• Monkan61

    Granne har handlat på min fars kort

    Hej,

    Min 86-årige far gick bort för 2 månader sen. Jag är hans enda barn och släkting. Eftersom vi bodde långt ifrån varann, så hjälpte en granne till och handlade till honom.

    Jag fick nu hans kontoutdrag 1 år tillbaka och fick en chock.

    Min far hade en pension på ca 12000/mån, fasta utgifter på ca 6000kr. Det fanns inga pengar kvar på kontot. Grannen fick 500kr/mån för handlingen. Min far var även hundvakt åt henne när hon jobbade.

    Det var köp på Rusta, Öb, kvarterskrogen, bankomatuttag m.m

    Hon har alltid varit så snäll och trevlig. Men nu känner jag mig så ledsen och besviken på henne.

    Vad ska jag göra??

    Konfrontera henne

    Polisanmäla

    Jag har inget behov av pengarna men det hon gjort är olagligt.

    Ge mig råd hur jag ska gå vidare med det här!

    .

  • Svar på tråden Granne har handlat på min fars kort
  • Anonym (Myran)

    Först bejlagar jag sorgen. Sen undrar jag lite När är inköpen gjorda? Innan din far avled? Vad säger hon om inköpen? Om hon skötte all handling kan det ju vara så att han bet henne att handla grejor där till honom.

  • Monkan61
    Anonym (Myran) skrev 2020-05-27 19:36:49 följande:

    Först bejlagar jag sorgen. Sen undrar jag lite När är inköpen gjorda? Innan din far avled? Vad säger hon om inköpen? Om hon skötte all handling kan det ju vara så att han bet henne att handla grejor där till honom.


    Tack

    Köpen är gjorda under 1 år innan min far gick bort. Han var 86 år, satt mest hemma o tittade på Tv. Det är bankuttag på flera tusen imånaden och krogbesök. Min far levde väldigt enkelt i sin enrummare med kök. Det fanns inget av värde där.

    Grannen är en kvinna på 60 år. Hennes lägenhet är fullproppad med grejer. Som sagt hade vi väldigt bra kontakt med varandra när jag hälsade på.
  • Anonym (lll)

    Du ska kontakta henne, tala om att du har kontoutdragen och be henne betala allt som inte verkligen var handling till din pappa! Vägrar hon så talar du om att det blir en anmälan. 

  • Anonym (jd)

    Beklagar sorgen.

    Inte lätt sånt här men självklart ska du konfrontera henne.

    Inte helt omöjligt att hon fick handla för din far men han inte berätta det för dej, troligtvis inte men inte omöjligt.

  • Anonym (...)

    Kan du förtydliga?

    Skötte grannen allt handlande till din far?

    Och 500 kr skulle täcka allt handlande?

    Hur mycket insikt hade du i din fars liv det sista året?

  • Anonym (L)

    Det är inte säkert att hon har gjort detta utan tillåtelse. Han kanske ville att hon skulle få köpa grejer till sig själv, som tack för handlingen, utöver dessa 500 kr. Vissa saker kanske hon köpte till honom i samband med att hon handlade åt honom?

    Det är inte säkert att det är på detta viset, det kan ju också vara så att hon har handlat saker till sig själv, med hans kort, utan hans tillåtelse.

    Oavsett så tycker jag att du ska börja med att konfrontera henne och höra vad hon har att säga. Om det är så att hon inte hade tillåtelse att handla åt sig själv så lär hon nog ljuga för dig.

  • Monkan61
    Anonym (...) skrev 2020-05-27 20:37:11 följande:

    Kan du förtydliga?

    Skötte grannen allt handlande till din far?

    Och 500 kr skulle täcka allt handlande?

    Hur mycket insikt hade du i din fars liv det sista året?


    Hon fick 500kr/månad för att hon hjälpte honom. Han hade 7000kr över varje månad har jag räknat ut när allt var betalt. Vid varje månadsslutet fanns det bara några kr kvar.
  • Dennadagdettaårdennastund

    Jag tänker inte alls att något skumt skulle ha pågått. Jag tror de hade en väldigt bra kontakt där de hjälpte varann. Han gav henne säkert dem pengarna. Det är deras ensak tänker jag.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Du kommer heller aldrig få reda på hur det var så det är ingen större idé att du ställer grannen mot väggen, särskilt inte när hon verkligen ställt upp för din pappa, då skulle jag vara försiktig med att anklaga.

Svar på tråden Granne har handlat på min fars kort