• Sweetcat87

Steg 1 mot att bli gravid

Hej, många trådar om längtan och väntan att bli gravid men har försökt hitta någon tråd om vad första steget är.

Förutom att hitta en underbar man som man vill skapa ett nytt liv med förstås och sluta med preventivmedel. Vad gör man sen? Blir nykterist, lägger om till en uberhälsosam livsstil med kost och träning, folsyra å allt? Eller hur gör man? Eller rättare sagt hur gjorde ni?

Det kan ju ta lång tid innan mensen kommer igång efter stopp med p-piller så hur tusan vet man då om man blivit gravid redan innan? Har frågat barnmorskor men dom har aldrig givit mig ett bra svar.

Varför jag undrar är för alkohol å graviditet går ej ihop, men jag undrar ska man behöva bli helt nykter så fort man planerar barn?

Jag är 32, ska bli 33 och inser att vill jag ha familj måste jag sätta igång nu. Jag har hittat en jämnårig man som jag älskar och kommer bli en trygg och stabil pappa. Visserligen har vi bara varit ihop i 6 månader så kanske lite snabbt på men känner att klockan tickar. Har ätit p-piller sen jag va 16 och provade p-stav för några år sedan men som inte funkade för mig. När jag skulle byta tillbaka till piller så kom aldrig mensen igång utan 3 månader senare så sa barnmorskan jag bara kunde börja med pillerna om jag ville (hon sa först att jag va tvungen å vänta på min mens)

Hoppas jag kan få några bra svar på mina frågor. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Steg 1 mot att bli gravid
  • Mortiscia80

Alkohol är väldigt bra för både pappa och mamma att helt sluta med ja, jag kan inte beskriva på rak arm varför eftersom jag inte arbetar inom vården men det finns väldigt bra information online, främst på engelska. Det kan ha större inverkan än man tror.

Det finns tabletter du kan köpa på apotek, ungefär multivitamintabletter, de ska vara särskild anpassade för kvinnor. Det är bra att köpa så den biten är i balans.

Träna ungefär som du gjort förut, det behövs inget extra. Är man soffpotatis börjar man med promenader några dagar i veckan.

Om du är tveksam på hur din kropp mår efter p-piller, om ägglossningen kommit igång osv kan jag rekommendera Clearblue digitala tester för bra koll. Misstänker du graviditet ska du så klart testa för det också, men i första hand ägglossningen.

Däremot är det nog lite väl tidigt att fundera på att bli gravid ett halvår in i en relation. Ett tips är att bo ihop först och se om ni funkar ihop i vardagen.

• VickanD

Googla på ?tips för att bli gravid? eller liknande så kommer det upp bra tips på sidor som Apoteket med flera.

Folsyra kommer inte göra så att du blir gravid snabbare, däremot så är det bra att äta kosttillskott av folsyra på grund av att det förebygger fosterskador. Så av den anledningen är folsyra bra att äta extra av, om man planerar att bli gravid.

Jag tror knappast att det gör något att man dricker alkohol lite då och då. Ett vinglas eller liknande ibland gör nog ingenting alls. Däremot ska man ju dra ner på drickandet om man dricker mycket, när man planerar att bli gravid.

Är du gravid ska du ju inte dricka alkohol överhuvdtaget.

Träning under graviditeten är ju bra och alltid annars också, men har ingenting att göra med hur fort du blir gravid. Om du är överviktig är det dags att se över din kost och träning och komma igång med detta. Övervikt kan sätta käppar i hjulet inför att bli gravid.

Misstänker du att du är gravid, oavsett om du i sådana fall blev det när du använde preventivmedel eller inte, så är det ju bara att ta ett test.

Har du och din partner pratat om barn? Vad säger han?

Ni har bara varit tillsammans i sex månader så jag rekommenderar att ni väntar ett tag med barn. Det brukar vara bra att man har hunnit vara tillsammans längre än så innan man funderar på att bli gravid. Ni är väl fortfarande nykära, så det är bra om relationen har hunnit bli mer stabil och varat längre än sex månader, så att man känner att det kan hålla. Det är även bra om man har bott ihop och ser hur det fungerar att ha ett vardagsliv tillsammans.

