• Dandreon

    Hur maxa föräldraledighet?

    Hej, vi ska få barn i sommar och jag undrar hur man på smartaste sätt kan förlänga föräldraledigheten gentemot arbetsgivaren. Man har ju rätt att vara borta i 18 månadet av vad jag förstått utan krav på att ta ut dagar från kassan. Ska man om man ska vara taktisk helt enkelt inte ta ut några dagar alls under barnets första år (så att SGI blir skyddad) och sen börja ta ut dagar från år två helt enkelt? Jag tänkte i så fall vara ledig drygt 2 år och då tar min man dina 90 dagar och tar över. Och alltså på så sätt vara ledig i 2 år och några månader. Eller finns det andra sätt som jag missat? Vi klarar oss det första året utan att ta ut föräldrapenning alls så den ekonomiska biten är inte ett problem, utan det som avses är alltså rätt till ledighet från arbetsgivaren.

  • Svar på tråden Hur maxa föräldraledighet?
  • S23

    Hej!

    Vi har varit hemma hela första året utan föräldrapenning. En bra start.

    Efter att barnet fyllt ett har jag som är hemma studerat halvtid på distans och skyddar på så sätt sgi. (Är alltså då föräldraledig från jobbet och studerar kvällstid, något som inte berör arbetsgivaren eftersom man fram till 18 månader har rätt att vara hemma utan att ta föräldrapenning)

    Barnet föddes i februari förra året så har alltså nu studerat hela denna termin. Till hösten är jag tjänstledig för studier. IOM att jag studerar igen till hösten är min sgi skyddad över sommaren.

    Jag är tjänstledig i höst på 100 procent trots att jag bara ska studera 50-75%. Arbetsgivaren har beviljat detta, men har ju inte lagt fram det som att jag ska studera på det sättet för att kunna vara hemma med barnet. Min man är egenföretagare ocj är hemma en hel del dagtid, så jag kommer ha möjlighet att studera även på dagarna och inte vara den som är fullt ansvarig för barnet på dagtid.

    Man har rätt att vara tjänstledig i den omfattning som krävs för att klara sina studier men skulle inte bråka med arbetsgivaren om denne inte ville bevilja hektidsledigt för deltidsstuder.

    Man kan ju fundera över om detta är helt ärligt. Men att studera mellan barnet är 12-18 månader kan man ju alltid göra.

    Eftersom erat barn föds på sommaren är det Isf lämpligt att den som skall vara hemma då Isf söker sommarkurs och studier till höstterminen Isf.

    På detta sätt kan vi ha barnet hemma utan att förstöra sgi och utan att ta föräldradagar fram till några dagar före tvåårsdagen och kan då vara hemma resterande tid med föräldrapenninh tills Barnet är 3,5

  • legomum

    Det arbete jag hade får man ta tjänstledigt i samband med föräldraledigheten så man kan vara hemma i tre år.

    Sedan kan du börja läsa på distans och få csnbidrag så kan du vara hemma längre men ändå få inkomst.

  • S23
    legomum skrev 2020-05-27 20:43:58 följande:

    Det arbete jag hade får man ta tjänstledigt i samband med föräldraledigheten så man kan vara hemma i tre år.

    Sedan kan du börja läsa på distans och få csnbidrag så kan du vara hemma längre men ändå få inkomst.


    Så bra! Absolut värt för ts att kolla upp. Att tänka på är ju dock att man kanske bör skydda sin sgi efter barnets ettårsdag. Studerar man 50% så är hela ens sgi skyddad förutsatt att den är csn-berättigad. Man behöver dock inte TA csn utan räcker att studierna är berättigade det
Svar på tråden Hur maxa föräldraledighet?