• Filipa92

De 13 finalisterna...

Nu har vi kommit fram till dessa 13 namn och ska försöka välja något utav dem. Syskonen heter Ines, Vilfred och Altea, och vill gärna att syskonets namn ska passa in någorlunda (Kevin skulle tex inte funka..) så är det något namn ni absolut inte tycker passar så får ni gärna säga det.

Övriga synpunkter och åsikter är väldigt välkomna. Efternamnet är ovanligt och börjar på C. 

Alvar
    Bertil
    Björn
    Erland
    Eje / Eie
    Frans
    Hilding
    Henning
    Holger
    Måns
    Ossian
    Sven
    Sixten

~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • Svar på tråden De 13 finalisterna...
  • nnnnnnnn

Alvar är fint, men jag tycker att syskon ska ha en egen bokstav, så den hade jag tagit bort. (Liksom I och V)

Bertil, tycker inte det passar in med syskonens namn, men vet ej varför...
    Björn
    Erland
    Eje / Eie
    Frans
    Hilding
    Henning
    Holger
    Måns, gillar inte detta alls...
    Ossian
    Sven
    Sixten

Så då är resten "topp 10"  : )

• trollhona
    Filipa92 skrev 2020-05-25 21:05:02 följande:

Nu har vi kommit fram till dessa 13 namn och ska försöka välja något utav dem. Syskonen heter Ines, Vilfred och Altea, och vill gärna att syskonets namn ska passa in någorlunda (Kevin skulle tex inte funka..) så är det något namn ni absolut inte tycker passar så får ni gärna säga det.

Övriga synpunkter och åsikter är väldigt välkomna. Efternamnet är ovanligt och börjar på C. 

Alvar
    Bertil
    Björn
    Erland
    Eje / Eie
    Frans
    Hilding
    Henning
    Holger
    Måns
    Ossian
    Sven
    Sixten

Jättefina allihopa.
    Jag tycker Björn och Henning är finast av dem. Men jag tycker ni gjort ett fint urval, alla passar tillsyskonens namn.
  • Xenia

'"Syskonen heter Ines, Vilfred och Altea, och vill gärna att syskonets namn ska passa in någorlunda (Kevin skulle tex inte funka..) så är det något namn ni absolut inte tycker passar så får ni gärna säga det.

Alvar
    Bertil
    Björn
    Erland
    Eje / Eie
    Frans
    Hilding
    Henning
    Holger
    Måns
    Ossian
    Sven
    Sixten"

Uttalas C:et i efternamnet början som S eller K? Om som S, så skulle jag stryka Frans, Måns, Ossian, Sven och Sixten. Av de kvarvarande tycker jag bäst om Erland. Uttalas efternamnet med K, så gillar jag Ossian och Sixten. Eje är för mig ett smeknamn för Einar, jag föredrar Einar som formellt namn.

• Nimzay

Alvar - Mycket fint/vackert. Gillar. Ett av mina favoritnamn. Hjärta

Bertil - Vackert och ståtligt.

Erland - Helt okej och hyfsat fint. Fast möjligen lite gubbigt, fast behöver ju inte va nåt speciellt negativt med det för den delen...

Eje/Eie - Rätt vackert på ett sätt, men jag personligen tycker inte det låter riktigt som ett namn typ...S Skulle nog för min del i så fall hellre föredra typ Einar, alltså börjar ju typ lite likadant men mer ett stiligt och rejält namn, men det är ju förstås jag det...;)

Frans - Helt okej namn, hyfsat fint. Fast skulle kanske dock på nåt sätt kanske kunna riskera förknippas lite väl mycket med Frankrike eller nåt, typ för att de börjar likadant samt för att Frans + bokstaven K blir fransk, namnet Frans + bokstäverna K + A blir franska, men jag vet inte riktigt behöver ju liksom inte vara nåt jätteproblem eller deal breaker eller typ så, men tänkte mest att man ju inte vet vad den som ska heta namnet kommer att tycka om detta, fast det vet man ju samtidigt aldrig när man ska välja ett namn, och kanske dessutom mest är just jag som tänker såhär...

