• Anonym (orolig)

Högt undertryck på kort tid och långvarig hosta

Hej,

Orolig för min sambo, han är i övrigt frisk, ung, normalviktig, lång, tränar flera gånger i veckan, röker ej och dricker sällan.

Han har dock hostat till och från i flera månader varje dag sedan han hade lunginflammation och feber i flera veckor, han började tyvärr träna kort efter det, innan han återhämtat sig helt.
    När han ligger ner låter det lite pipigt när han andas och sedan börjar han hosta...Han har inte haft detta problem innan och såhär har det varit i flera månader... han har högt undertryck plötsligt och övertryck var ok...lågt blodvärde 130...alltid haft högt hbvärde innan.

Vad kan detta vara? Han vill helst inte gå till läkare eftersom han annars känner sig okej...

• Svar på tråden Högt undertryck på kort tid och långvarig hosta
  • Anonym (Anonym)

Och tanken om corona har förstås inte slagit er än..? Har han hosta ska han hålla sig undan andra människor tills han slutat hosta och har minst två friskdagar!

• Anonym (orolig)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-26 19:40:41 följande:

Och tanken om corona har förstås inte slagit er än..? Har han hosta ska han hålla sig undan andra människor tills han slutat hosta och har minst två friskdagar!

Det var i december han var sjuk i flera veckor med feber, hosta, lunginflammation... och han har hostat till och från varje dag sedan dess...
    nu högt undertryck, lågt hbvärde... det jag undrar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (orolig) skrev 2020-05-26 19:43:38 följande:
    Det var i december han var sjuk i flera veckor med feber, hosta, lunginflammation... och han har hostat till och från varje dag sedan dess...
    nu högt undertryck, lågt hbvärde... det jag undrar.
    Jag skulle inte vara helt tvärsäker. Corona kan ha funnits i Sverige så tidigt som i november. Men hosta i ett halvårs tid låter inte normalt oavsett.

Hur vet ni blodtryck och hb-värde om han inte varit till läkare? Och vad sa de i så fall?
  • Anonym (Allt är inte Corona)

Snackade med en granne igår, han hade haft hosta i några år. Fått sitta upp för att kunna sova o.s.v
    Han gick till läkare som konstaterade förkylningsastma.
    Fick rätt medicin och blev av med skiten på några dagar.
    Häpp!

• Pope Joan II
    Anonym (orolig) skrev 2020-05-26 19:37:26 följande:

Hej,

Orolig för min sambo, han är i övrigt frisk, ung, normalviktig, lång, tränar flera gånger i veckan, röker ej och dricker sällan.

Han har dock hostat till och från i flera månader varje dag sedan han hade lunginflammation och feber i flera veckor, han började tyvärr träna kort efter det, innan han återhämtat sig helt.
    När han ligger ner låter det lite pipigt när han andas och sedan börjar han hosta...Han har inte haft detta problem innan och såhär har det varit i flera månader... han har högt undertryck plötsligt och övertryck var ok...lågt blodvärde 130...alltid haft högt hbvärde innan.

Vad kan detta vara? Han vill helst inte gå till läkare eftersom han annars känner sig okej...

Vill helst inte gå till läkare? Det är ju jätteviktigt att uppsöka sjukvården vid långvarig hosta!
  • Baggan201

Har han varit sjukskriven eller har han jobbat under tiden? Känns ju märkligt att inte vilja uppsöka sjukvården för lättast att få korrekt diagnos och hjälp får han där.

• Anonym (orolig)
    Pope Joan II skrev 2020-05-26 20:54:24 följande:
    Vill helst inte gå till läkare? Det är ju jätteviktigt att uppsöka sjukvården vid långvarig hosta!
    Nej jag vet, väl typiskt män...
  • Anonym (Minna)

Det låter som astma, men familjeliv är ingen läkarmottagning så jag tycker att han ska söka läkarhjälp. Även om det bara är astma behöver han ju medicinering.

• Anonym (S)

Vad har han för undertryck?

Svar på tråden Högt undertryck på kort tid och långvarig hosta