• Villvaraanonym98

    POSITIVT ÄL-TEST I FEM DAGAR + SYMTOM

    Hej!

    Som rubriken lyder:

    Jag testade positivt på äl-test första gången den 21/5. Hade då oskyddat samlag. Har sedan dess, och senast idag, testat positivt och idag är strecket betydligt starkare än vid första testet. Jag har alltid regelbunden cykel så har stenkoll på vart jag ligger (håller koll på flytningar osv).

    Hade vid äl sekret som liknar äggvita. Detta försvann dagen efter äl och är nu ?normala? (vita, krämiga).

    Igår vid samlag så fick jag sjuka smärtor i livmodern (?) utan att vi gjorde något som vi aldrig tidigare gjort. Kunde knappt sitta och fick ta smärtstillande.

    Har sedan igår fryst och har en temp på 37.5 (tempar normalt mycket lågt) utan att känna mig sjuk. Har sedan igår ont i nedre delen av mage och svank.

    Jag vet att folk kommer säga: ?man kan inte känna symtom så tidigt.? Men snälla låt bli sådana kommentarer. Har varit gravid tidigare och kände även då symtom mycket tidigt.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden POSITIVT ÄL-TEST I FEM DAGAR + SYMTOM
  • Mortiscia80

    Du får nog stå ut med en sån kommentar trots allt. Ägget har inte ens fäst än, även om det skulle vara befruktat. Din kropp börjar inte utsöndra graviditetshormoner innan ägget har fäst. Det du känner kan lika gärna vara symptom inför mens, kroppen kan reagera oavsett om du är gravid eller inte. Att du tror att det är pga graviditet och absolut inget annat är en efterhandskonstruktion för just den gången. Alla andra gånger du haft spänningar osv inför mens så har du naturligtvis inte varit lika uppmärksam. Cyklerna är inte alltid likadana.

    Så nej, jag känner i alla fall inte igen att man skulle ha graviditetssymptom innan man ens är gravid.

  • Mortiscia80

    För att lägga till ett svar mer riktat mot din fråga, det du känner nu är antagligen pga ägglossningen. Det kan ge starka smärtor.

  • Villvaraanonym98

    Tack för svar!

    Menade absolut inte att på något sätt vara otrevlig i min frågeställning. Jag förstår vad du menar. Men innebär det alltså att jag kan haft ägglossning vid två tillfällen? Vid första positiva testet hade jag symtom som vid äl. Sedan avtog dessa fram tills igår. Likaså sekretet blev ju annorlunda. Mvh

  • Villvaraanonym98
    Mortiscia80 skrev 2020-05-26 20:12:11 följande:

    Du får nog stå ut med en sån kommentar trots allt. Ägget har inte ens fäst än, även om det skulle vara befruktat. Din kropp börjar inte utsöndra graviditetshormoner innan ägget har fäst. Det du känner kan lika gärna vara symptom inför mens, kroppen kan reagera oavsett om du är gravid eller inte. Att du tror att det är pga graviditet och absolut inget annat är en efterhandskonstruktion för just den gången. Alla andra gånger du haft spänningar osv inför mens så har du naturligtvis inte varit lika uppmärksam. Cyklerna är inte alltid likadana.

    Så nej, jag känner i alla fall inte igen att man skulle ha graviditetssymptom innan man ens är gravid.


  • Mortiscia80
    Villvaraanonym98 skrev 2020-05-26 20:23:28 följande:

    Tack för svar!

    Menade absolut inte att på något sätt vara otrevlig i min frågeställning. Jag förstår vad du menar. Men innebär det alltså att jag kan haft ägglossning vid två tillfällen? Vid första positiva testet hade jag symtom som vid äl. Sedan avtog dessa fram tills igår. Likaså sekretet blev ju annorlunda. Mvh


    Nja, grejen är det att jag inte vet hur du menar med positivt test. Om du använder stickor kan det vara svårt att avgöra om du bara är inne i en stegring eller verkligen har ägglossning. Det är mycket lättare med de digitala.

    Det är ovanligt att ha ägglossning så tätt, men det är så man får tvåäggstvillingar så det händer ju naturligtvis ibland.

    Totalt sett är min tolkning att du inte hade ägglossning redan den 21/5 utan snarare någon dag innan. Testerna visar i vilket fall inte att NU har du ägglossning utan de visar att nu kommer höjningen som sker FÖRE ägglossning, förstår du? Så du hade alltså tidigast den 22/5 men kanske till och med ännu senare.
  • Mortiscia80

    Jo, en sak till. Sekretet kan vara fertilt i flera dagar, det är inte bara en enda dag man har det.

    Om ni började ha sex 21/5 så låg ni alltså rätt i tid. Hoppas ni hade sex fler gånger och inte bara 21/5 och 25/5, det är alltid bra att få in ungefär varannan dag så det finns färska spermier som väntar på ägget.

  • Villvaraanonym98

    Okej. Tack för svar! Jag får väl avvakta och se. Vi planerar ej att skaffa bebis och har därför inte legat i på samma sätt som om vi skulle ha planerat. Vi har dock haft oskyddat sex efter 21/5 så då finns det väl någon möjlighet till befruktning ändå.

    Får avvakta då!


    Mortiscia80 skrev 2020-05-26 20:35:42 följande:

    Jo, en sak till. Sekretet kan vara fertilt i flera dagar, det är inte bara en enda dag man har det.

    Om ni började ha sex 21/5 så låg ni alltså rätt i tid. Hoppas ni hade sex fler gånger och inte bara 21/5 och 25/5, det är alltid bra att få in ungefär varannan dag så det finns färska spermier som väntar på ägget.


Svar på tråden POSITIVT ÄL-TEST I FEM DAGAR + SYMTOM