• Anonym (Idomin)

Fanns "fjortisar" på riktigt?

Menar då själva stilen som i alla fall i min omgivning var omtalad runt 2007-2009 typ. Platinablont hår, idominläppar, brunkräm i ansiktet, skulle vara allmänt störiga, festa mycket osv.

Jag var inte i tonåren under den tiden men det här var ändå en "grej", så skulle "de coola" se ut, sen när man blev några år äldre. Sedan dog det ju dock ut tills jag började högstadiet nåt år senare.

Men grejen är att jag aldrig sett dessa "fjortisar" på riktigt. Fanns de ens, de som verkligen hade detta som livsstil, eller var det bara nån kul grej som folk klädde ut sig till och tog roliga bilder? Jag fattar inte riktigt det här. Kommer ihåg att kamratposten nåt av åren 06-08 hade en helt nummer tillägnat just fjortisar.

Så kallade "emos" kommer jag ihåg att jag sett på riktigt, som ju var en grej under samma tid. Och de sades vara nåt sorts motstånd till fjortisarna, att de liksom var i krig med varandra. Antingen skulle man vara det ena eller det andra.

Har aldrig hört någon prata om det här på 10 år men man undrar ju. De som det i så fall gällde borde då vara i övre 20-årsåldern nu.

• Svar på tråden Fanns "fjortisar" på riktigt?
  • Anonym (Fjortis)

Jag var absolut fjortis så som du beskriver, men mycket tidigare, ca 1995-97. Idominsalva haha helt sjukt, adidasbyxor, champion tröja, brunkräm. Det var tider!

Trodde det var sen länge överstökat, 2009 bodde jag iof utomlands så det är möjligt att det liksom kom tillbaka.

• Anonym (Me)

Fjortisar var på min tid (80-90-talet) tjejer som är 14 år och betedde sig där efter.

De var nog lite som tweenisar är idag, fnittrande, pubertala och lite larviga sådär. När killar började bli intressanta och vänner viktigare än familjen.

Tuggummi-tuggande med väggarna fulla av OKEJ-posters. Date-parfym och nivea på läpparna.

Lite som hon i Nilecity som hängde inne i stan och kollade på justea planscher och blev kysst av Peter Jöback....

Nu var det ju inte det du frågade om riktigt. Men ovanstående fjortisar fanns iaf. Och ordet fjortisar var lite nedlåtande sådär... Att man började bli lite fånig.

• Mackan1978

Precis, det var när mina jämnåriga klasskompisar var i den åldern.

Jo dom fanns absolut

• fjanten

Jag gick högstadiet 2007-2010, - Japp, den stilen var väldigt inne Varvat med ett och annat emo...

• Anonym (Anonym 666)

För mig är fjortis inte förknippat med själva utseendet, det var ett uttryck som fanns mycket tidigare och innebar just det där fjantiga beteendet. Fjortis är för mig inte en exakt ålder alltså utan hur man är som människa, och det kan man ha ända upp i 30-årsåldern...

• Anonym (jojo)

När jag gick i högstadiet i slutet på 80-talet så fanns det flera som såg ut så. Jag själv var lite mer modest men min bästa kompis använde så mycket brunkräm att hon inte såg klok ut! Minns att hon hade en ljus vinterjack med hög krage på och den var alltid lite brunaktig uppe på kanten - usch! 

Vi var dessutom i värsta tonårsfasen när synthen kom! Åk 8, vi var helt uppfyllda av Kajagogo, Depeche Mode, Human League osv. Min kompis skaffade värsta synthfrissan (ihop med det brunkrämade ansiktet, haha)  

När några killar som var 1-2 år äldre än oss började uppträda med breakdance (och de gick all in med synthfrissor och synthkläder) på ungdomsställena, var vår lycka gjord - ah, härliga ungdomstid Flört

• Anonym (jojo)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-30 06:37:13 följande:

För mig är fjortis inte förknippat med själva utseendet, det var ett uttryck som fanns mycket tidigare och innebar just det där fjantiga beteendet. Fjortis är för mig inte en exakt ålder alltså utan hur man är som människa, och det kan man ha ända upp i 30-årsåldern...

