• Anonym (Ledsen flickvän)

    Han är vän med sitt ex

    Min pojkvän är vän med sitt ex och det får mig att må dåligt. Det var han som gjorde slut med henne efter 4 år tillsammans men jag känner ändå en oro för att han fortfarande är kär i henne även fast han sagt att han gjorde slut för att han tappade känslorna. Han säger att han inte är beredd att "släppa deras vänskap" och att de är ett bra stöd för varandra. Han vill flytta ihop med mig men jag vet inte hur jag känner för det när jag har den här svartsjukan, jag vill inte bli ett kontrollfreak. Jag kan inte låta bli att känna att hon betyder mer för honom än vad jag gör för att de har varit i varandras liv så länge, och jag är den som kom efter och vi har bara varit ihop i 1 år och känt varandra i 2 år. I början ville han inte ens ha ett förhållande med mig för att han inte kände sig redo... Vill höra vad utomstående tänker om detta, är det normalt eller konstigt? Jag vill verkligen lita på honom men jag har såna trust issues så det går inte till 100%

  • Svar på tråden Han är vän med sitt ex
  • Anonym (ooo)

    Det låter som att ni i varje fall inte ska hasta. Det är svårt att förändra folks förflutna men har de inga barn så har jag svårt att se varför man ska hänga kvar vid gamla ex.

  • Anonym (L)

    Jag förstår dig helt och hållet och hade själv känt likadant.

    Såvida de inte har barn tillsammans så förstår jag inte varför han måste fortsätta ha kontakt med sitt ex. Visst, man kan ha en vänskap, men man måste inte fortsätta ha kontakt när man träffar en ny. De flesta vet att det inte brukar kännas ok för den nya. Det är bara konstigt.

    Har de barn ihop så är det normalt om de har kontakt gällande sådant som gäller barnet/barnen. Annars ser jag ingen anledning till fortsatt kontakt. Du är hans nya flickvän och exet är exet. Han har väl andra, riktiga vänner som han kan umgås med?

    Jag hade inte varit okej med detta. Ni kanske inte ska flytta ihop än, med tanke på att det ser ut såhär. Ni får nog ta och prata igenom det här.

  • Tecum

    4 år tillsammans är inte jättelänge och de har inga barn. De har alltså inte någon särskild historik. Att han inte ville bli ihop med dig innan han kände sig redo tyder på omdöme och sunt förnuft.
    Avvakta med att flytta ihop medan du jobbar på din svartsjuka. Att tvinga honom att säga upp vänskapen är ingen bra start på sambolivet. Å andra sidan måste han visa att du går först i alla lägen.

  • Anonym (f)

    Har man inte barn ihop finns ingen anledning att hänga kvar vid ett ex.
    Jag skulle dragit mig tillbaka

  • Anonym (Var uppmärksam)

    Likadant, akta dig för män som semestrar med bästa kvinnliga vänner och bor i samma rum..

    Hur mycket de än tutar i att "ingenting händer" känns det oroligt.

  • Anonym (SFH)

    Jag tycker att ni verkar hysteriska allihop.
    Varför skulle man inte kunna vara bästa vän med sitt ex, oavsett barn?

    Jag skulle inte dumpa min vän (mitt ex) för att en svartsjuk ny partner krävde det.
    Aldrig.

  • Brumma

    Jag har kvar två ex som vänner. Till och från arbetar vi ihop också, vilket innebär att vi lunchar och fikar tillsammans.

    Har svårt att förstå hysterin från många ovan, och även tanken "ett ex är ett ex och det finns ingen anledning att ha kontakt"... Ja, med vissa ex är det så, speciellt där relationen byggts på attraktion och inte vänskap. I relationer där vänskapen istället växt sig stark men attraktionen och kärleken försvunnit finns absolut en anledning till att fortsätta vara vänner. Vänner är viktiga..

    TS, han har valt dig och visar prov på att vara vettig med tanke på att han ville vänta. Jag tror du behlver arbeta med dina känslor - sjuklig svartsjuka har en förmåga att ta död på relationen, inte göra kärleken starkare..

  • Anonym (Tjejen)
    Brumma skrev 2020-05-27 20:03:33 följande:

    Jag har kvar två ex som vänner. Till och från arbetar vi ihop också, vilket innebär att vi lunchar och fikar tillsammans.

    Har svårt att förstå hysterin från många ovan, och även tanken "ett ex är ett ex och det finns ingen anledning att ha kontakt"... Ja, med vissa ex är det så, speciellt där relationen byggts på attraktion och inte vänskap. I relationer där vänskapen istället växt sig stark men attraktionen och kärleken försvunnit finns absolut en anledning till att fortsätta vara vänner. Vänner är viktiga..

    TS, han har valt dig och visar prov på att vara vettig med tanke på att han ville vänta. Jag tror du behlver arbeta med dina känslor - sjuklig svartsjuka har en förmåga att ta död på relationen, inte göra kärleken starkare..


    Nu vet varken du eller jag vad han ser hos sitt ex eller hur deras relation ser ut. Min särbos bästa vänner har han haft förhållanden med. Han säger att han inte vill ha nån av dem tillbaka men att han gillar spänningen som uppstår när han umgås med dessa kvinnor. Jag har träffat alla så de vet att han har mig nu men jag ser hur kära de är i honom eller iaf attraherade och han gillar väl den uppmärksamheten antar jag.

    Kommer aldrig förbjuda deras vänskap men jag gillar det inte.
  • Anonym (Orättvist)
    Anonym (L) skrev 2020-05-27 17:36:25 följande:

    Jag förstår dig helt och hållet och hade själv känt likadant.

    Såvida de inte har barn tillsammans så förstår jag inte varför han måste fortsätta ha kontakt med sitt ex. Visst, man kan ha en vänskap, men man måste inte fortsätta ha kontakt när man träffar en ny. De flesta vet att det inte brukar kännas ok för den nya. Det är bara konstigt.

    Har de barn ihop så är det normalt om de har kontakt gällande sådant som gäller barnet/barnen. Annars ser jag ingen anledning till fortsatt kontakt. Du är hans nya flickvän och exet är exet. Han har väl andra, riktiga vänner som han kan umgås med?

    Jag hade inte varit okej med detta. Ni kanske inte ska flytta ihop än, med tanke på att det ser ut såhär. Ni får nog ta och prata igenom det här.


    Du behöver inte förstå och du behöver inte acceptera men alla fungerar olika på detta sätt. TS visste säkerligen vad för typ av relation som hennes pojkvän har till exet och då är det up till henne om hon klarar av att vara tillsammans med en människa som fortfarande har kontakt med sitt ex.

    Du kanske inte det anledning till kontakt men du känner heller inte personen i fråga och vad han har för band till sitt ex.

    Vissa människor växer ifrån varandra i ett förhållande och går isär men kan känna att denne ändå betyder något i ens liv och därför vill ha kvar denne, även om det är som vän.

    Och hur vet du att exet inte är en riktig vän?

    TS - tror du att det blir bättre av att du ber honom kapa ett band till en människa som tydligen betyder väldigt mycket för honom?

    Din osäkerhet gällande din pojkvän kommer ändå finnas kvar då detta ex kommer finnas kvar, oavsett om dom har en vänskaplig relation eller ej. Han kan ju ändå få tillbaka känslorna för henne även om du begär att dom inte ses, likväl som att han kan få tillbaka känslorna om dom umgås.

    Det du bör fråga dig själv är om denna relation är värd att satsa på eller om din osäkerhet kommer ta över.
Svar på tråden Han är vän med sitt ex