• lillarosen81

    Tacka ja till plats Campus Manilla?

    Fick idag besked om att mitt barn kommit in på campus Manilla till hösten, förskoleklass. Har redan tackat ja till en ?ganska bra? kommunal skola som ligger 1 min bort medan Campus Manilla ligger 1h bort kommunalt med 3 byten då vi bor i Nacka. Visst, det kommer att funka med pendling, men är det värt uppoffringen och schysst mot ett litet barn att åka så långt bara för att få gå på en bra skola? Det som gör mig mer kluven är att storasyster inte är nöjd med sin klass då hon inte har en bra lärare och förmodligen får dottern samma i 1:an, dessutom verkar det bli dubbelt så många killar som tjejer i den planerade förskoleklassen så risk för stök. Kluven. Tacksam för era synpunkter, gärna minspel varit i samma situation eller som har barn som går på Campus Manilla.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-26 23:25
    Storasyster går alltså i den kommunala skolan.

  • Svar på tråden Tacka ja till plats Campus Manilla?
  • Barbro45

    Campus Manilla är en bra skola, har barnbarn som går där. Resan med kollektivtrafik tar ca 45 min med ett byte (de bor i Sundbyberg). Föräldrarna skjutsade hela lågstadiet, nu på åker han kollektivt. Detsamma var problem under lågstadiet var att det var krångligt att leka med klasskompisar efter skolan, det krävdes en hel del logistik från föräldrar. Det blev aldrig spontanlek direkt. Dagiskompisarna hemma i Sundbyberg lekte med sina klasskompisar I första hand. Nu på mellanstadiet är det inga problem, han är van att ta sig runt på egen hand.

  • Fröken W

    Jag tycker att det låter som vansinne att åka över hela stan istället för att gå på en skola nära hemmet. Jobbigt och tidskrävande för både föräldrar och barn. Så jag hade helt klart valt den skolan som ligger betydligt närmre hemmet.

    Vad är det som storasyster inte varit nöjd med? Har du pratat med läraren om detta för att se om det är något som går att göra något åt? Det kan ju vara så att det bara var personkemin som inte stämde. Sedan är det såklart också viktigt hur ni föräldrar pratar om skolan och läraren hemma. Sitter man och håller med barnen i allt de säger om sin ?dåliga? lärare så kommer ju inte barnet att tycka att läraren blir bättre direkt...men det var bara en parentes som kanske inte gäller er.

  • Anonym (Flytta närmare)

    Jag tänker som så att om ni inte är nöjda med storasysters skola och tror att lillasyster kan hamna i en stökig klass kanske det är värt en flytt givet att storasyster kan komma in på Manilla nästa år på syskonförtur.

    Lägenheter på Gärdet är billigare än de runt Karlaplan och cykelavståndet (när de blir äldre) inte så mycket längre.

  • Anonym (Jeanne)

    Vi har plats på Manilla. Trivs fint, det är en bra skola.

    Men jag skulle aldrig komma på tanken att ha plats där om vi bodde i förorten.

    Vi har cykelavstånd, så skolvalet blev naturligt för oss.

  • Vildbi

    Innan estelle, ja!

    Efter estell, nej!

    Fruktansvärt onaturligt och obehagligt med säpovakter utanför skolan.

Svar på tråden Tacka ja till plats Campus Manilla?