• Lexikon

Planerar fler barn snart. Tänker leva ungefär som förut, tränar ett par gånger varje vecka, dricker måttligt med alkohol. Ska försöka sova lite bättre och äta multivitamin, that?s it. Men från ägglossning till BIM ingen alkohol. Och har slutat med kaffe, så min menscykel är jämnare.

Försöka vara ute mycket i sommar och minska på stressen. Kanske gå på massage osv. Men det är nog mest för att vila upp mig själv innan.

• fjanten

Bra att börja äta folsyra några månader innan man blir gravid (för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret) annars behövs inte direkt några extra vitaminer i tablettform (i syfte att bli gravid) om man äter hyfsat varierat. Rörelse är alltid bra, gravid eller inte. Vissa slutar dricka när de försöker bli gravida, vissa dricker inte mellan ägglossning och plus (eller ja, mens, och då kan man såklart dricka om man vill), vissa dricker tills de är gravida och lever på som vanligt.

6 månader är väl lite för tidigt att försöka skaffa barn, känns som en alldeles för stor risk att börja så tidigt. Däremot kan du ju börja äta folsyra och sluta äta ppiller kanske (och använda kondom) bara så du får gott om tid på dig att lära känna din kropp som hormonfri.

Jag har väl mest dragit ner en smula på kaffedrickandet och ätit folsyra inför graviditeter, inte mycket annat. Alkohol dricker jag sällan ändå, så där har jag inte behövt fundera så mycket.

• Sweetcat87
    Mortiscia80 skrev 2020-05-27 11:15:01 följande:

Alkohol är väldigt bra för både pappa och mamma att helt sluta med ja, jag kan inte beskriva på rak arm varför eftersom jag inte arbetar inom vården men det finns väldigt bra information online, främst på engelska. Det kan ha större inverkan än man tror.

Det finns tabletter du kan köpa på apotek, ungefär multivitamintabletter, de ska vara särskild anpassade för kvinnor. Det är bra att köpa så den biten är i balans.

Träna ungefär som du gjort förut, det behövs inget extra. Är man soffpotatis börjar man med promenader några dagar i veckan.

Om du är tveksam på hur din kropp mår efter p-piller, om ägglossningen kommit igång osv kan jag rekommendera Clearblue digitala tester för bra koll. Misstänker du graviditet ska du så klart testa för det också, men i första hand ägglossningen.

Däremot är det nog lite väl tidigt att fundera på att bli gravid ett halvår in i en relation. Ett tips är att bo ihop först och se om ni funkar ihop i vardagen.

Tack för svar. Ge upp alkoholen helt för hans del blir nog svårt å för min del med men allt går om man vill och veta om att man är gravid är skäl nog i min värld.

Käkar redan massa vitaminer och kollar årligen om mina värden är bra (gjort en gastric bypas) så ska rådfråga min läkare om folsyran.

Va gäller träning har jag precis tagit upp den igen efter 2 år med psykiska problem och andra livshändelser så hoppas jag kan komma iform igen.

Just de man kan köpa sådana tester på apoteket ????

Vi har bott ihop i 4 månader och det funkar bra hittills, tycker dom rosa molnen börja lägga sig och det känns bra. Däremot har vi inte pratat skarpt om barn än, det är bara min rädsla för att det tar sån tid att skaffa en liten som gör att jag vill börja typ nu.
  • Sweetcat87
    VickanD skrev 2020-05-27 11:36:03 följande:

Googla på ?tips för att bli gravid? eller liknande så kommer det upp bra tips på sidor som Apoteket med flera.

Folsyra kommer inte göra så att du blir gravid snabbare, däremot så är det bra att äta kosttillskott av folsyra på grund av att det förebygger fosterskador. Så av den anledningen är folsyra bra att äta extra av, om man planerar att bli gravid.

Jag tror knappast att det gör något att man dricker alkohol lite då och då. Ett vinglas eller liknande ibland gör nog ingenting alls. Däremot ska man ju dra ner på drickandet om man dricker mycket, när man planerar att bli gravid.

