• Anonym (TS)

    ADHD-medicin och förändrad sexlust

    Hej,

    Är det någon här som börjat medicinera mot ADHD i vuxen ålder och då märkt av någon förändring av sexlusten?

    Har du några andra erfarenheter kring ADHD-medicinering och sexlivet.

    Det finns mycket att läsa om alla möjliga effekter av en sådan medicinering på många andra plan men inte så mycket om just sexlivet.

    Tacksam för alla svar kring era erfarenheter av detta.

  • Svar på tråden ADHD-medicin och förändrad sexlust
  • FenderBender

    Har inte märkt någon förändring av lusten, däremot lite svårare att få och bibehålla erektion. Inte så farligt att det är problem att ha sex, men kan vara lite jobbigt psykiskt.

  • Anonym (TS)
    FenderBender skrev 2020-05-25 21:05:36 följande:

    Har inte märkt någon förändring av lusten, däremot lite svårare att få och bibehålla erektion. Inte så farligt att det är problem att ha sex, men kan vara lite jobbigt psykiskt.


    Tack för ditt svar.

    Hur gammal är du?

    Och vilken ålder hade du när du började medicinera?
  • Anonym (TS)

    Ingen annan med erfarenheter kring detta?

  • Anonym (Ökade)

    Den ökade på mig. ADHD-medicinen gjorde mig speedad och upphetsad. Paranoid blev jag med. Det var Ritalin. Fick sluta med den rätt fort.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Ökade) skrev 2020-05-26 23:15:26 följande:

    Den ökade på mig. ADHD-medicinen gjorde mig speedad och upphetsad. Paranoid blev jag med. Det var Ritalin. Fick sluta med den rätt fort.


    Låter inget vidare. Medicinen ska ju motverka just att bli speedad och upphetsad.

    Provade du annan medicin? Och i så fall, påverkade den sexlusten?
  • Anonym (Ökade)
    Anonym (TS) skrev 2020-05-26 23:21:40 följande:
    Låter inget vidare. Medicinen ska ju motverka just att bli speedad och upphetsad.

    Provade du annan medicin? Och i så fall, påverkade den sexlusten?
    Har testat en rad olika, men efter några år kom man fram till att jag nog inte hade ADHD så slapp medicinen. Jag är en aktiv energisk tjej med en för andra än mig själv påfrestande personlighet helt enkelt. Kanske någon lätt autism eftersom jag har svårt att läsa av från andra när jag är jobbig.

    Så är helt omedicinerad idag. Men har fysiskt jobb, brevbärare och motionerar bort det mesta av energin annars blir jag för jobbig för min sambo, vänner och familj. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ökade) skrev 2020-05-26 23:33:47 följande:

    Har testat en rad olika, men efter några år kom man fram till att jag nog inte hade ADHD så slapp medicinen. Jag är en aktiv energisk tjej med en för andra än mig själv påfrestande personlighet helt enkelt. Kanske någon lätt autism eftersom jag har svårt att läsa av från andra när jag är jobbig.

    Så är helt omedicinerad idag. Men har fysiskt jobb, brevbärare och motionerar bort det mesta av energin annars blir jag för jobbig för min sambo, vänner och familj. 


    Tack för ditt svar.

    Märkte du någon skillnad medan du provade andra mediciner?

    Eller var det bara Ritalin som påverkade sexlusten?
  • Anonym (Ökade)
    Anonym (TS) skrev 2020-05-27 00:23:12 följande:
    Tack för ditt svar.

    Märkte du någon skillnad medan du provade andra mediciner?

    Eller var det bara Ritalin som påverkade sexlusten?
    Det var den enda jag prövade tillräckligt länge för att kunna säga att den hade den effekten. Men jag var i tonåren då, hade ingen som helst lust att äta mediciner efter det så jag bråkade, vägrade, låtsades ta men spottade ut osv. sorter jag skulle prova efter det.

    Jag var ett väldigt jobbigt barn så jag fattar varför mina föräldrar och skolan pushade på hårt för att jag skulle medicineras, men jag blev bara ännu värre av det. Jag mötte en väldigt bra läkare i slutet av raden med väldigt många läkare (som säkert var bra de med) som fick mig och mina föräldrar att förstå att jag kan ha ett fungerande liv även utan mediciner och att adhd-diagnosen var något han ifrågasatte, det var drag av det med den väldiga överskottsenergin men resten tydde mer på personlighetsstörning som gäller mer att lära sig leva med och hantera på helt annat sätt än att medicinera med adhd-medicin.


Svar på tråden ADHD-medicin och förändrad sexlust