Xenia skrev 2020-05-26 01:26:11 följande:
'"Syskonen heter Ines, Vilfred och Altea, och vill gärna att syskonets namn ska passa in någorlunda (Kevin skulle tex inte funka..) så är det något namn ni absolut inte tycker passar så får ni gärna säga det.
Övriga synpunkter och åsikter är väldigt välkomna. Efternamnet är ovanligt och börjar på C.
Alvar
Bertil
Björn
Erland
Eje / Eie
Frans
Hilding
Henning
Holger
Måns
Ossian
Sven
Sixten"
Uttalas C:et i efternamnet början som S eller K? Om som S, så skulle jag stryka Frans, Måns, Ossian, Sven och Sixten. Av de kvarvarande tycker jag bäst om Erland. Uttalas efternamnet med K, så gillar jag Ossian och Sixten. Eje är för mig ett smeknamn för Einar, jag föredrar Einar som formellt namn.
Efternamnet uttalas som K, glömde nämna det. Tack för synpunkterna!
spöke skrev 2020-05-26 16:26:16 följande:
Många fina namn. Min röst faller på Ossian. Det är internationellt (keltiskt), liksom syskonens namn (grekiskt x 2 och tyskt). Älskar själv nordiska namn, men Björn (till exempel) tar er i en helt annan riktning än syskonens namn.
Ja jag gillar också Björn mycket, samt t.ex. Bertil, Henning och Hilding men är själv väldigt osäker på hur jag gillar dem tillsammans med syskonens namn. Samtidigt rabblar man ju sällan upp dem en efter en på det sättet, plus att det ändå är att par år mellan barnen men ja...jag vill nog i alla fall att syskonskaran ska låta och kännas som just en syskonskara namnmässigt. Sambon än mindre brydd om det d