Är du gravid ska du ju inte dricka alkohol överhuvdtaget.

Träning under graviditeten är ju bra och alltid annars också, men har ingenting att göra med hur fort du blir gravid. Om du är överviktig är det dags att se över din kost och träning och komma igång med detta. Övervikt kan sätta käppar i hjulet inför att bli gravid.

Misstänker du att du är gravid, oavsett om du i sådana fall blev det när du använde preventivmedel eller inte, så är det ju bara att ta ett test.

Har du och din partner pratat om barn? Vad säger han?

Ni har bara varit tillsammans i sex månader så jag rekommenderar att ni väntar ett tag med barn. Det brukar vara bra att man har hunnit vara tillsammans längre än så innan man funderar på att bli gravid. Ni är väl fortfarande nykära, så det är bra om relationen har hunnit bli mer stabil och varat längre än sex månader, så att man känner att det kan hålla. Det är även bra om man har bott ihop och ser hur det fungerar att ha ett vardagsliv tillsammans.

Tack för svar, mycket intressanta tips ????????

Han vill ha barn men vi har inte pratat skarpt om det, men jag funderar på att ta upp det. Vi har bott ihop i 4 månader och det känns bra fortfarande men tanken på att det tar tid att bli gravid ger mig panik. Man kan ju inte få någon hjälp sen efter 36 från vården utan måste söka det privat och det är kostsamt ???? så vitt jag vet.
  • Sweetcat87
    Lexikon skrev 2020-05-27 11:37:36 följande:

Planerar fler barn snart. Tänker leva ungefär som förut, tränar ett par gånger varje vecka, dricker måttligt med alkohol. Ska försöka sova lite bättre och äta multivitamin, that?s it. Men från ägglossning till BIM ingen alkohol. Och har slutat med kaffe, så min menscykel är jämnare.

Försöka vara ute mycket i sommar och minska på stressen. Kanske gå på massage osv. Men det är nog mest för att vila upp mig själv innan.

Tack för svar, låter inte allt för fel allt det du skriver. Går du på något preventilmedel nu?
  • Lexikon
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 13:18:04 följande:
    Tack för svar, låter inte allt för fel allt det du skriver. Går du på något preventilmedel nu?
    Nej, trivs inte med hormoner. Blir deprimerad och förlorar sexlusten. Mår bra av att ha mens.

om du mått psykiskt dåligt är det ännu viktigare att du tränar. Minst tre gånger 30 min med höjd puls varje vecka, gärna mer. Läs hjärnstark av anders hansen.

också viktigt att träna som gravid. Gym är bra för även om du får någon krämpa så funkar det att träna de andra delarna av kroppen. Och simma frisim brukar också gå bra.

så sånt är ju bra att komma in i redan nu.
  • Mortiscia80
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 13:08:35 följande:
    Tack för svar. Ge upp alkoholen helt för hans del blir nog svårt å för min del med men allt går om man vill och veta om att man är gravid är skäl nog i min värld.

Käkar redan massa vitaminer och kollar årligen om mina värden är bra (gjort en gastric bypas) så ska rådfråga min läkare om folsyran.

Va gäller träning har jag precis tagit upp den igen efter 2 år med psykiska problem och andra livshändelser så hoppas jag kan komma iform igen.

Just de man kan köpa sådana tester på apoteket ????

Vi har bott ihop i 4 månader och det funkar bra hittills, tycker dom rosa molnen börja lägga sig och det känns bra. Däremot har vi inte pratat skarpt om barn än, det är bara min rädsla för att det tar sån tid att skaffa en liten som gör att jag vill börja typ nu.
    Bra att du verkar ha koll på det mesta :)

Jodå, de kan man köpa på apoteken men jag skulle rekommendera att köpa från apoteken online för det skiljer verkligen mycket i pris! En hundring ungefär om jag minns rätt. Apotea är ett av mina favoritställen, snabba och smidiga.
Svar på tråden Steg 1 mot att bli gravid