• Milla1980

    Tonåringar och snus/rökning tidigt

    Jag är mamma till två tjejer (14 & 16) som bara var 11 och 13 när jag började komma på dem med cigaretter och snus. Alldeles, alldeles på tok för små för att börja.

    Sedan dess har det varit en evig kamp för att hålla dem borta från skiten, men jag har misslyckats totalt. Som jag har gråtit genom åren... Främst för att de gör sig själva så illa och jag är så orolig över vilken skada de redan har gjort på sina kroppar. Och lika mycket för att jag varit en usel förebild som rökt och snusat under hela deras uppväxr och det har ju påverkat dem...

    Jag var själv bara 12 när jag började röka och i högstadiet började jag snusa. Hade föräldrar som inte brydde sig särskilt. Sedan blev man ju tuffaste bruden i när man redan i 7:an stod i rökrutan med en cigg i handen och en snus under läppen. Helt jävla bedrövligt. Så jag förstår ju dem på någon nivå och tycker synd om dem. Samtidigt så mycket skuldkänslor...

    Jag slutade själv röka för en tid sedan, men snusar fortfarande. Har dessutom tagit beslutet att fokusera helt på att få tjejerna att sluta röka. Jag har låtit dem snusa för den sakens skull. Trots att de är alldeles för unga har jag dessutom köpt deras snus, vilket känns vidrigt. Men jag vill verkligen få bort de där jävla ciggen! Jag har fått väldigt stark kritik från såväl vänner, familj som helt okända människor på stan för att jag låter mina barn snusa, och jag förstår det fullt ut. Men jag förstår samtidigt hur det är att vara slav under nikotinet, även när man är ung. De ser dessutom betydligt yngre ut än vad det är, är faktiskt orolig att de stannade i växten för att de började röka och snusa så förbannat tidigt... Blev rätt mycket text här men jag tycker det här är väldigt jobbigt och behövde skriva av mig lite... Hoppas att jag inte bara får negativa kommentarer, även fast jag förtjänar det.... ????

  • Svar på tråden Tonåringar och snus/rökning tidigt
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Eftersom de är barn och du är vuxen, och dessutom vet hur beroende man blir av nikotin, särskilt snus mer än cigaretter, måste ju du sätta ner foten mot allt vad nikotin heter!

    Varför låter du dem snusa?? Man får olika slags cancer av det också, det innehåller nikotin, och de är underåriga! Det finns inget som heter "jag låter dem snusa för att de inte ska röka", vansinne!! Samma som att säga "jag låter dem hålla med på hasch för att inte ta starkare droger", va?? Farligt är farligt oavsett! Och olagligt! Ta ditt ansvar som förälder!

    Du får ta ett samtal med dem där du förklarar att du gjort helt fel som tillåtit nikotin alls, att det är totalt slut med det hädanefter, och att du också kommer att hålla dig från nikotin för att stötta dem. Ingen nedtrappning, inga plåster, snuset ska ut omgående!

    Under en period (kanske ett halvår) kan det vara en god idé att dra in deras månadspengar så att de inte kan köpa nikotin på egen hand om du misstänker att det är en risk. Naturligtvis hjälper du dem med utgifter under den tiden istället, men fall inte för grejen att swisha dem pengar som de kan spara ihop till en dosa. Det finns idioter som köper ut även åt småbarn.

    Klarar de av att hålla sig undan från nikotin ett halvår får de en rejäl belöning! Nu har vi iofs corona men tänk något stort, i stil med Gröna Lund eller nåt. Det måste vara en riktigt stor grej.

Svar på tråden Tonåringar och snus/rökning tidigt