• Krister W

    Våldsam 6-åring

    På vår gata bor en pojke som jag upplever som mycket våldsam mot andra barn. Jag har själv en son i samma ålder som denna pojke och de senaste dagarna har de lekt tillsammans.

    Tyvärr kunde jag se redan när grannpojken var 2 år att han var ganska våldsam mot andra barn, däribland min son. Jag trodde att det kanske hade lugnat ner sig nu när det har gått några år och båda är 6 år gamla, men när de lekte tillsammans häromdagen var grannpojken våldsam igen. Han lindade in min son i en filt och stampade på hans ansikte då han låg på golvet. Tyvärr var jag i ett annat rum, men fick precis se vad som hände när jag kom in i deras lekrum. Grannpojken har även skadat andra barn på den förskola han går, vid upprepade tillfällen.

    Nu vill jag inte att grannpojken leker med min pojke mer eftersom jag är rädd för vad han kan göra. Föräldrarna har inte nämnt något om deras pojkes problem, förutom att han har svårt med stora grupper och ska gå ett extra år på förskolan.

    Hur ska jag och min fru svara om grannpojken kommer och frågar om han får leka med vår son? Bör vi prata med hans föräldrar (jag tycker det är känsligt och känns lite jobbigt)?

    Kanske går jag till överdrift, men jag vågar inte låta min son leka själv ute på gatan längre ifall grannpojken är dum mot honom. Min son har nämligen svårt för att säga ifrån om någon är dum. Min fru tycker att jag överreagerar.

    Jag tror att grannpojken kan ha en diagnos, men jag är inte utbildad inom området så jag kan ha fel. Men han verkar ha svårt med det sociala, rent generellt.

    Någon mer som upplevt något liknande?

  • Svar på tråden Våldsam 6-åring
  • Mortiscia80

    När det gäller såna här saker får man inte vara konflikträdd, de kanske inte vet hur deras barn beter sig mot andra. Det är inte ovanligt att barn beter sig olika i olika miljöer.

    Naturligtvis borde ni ha ringt föräldrarna direkt och bett dem hämta pojken omgående! De borde väl förstå själva att eftersom han stampar er son i ansiktet är umgänge inte ens att tänka på efter det här. 

  • Sisisisi

    Har ni inte berättat vad han gjorde mot er son? Då borde de ju förstå att erat barn inte vill leka med honom. Jag förstår att du inte vågar låta fin son leka ute. Så gränslösa barn kan ju bli riktigt farliga. Men börja med att prata med ungens föräldrar så kan man ju hoppas att de håller lite extra koll på ho om framöver och inte släpper ut honom själv.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • legomum

    Jag skulle nog undvika den familjen så långt det går. Men jag hade tagit diskussionen samma dag då det där hände. Föräldrarna måste få veta om sådana här saker så de kan ta upp detta med barnet och/eller bup.

    Men jag hade inte accepterat att barnet kom över fler gånger, mina barns hälsa går före grannpojken oavsett om han har en diagnos eller inte.

Svar på tråden Våldsam 6-åring