men endast några i taget.

    Kusinerna, som är i förskoleålder, har vi träffat ute i parken. Detta för att min svägerska har insisterat, jag hade kunnat bjuda hem dem också.

  • Anonym (Fp)

    Vi får barn om 4 v och vi tänker nog att man kan ses utomhus under förutsättning att alla är friska givetvis. Har inte varit jätteförsiktig innan så fortsätter nog lite på samma linje. Vara på sin vakt men inte total isolering! Lycka till med er bebis:)

  • HildaK
    Anonym (K) skrev 2020-05-25 20:48:17 följande:

    Jag är gravid i vecka 36. Nej, anhöriga kommer inte träffa barnet första tiden. De kommer att få många filmer och bilder skickade till sig istället. Jag vet redan nu att några kommer sura över detta, men då får de väl göra det då.


    Hur lång tänker ni att denna första tiden ska vara? När ska nära o kära få hälsa på?
  • HildaK
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-05-25 21:00:12 följande:

    Nej. Jag fick barn i slutet av mars. När lillan var tre veckor fick morföräldrarna komma och följa med på en promenad och titta på barnet. Nu är hon två månader och vi har bjudit hem närmsta familjen, men endast några i taget.

    Kusinerna, som är i förskoleålder, har vi träffat ute i parken. Detta för att min svägerska har insisterat, jag hade kunnat bjuda hem dem också.


    Det låter vettigt att ses utomhus så de får se bebisen! :) nu när ni bjuder hem dem när bebisen är 2 månader - tänker ni att de ska få hålla och sådär?
  • HildaK
    Anonym (Fp) skrev 2020-05-25 21:04:53 följande:

    Vi får barn om 4 v och vi tänker nog att man kan ses utomhus under förutsättning att alla är friska givetvis. Har inte varit jätteförsiktig innan så fortsätter nog lite på samma linje. Vara på sin vakt men inte total isolering! Lycka till med er bebis:)


    Låter vettigt :) ni tänker lite se men inte röra? Är också inne på den banan men känns såååå tråkigt att mamma och pappa inte ska få hålla i lilla knytet. Kanske om de har munskydd på sig? Haha.
  • Anonym (Fp)
    HildaK skrev 2020-05-25 22:08:34 följande:

    Låter vettigt :) ni tänker lite se men inte röra? Är också inne på den banan men känns såååå tråkigt att mamma och pappa inte ska få hålla i lilla knytet. Kanske om de har munskydd på sig? Haha.


    Man kan nog även få hålla lite om man vill, man kanske inte behöver pussa på bebisen dock :)
  • Anonym (Mymlan)
    HildaK skrev 2020-05-25 22:06:49 följande:

    Det låter vettigt att ses utomhus så de får se bebisen! :) nu när ni bjuder hem dem när bebisen är 2 månader - tänker ni att de ska få hålla och sådär?


    Ja, nu får de hålla i lillan. Jag ber dem tvätta händerna innan och vill att de undviker att pilla henne i ansiktet, inga pussar osv, men de flesta är ju väldigt försiktiga ändå just nu.

    Vi träffar som sagt bara våra föräldrar, syskon och våra allra närmsta vänner. Så det är bara cirka tio personer vi överhuvudtaget har träffat.
  • Anonym (K)
    HildaK skrev 2020-05-25 22:05:34 följande:

    Hur lång tänker ni att denna första tiden ska vara? När ska nära o kära få hälsa på?


    Ingen aning faktiskt. Det beror på hur det här med corona utvecklar sig.
  • Anonym (Lili)

    Ingenstans i världen är fullgångna friska nyfödda i någon riskgrupp. Ingenstans i världen är barn en riskgrupp(eller ens drivande i smittspridning). Så att träffa bebisen är inga problem. Är de anhöriga äldre måste dessa fundera noga på om dessa vill utsätta sig för risker. Men jag utgår ifrån att de är vid sina sinnens fulla bruk och kan ta egna beslut.

Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?