Ja, sant.

I vår familj används uttrycket rätt ofta, av främst  vår ungdom som är 18 (han själv är givetvis inte alls nån "fjortis" Flört. Han påpekar gärna till de yngre syskonen om de är fåniga, att de är är som fjortisar. 
  • Anonym (Penta)

Det låter som mig mellan 2001-2004 fast vi hade buffaloskor, gärna med 10-15cm platå, utställda byxor, magtröjor sedan sminket på det (brunbränd, svarta ögonbryn som var tunna, brun läppenna med ljusrosa läppstift mm.) liksom platina hår. Vi fanns och vi kallades för "pentabrudar" inte fjortisar. Fjortisar var/är ett allmänt begrepp för tjejer i 14 års åldern som beter sig omoget men ändå vill vara vuxna..stilen är en annan sak, dvs "penta"

Modet fortsatte några år till men när en blev äldre (18 ca) så bytte jag stil för att komma ifrån fjortisstämpeln som kom med pentastilen. Jag såg det dock inte efter 05 igen förutom nu då samma stil verkar komma tillbaka. Jag jobbar i skolan så jag ser just nu kopior av mig själv och det ser för jäkligt ut ????

• Anonym (Penta)
    Anonym (Penta) skrev 2020-05-30 07:39:12 följande:

Det låter som mig mellan 2001-2004 fast vi hade buffaloskor, gärna med 10-15cm platå, utställda byxor, magtröjor sedan sminket på det (brunbränd, svarta ögonbryn som var tunna, brun läppenna med ljusrosa läppstift mm.) liksom platina hår. Vi fanns och vi kallades för "pentabrudar" inte fjortisar. Fjortisar var/är ett allmänt begrepp för tjejer i 14 års åldern som beter sig omoget men ändå vill vara vuxna..stilen är en annan sak, dvs "penta"

Modet fortsatte några år till men när en blev äldre (18 ca) så bytte jag stil för att komma ifrån fjortisstämpeln som kom med pentastilen. Jag såg det dock inte efter 05 igen förutom nu då samma stil verkar komma tillbaka. Jag jobbar i skolan så jag ser just nu kopior av mig själv och det ser för jäkligt ut ????

Brunkräm inte brundbränd
  • Anonym (PP)
    Anonym (Penta) skrev 2020-05-30 07:39:12 följande:

Är du från Skåne? Här var pentabrudar ett vanligt uttryck redan på 80-talet när jag växte upp och anspelade på permanentat hår, men söker man på det menar vissa att ordet har med Volvo-åkande brudar att göra. It-grejen, bland flera attribut, var ljusrosa läppglans och strax intog Nivea-burken scenen.

Buffalo, tunna ögonbryn, tung- eller läppiercing och läppenna var grejen där jag bodde 95-99 med hela Spice Girls-modet och helt passé efter 2000 (tills det kom tillbaka för några år sedan igen).
  • Anonym (Wannabe)

Gick i högstadiet 04 - 07 och visst fanns fjortisar. Ett par såg ut som stereotyper, det vill säga blonda, brunkräm och översminkade. I övrigt var väl för mig fjortisar de som med vilje betedde sig lite småkorkat, festade mycket, inte brydde sig särskilt mycket om skolarbetet (eller åtminstone inte visade det utåt) osv.

Upplevde att emo blev en grej runt 2006/2007 och de var väl så att säga fjortisarnas rivaler. En typisk emo hade väl svart hår, lugg för ena ögat, sminkad riktigt svart runt ögonen, svarta kläder osv.

Jag själv hade lite identitetskris under mitt sista år på högstadiet och visste inte riktigt var jag hörde hemma. Försökte mig på att bli emo (färgade håret svart, skaffade lite "rockiga" kläder, sminkade mig "tufft") men minns att jag mest blev kallad "wannabe". Så det varade inte så länge.

