• AmandaVictoria

    Landsting som utför KUB under Corona?

    Hej,

    Undrar ifall någon vet något/vilka landsting som genomför KUB-test nu under Corona?

    Tacksam för svar <3

  • Svar på tråden Landsting som utför KUB under Corona?
  • AmandaVictoria

    Hållet tummarna för fler svar. Jag bor i Dalarna och här får alla göra gratis men under Corona genomförs inga tester här. Däremot kan man få remiss med sig till annat landsting om man hittar ett som genomför det! I Värmland måste man åka till Karlstad då? Någon som vet hur det är i Gävleborg?

  • Hola666

    Inga kub/tidiga ultraljud i Värmland. Skrev in mig i Örebro län istället för där görs det. Konstigt hur det kan skilja så. De flesta som inte får ultraljud gör nog privat, själv hade jag aldrig kunnat vänta till rul o v 19.

  • caveat emptor
    AmandaVictoria skrev 2020-05-26 19:55:42 följande:

    Hållet tummarna för fler svar. Jag bor i Dalarna och här får alla göra gratis men under Corona genomförs inga tester här. Däremot kan man få remiss med sig till annat landsting om man hittar ett som genomför det! I Värmland måste man åka till Karlstad då? Någon som vet hur det är i Gävleborg?


    Jag tror att det bara görs på Centralsjukhuset i Karlstad. Men som sagt, är du yngre än 35 görs det inte i Värmland nu under Covid-19.
  • AmandaVictoria

    Jag tycker det är sjukt konstigt hur vissa landsting bara väljer att ta bort det. För många nyblivna mammor är det ju en enorm trygghet att få göra just KUB. :( ska ringa runt till angränsande läns sjukhus nu och se om någon vill ta emot oss!

  • Carabellis kusp
    AmandaVictoria skrev 2020-05-27 10:35:25 följande:

    Jag tycker det är sjukt konstigt hur vissa landsting bara väljer att ta bort det. För många nyblivna mammor är det ju en enorm trygghet att få göra just KUB. :( ska ringa runt till angränsande läns sjukhus nu och se om någon vill ta emot oss!


    Trygghet om allt visar sig bra, men otrygghet och oro om man får ett halvbra resultat. Jag fick ett urdåligt resultat och hela graviditeten kantades av oro trots att bebisen var frisk. Satsa på nipt istället så du får ett säkrare resultat.
  • caveat emptor
    Waloria skrev 2020-05-29 10:41:41 följande:

    Får partnern följa med??


    Inte i Värmland i alla fall, varken på ultraljud eller på vanliga besök. Gjorde KUB i veckan och fick en bild med mig hem bara. Tror att man kanske får filma lite på RUL men det återstår att se.
  • AmandaVictoria

    Ja hade inte nipt kostat 6000kr så hade man ju inte tvekat att boka det direkt. Nu känner jag att jag ändå vill se över möjligheterna till KUB i något annat landsting. Inväntar svar från Gävle imorgon. Annars blir det Uppsala där jag har en vän som är barnmorska och kan hjälpa till :)

  • AmandaVictoria
    Carabellis kusp skrev 2020-05-28 05:54:30 följande:

    Trygghet om allt visar sig bra, men otrygghet och oro om man får ett halvbra resultat. Jag fick ett urdåligt resultat och hela graviditeten kantades av oro trots att bebisen var frisk. Satsa på nipt istället så du får ett säkrare resultat.


    Förstår att det blir enormt påfrestande. Erbjöds du inte att göra fler tester för att få ett säkrare svar? Skönt att allting gick bra tillslut <3
  • Carabellis kusp
    AmandaVictoria skrev 2020-06-02 17:37:21 följande:

    Förstår att det blir enormt påfrestande. Erbjöds du inte att göra fler tester för att få ett säkrare svar? Skönt att allting gick bra tillslut <3


    Jag gjorde moderkaksprov och fick veta att barnet hade normala kromosomer.

    Trots det har oron funnits med hela tiden, även nu när hon är fyra år. Känslan av att sannolikt stå inför en sen abort och kastas mellan att glädjas över graviditeten till att försöka acceptera att bebisen kanske inte är livsduglig är svår att beskriva. Jag var så orolig och väntar fortfarande på att det ska visa sig att något är fel på min dotter. Om du gör nipt istället så får du ett mycket säkrare svar och slipper bli så orolig. Kub missar ju även sjuka foster, vilket betyder att lågrisk på kub kan vara ett sjukt barn.
Svar på tråden Landsting som utför KUB under Corona?