• Fri 29 May 2020 09:00
    354 visningar
    8 svar
    8
    354

    Snabb förlossning. Få nästa förlossning att gå långsammare?

    Hej, väntar mitt andra barn. Mitt första kom snabbt, och var otroligt intensivt. Vi har 15 mil till förlossningen. Finns det något jag kan göra för att få nästa förlossning att gå långsammare? Vill hellre ha ett mer utdraget förlopp som kanskw inte blir lika intensivt. Sprack även ganska mkt.

    Förutom att åka till förlossningen i tid.. finns det något jag kan göra själv?

    Ställningar? Förberedelser? Saker att undvika?

  • Svar på tråden Snabb förlossning. Få nästa förlossning att gå långsammare?
  • Mascar­aklump­ar
    Fri 29 May 2020 11:25
    #1

    Möjligen kan väl ställningen påverka till en liten del, men även om du skulle stå på huvudet hela vägen in i bilen så finns det ingen garanti för att ni hinner in. Ibland slumpar det sig så att det tar lång tid även om man egentligen är en ?snabbföderska?, tex pga att barnet hamnar lite snett med huvudet och det därför tar tid innan det sjunker ned, men oftast så går den andra förlossningen snabbare än den första. Det positiva är att förlossningar som går väldigt snabbt nästan alltid är komplikationsfria, så även om det inte är speciellt roligt alls att kanske behöva föda i bilen eller ambulans på väg in så är det i alla fall inte speciellt riskfyllt att göra det.

    Känns det inte bra för dig är kanske igångsättning ett alternativ. Alternativt att försöka få tag på ett boende i närheten av förlossningen under de veckor då sannolikheten att föda är som störst.

  • Fri 29 May 2020 11:31
    #2

    Mig veterligen finns inget man kan göra för att få förloppet att gå långsammare. Åtminstone om du menar värkarbetet. Själva utdrivningsskedet går ju att påverka till viss del genom att försöka anda sig igenom, alltså inte krysta, några värkar just när huvudet står i genomskärning så vävnaden får tänjas långsamt. För att förhindra bristningar är det ju också bra om barnmorskan kan hålla perinealskydd och hålla varma handdukar.

    Åk in till förlossningen direkt vid minsta känning. Bra om barnvakt till syskonet kan möta upp er på vägen alt. bo väldigt nära, typ 10 min avstånd, så ni inte behöver vänta in denne. Kanske finns det någon släkting eller vän som bor närmre förlossningen som ni kan få bo hos när det närmar sig bf.

    Ställ de här frågorna till din barnmorska, hon är nog den som kan ge dig bäst svar. Men delade ändå med mig av några tankar.

    Lycka till!

  • Fri 29 May 2020 16:50
    #3

    Jag tror att det bästa för er/dig kanske vore en planerad igångsättning för helt ärligt så är ju det allra vanligaste att andra förlossningen går snabbare än den första. Var din första förlossning extremt snabb så kanske det inte kan gå snabbare men lika snabbt isåfall.

    Mitt första barn föddes på fyra timmar från det att värkarna satte igång på riktigt. Mitt andra barn föddes på ca 1,5 timme. Så det tog ju mindre än hälften så lång tid.

    Jag tror som de andra att det inte finns något speciellt man kan göra hemma för att förlänga en förlossning.

    Hoppas att det går bra!

  • S23
    Fri 29 May 2020 19:42
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2020-05-29 11:25:47 följande:

    Möjligen kan väl ställningen påverka till en liten del, men även om du skulle stå på huvudet hela vägen in i bilen så finns det ingen garanti för att ni hinner in. Ibland slumpar det sig så att det tar lång tid även om man egentligen är en ?snabbföderska?, tex pga att barnet hamnar lite snett med huvudet och det därför tar tid innan det sjunker ned, men oftast så går den andra förlossningen snabbare än den första. Det positiva är att förlossningar som går väldigt snabbt nästan alltid är komplikationsfria, så även om det inte är speciellt roligt alls att kanske behöva föda i bilen eller ambulans på väg in så är det i alla fall inte speciellt riskfyllt att göra det.

    Känns det inte bra för dig är kanske igångsättning ett alternativ. Alternativt att försöka få tag på ett boende i närheten av förlossningen under de veckor då sannolikheten att föda är som störst.


    Fast alltså snabb förlossning är ju en av de saker som ökar risken för bristningar? Så komplikationsfritt vete hundan
  • Anonym (J)
    Fri 29 May 2020 19:44
    #5
    S23 skrev 2020-05-29 19:42:37 följande:

    Fast alltså snabb förlossning är ju en av de saker som ökar risken för bristningar? Så komplikationsfritt vete hundan


    Det finns ju betydligt värre komplikationer än bristningar. Var ju mest troligt det hon menade.
  • S23
    Fri 29 May 2020 19:44
    #6
    Solblomma30 skrev 2020-05-29 16:50:05 följande:

    Jag tror att det bästa för er/dig kanske vore en planerad igångsättning för helt ärligt så är ju det allra vanligaste att andra förlossningen går snabbare än den första. Var din första förlossning extremt snabb så kanske det inte kan gå snabbare men lika snabbt isåfall.

    Mitt första barn föddes på fyra timmar från det att värkarna satte igång på riktigt. Mitt andra barn föddes på ca 1,5 timme. Så det tog ju mindre än hälften så lång tid.

    Jag tror som de andra att det inte finns något speciellt man kan göra hemma för att förlänga en förlossning.

    Hoppas att det går bra!


    Håller med om att man kan överväga igångsättning. Nu finns ju risker med det också och är inget jag själv skulle vilja trots att första barnet kom ut efter 1 timme på förlossningen och hade fötts hemma om vi lyssnat på förlossningen och inte åkt in.

    Men som sagt. Ett alternativ för den som är beredd att ta riskerna som följer vid igångsättning
  • S23
    Fri 29 May 2020 19:55
    #7
    Anonym (J) skrev 2020-05-29 19:44:32 följande:

    Det finns ju betydligt värre komplikationer än bristningar. Var ju mest troligt det hon menade.


    Jo fast en normalsnabb förlossning är ju i det perspektivet att föredra. Om man nu ska diskutera komplikationer.

    Kanske lät jag otrevlig i min kommentar inser jag nu. Detta var inte min mening. Och hoppas att jag inte låter otrevlig denna gång heller. Kan låta så hårt när man skriver på detta sätt
  • Anonym (J)
    Fri 29 May 2020 20:16
    #8
    S23 skrev 2020-05-29 19:55:04 följande:

    Jo fast en normalsnabb förlossning är ju i det perspektivet att föredra. Om man nu ska diskutera komplikationer.

    Kanske lät jag otrevlig i min kommentar inser jag nu. Detta var inte min mening. Och hoppas att jag inte låter otrevlig denna gång heller. Kan låta så hårt när man skriver på detta sätt


    Lät inte otrevlig alls :)
Svar på tråden Snabb förlossning. Få nästa förlossning att gå långsammare?