Hilding - Vackert. Ett av mina favoritnamn. Hjärta

Henning - Rätt så vackert. Lite synd kanske bara att det kanske kan typ associeras med det kontroversiella ordet hen nuförtiden, samt kanske med typ hönor och sånt på engelska nu när folk ju är mer engelskkunniga än förr. Annars ett vackert namn.

Holger - Nja, tycker inte det är speciellt fint.

Måns - Helt okej. Fast lite synd med ett Å i kanske, nu när man ju har så mycket kontakt med engelskspråkiga världen och lite så osv. Samt lite synd att det kan associeras med elak katt typ.

Ossian - Vackert och ståtligt, men kanske kännas lite typ.....udda

Sven - Fint. Men kanske associeras lite väl mycket med ordet svenne som ju typ blivit ett slags skällsord. 

Sixten - Fint och ståtligt. Känns typ lite coolt och ändå samtidigt klassiskt på samma gång. Kan låta tuff-gulligt på en liten pojke men samtidigt rejält och stiligt på en vuxen man. Gillar Hjärta

• Nimzay

Förresten, namnet Björn råkade jag visst hoppa över, men hursomhelst:

Björn - Nja, vet inte riktigt...skulle nog i så fall hellre föredra namnet Bjarne, för det är däremot ett namn jag skulle kunna tänka mig

• Filipa92
    Xenia skrev 2020-05-26 01:26:11 följande:

'"Syskonen heter Ines, Vilfred och Altea, och vill gärna att syskonets namn ska passa in någorlunda (Kevin skulle tex inte funka..) så är det något namn ni absolut inte tycker passar så får ni gärna säga det.

Alvar
    Bertil
    Björn
    Erland
    Eje / Eie
    Frans
    Hilding
    Henning
    Holger
    Måns
    Ossian
    Sven
    Sixten"

Uttalas C:et i efternamnet början som S eller K? Om som S, så skulle jag stryka Frans, Måns, Ossian, Sven och Sixten. Av de kvarvarande tycker jag bäst om Erland. Uttalas efternamnet med K, så gillar jag Ossian och Sixten. Eje är för mig ett smeknamn för Einar, jag föredrar Einar som formellt namn.

Efternamnet uttalas som K, glömde nämna det. Tack för synpunkterna! 
    spöke skrev 2020-05-26 16:26:16 följande:

Många fina namn. Min röst faller på Ossian. Det är internationellt (keltiskt), liksom syskonens namn (grekiskt x 2 och tyskt). Älskar själv nordiska namn, men Björn (till exempel) tar er i en helt annan riktning än syskonens namn.

Ja jag gillar också Björn mycket, samt t.ex. Bertil, Henning och Hilding men är själv väldigt osäker på hur jag gillar dem tillsammans med syskonens namn. Samtidigt rabblar man ju sällan upp dem en efter en på det sättet, plus att det ändå är att par år mellan barnen men ja...jag vill nog i alla fall att syskonskaran ska låta och kännas som just en syskonskara namnmässigt. Sambon än mindre brydd om det d
    ~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • fluu

Tror att jag har motiverat namnen flera gånger tidigare , så jag rangordnar bara:

1. Henning

2. Sven

3. Hilding

5. Holger

5. Björn

6. Bertil

7. Alvar

8. Frans

9. Erland

10. Måns

11. Eje

12. Sixten

13. Ossian

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • race race

Alvar - för likt Altéa

Bertil

Björn - blir jobbigt utomlands

Erland

Eje / Eie - blir konstigt utomlands, folk kommer ha svårt att uppfatta namnet

Frans

Hilding

Henning

Holger

Måns - blir jobbigt utomlands

Ossian - tycker inte om

Sven - inte samma generation som de andra barnen, passar inte

Sixten

Jag röstar på Bertil, Erland och Holger.

Svar på tråden De 13 finalisterna...