Åh vad skönt det är att ha passerat den tiden känner jag nu :)

• Anonym (Penta)
    Anonym (PP) skrev 2020-05-30 08:22:28 följande:

Är du från Skåne? Här var pentabrudar ett vanligt uttryck redan på 80-talet när jag växte upp och anspelade på permanentat hår, men söker man på det menar vissa att ordet har med Volvo-åkande brudar att göra. It-grejen, bland flera attribut, var ljusrosa läppglans och strax intog Nivea-burken scenen.

Buffalo, tunna ögonbryn, tung- eller läppiercing och läppenna var grejen där jag bodde 95-99 med hela Spice Girls-modet och helt passé efter 2000 (tills det kom tillbaka för några år sedan igen).

Jajamen, från Helsingborg. Det stämmer att det var inne redan sena 90-talet. Jag minns att jag ville se ut som de äldre tjejerna då men det fick jag inte för min mor, inte förrän jag var 12-13. I Helsingborg exploderade "pentamodet" kring 2000, alla brudar såg ut så på discon. Volvo-åkande vet jag inte eller permanent. Penta verkar vara brett så men på min tid så var det ett epitet som tillskrivs de med ovanstående stil, festande, och lösaktighet (fast alla var långt ifrån lösaktiga men det tillskrivs en iom det andra).
  • Anonym (Tant)

Jag är född i mitten av sjuttiotalet och i min värld var ordet fjortis (uttalat fjååtis, på härligt förfärlig småländska) ungefär synonymt med omogen liten skit. Det användes väl mest av personer i mitten av tonåren för att racka ner på yngre tonåringar, men jag har även hört det om äldre tonåringar och vuxna, då för att poängtera hur oerhört omoget någon beter sig.

• louisa83
    Anonym (Fjortis) skrev 2020-05-30 02:29:03 följande:

Jag var absolut fjortis så som du beskriver, men mycket tidigare, ca 1995-97. Idominsalva haha helt sjukt, adidasbyxor, champion tröja, brunkräm. Det var tider!

Trodde det var sen länge överstökat, 2009 bodde jag iof utomlands så det är möjligt att det liksom kom tillbaka.

Jag var också fjortis 1997. Jag sminkade mig hemskt mycket och osmakligt, såg ut som en clown nu ser jag när jag tittar på gamla bilder.
  • Anonym (Ojaaa.)

Jag var något åt en fjortis, men absolut inte den "värsta sorten". String som gick ovanför byxlinningen, tajta toppar med rejäl puch, och rejöl uringning..blond som attan, vita läppar, brun som bara den (dock solarium). Tuggade tuggummi och hördes lite för mycket.

De som var lite värre sprang dessutom runt med små handväskor, krusat och tuperat hår och med en hund under armen eller i handväskan. Gärna vita byxor med svarta string under. 2002-2005 typ

• Anonym (C)

Jag var 14 år 1999 och en riktig fjortis. Var dock noga med att påpeka att fjortis inte är en ålder utan en livsstil :D

Då hade man aksara-byxor, självfallet string och korta små linnen. Mitt favoritlinne var rosa och glittrigt och kort så man såg magen. Det var viktigt att man såg magen, skulle aldrig haft långa linnen. Fila-skor eller allra helst Buffalo skulle man ha. Blont hår, mycket smink och rosa läppar. Blandade häxa och satt i skogen med kompisar och drack oss fulla. Rökte och tyckte att vi var såå coola. Hade inget emot att kallad bitch eftersom det stod för ?babe in total control of herself?. Det var tider det :D ;D

• Anonym (abc)
    Anonym (Fjortis) skrev 2020-05-30 02:29:03 följande:

Absolut så, jag och "mitt gäng" också. Men solariebruna mer än brunkräm (inte ett dugg bättre...). Och till det en sjukt kaxig attityd. Född -80.
Svar på tråden Fanns "fjortisar" på riktigt?