• Prillan

    Vad är grejen med att sälja ALLT på Blocket och Tradera?!

    Jag förstår mig inte på människor. Slösurfade lite på Tradera nyss och ser allt jävla skit folk försöker sälja till överpriser, vad är grejen? Ful gammal pall för 50 kr? Prydnadsskräp, glas, porslin, you name it och sällan icke märkesgrejer utan rent av saker med lågt värde. Hur orkar folk? För några kronor?

    Varför måste folk prompt tjäna på allt och varför inte istället skänka saker till välgörenhet där butik kan prissätta varor på ett rimligt sätt och dessutom bidra till andra människors väl?

    Speciellt märkligt är det när folk med goda inkomster håller på såhär. Upplys mig, vilket är ditt motiv?

  • Svar på tråden Vad är grejen med att sälja ALLT på Blocket och Tradera?!
  • Anonym (ppp)

    1. Det finns folk som samlar på sånt som du skulle slänga, dvs det är inte skit i deras ögon
    2. Den som säljer kan ha det så knapert så att även ett par kronor räknas
    3. För en del är det en kul hobby att köpa/sälja även om det inte är att de behöver pengarna 

  • Anonym (C)

    Jag orkar inte heller utan lämnar på röda korset och dylikt. Är dock tacksam att folk orkar sälja även småsaker. Jag samlar tex på vissa glas som inte finns att köpa i butik längre. De är från Ikea och kostar mer i begagnat-pris nu är vad de kostade nya, även om de inte är dyra nu utan det är bara småpengar. Kollar blocket och marketplace flera gånger om dagen för att se om någon lägger ut nåt jag vill ha :D

  • Anonym (Ja)

    Jag tänker att det finns ett miljötänk i det.

    Sakerna kanske är funktionsdugliga men man har ingen användning för dem eller plats att förvara dem. Istället för att slänga försöker man kränga dem så någon annan blir glad och har nytta av dem och bidrar till att minska produktionen i samhället.

    Eller sentimentalt, man kanske sätter värde på sina prylar fastän man själv inte behöver dem och därför inte vill slänga dem utan istället att det kommer till någon annan som kommer uppskatta sakerna. Det kanske känns bättre att sälja / skänka bort det man själv uppskattat i många år än att slänga dem.

  • Anonym (Ja)

    Jo och det är inte alltid t.ex. Myrorna eller Frälsningsarmen tar emot saker då jag försökt kontakta dem men de ej varit intresserade.

    Jag har t.ex. mycket böcker men osäker på vad jag ska göra med dem då det känns som ett slöseri att slänga men få vill ta emot böcker.

  • Avenia

    Tradera och facebook är värst med gratisgrejer som folk säljer till överpriser. Likaså gamla, slitna, noppiga kläder.

  • Anonym (x)
    Avenia skrev 2020-05-31 11:05:06 följande:

    Tradera och facebook är värst med gratisgrejer som folk säljer till överpriser. Likaså gamla, slitna, noppiga kläder.


    Det är ju inte överpriser om någon är villig att betala, tycker det är värre med folk som tror att allt är gratis.
  • Anonym (Behövande)

    Det jag tycker är tråkigt när man skänker till ex röda korset och Erikshjälpen är att först i kön vid öppning står det massa uppköpare som sliter till sig grejjerna och sen säljer på dina loppisar.

    Jag vill att det skall gå till någon som verkligen behöver det.

  • Physalis

    Jag måste nog gissa på att de tycker det är roligt, om det nu inte är så att pengarna är viktiga för dem.

    För annars är det såklart mycket lättare att lägga allt i en påse och lämna av på någon välgörenhetsloppis om det är miljön man gör det för.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Oa)
    Prillan skrev 2020-05-30 12:48:08 följande:

    Jag förstår mig inte på människor. Slösurfade lite på Tradera nyss och ser allt jävla skit folk försöker sälja till överpriser, vad är grejen? Ful gammal pall för 50 kr? Prydnadsskräp, glas, porslin, you name it och sällan icke märkesgrejer utan rent av saker med lågt värde. Hur orkar folk? För några kronor?

    Varför måste folk prompt tjäna på allt och varför inte istället skänka saker till välgörenhet där butik kan prissätta varor på ett rimligt sätt och dessutom bidra till andra människors väl?

    Speciellt märkligt är det när folk med goda inkomster håller på såhär. Upplys mig, vilket är ditt motiv?


    Jomenvisst är det chockerande ibland att se vilka överpriser folk tror de ska få ut för gammal skit.

    Exempel är när de begär hälften av nypriset för en ska d skabbig gammal sak. Tror de verkligen att någon vill köpa deras begagnade repiga skit för lika stor peng som de själva lagt it på den totalt sett? De har ju haft en helt ny sak i några år, för halva priset, medan begagnatköparen får en repig sleten grej för halva priset. Får de verkligen sålt?

    En annan grej är överpriser på porslin och märkesväskor.

    Har själv sålt och folk är som galna, man kan sälja med fläckar och allt. Folk köper bara det är ett känt märke.

    På tradera säljs många begagnade porslinsgrejer till högre pris än nypris, tex Gustavsbergs produkter. Vet säljare som köper in nytt på Gustavsberg och säljer dyrare på Tradera!

    Helt galet!
  • Anonym (Oa)
    Drottningen1970 skrev 2020-05-30 13:38:45 följande:

    Begriper inte heller. Folk säljer och köper till och med öppnat smink och parfymslattar.


    Ha ha! Ja det har jag sett och fy vad äckligt!
  • fjanten

    Jag gör sällan det, p.g.a. skit att sitta och synka tider med en köpare som kanske skiter i att komma sedan o.s.v., men gör det ändå ibland. Vår gammel-bil sålde vi genom blocket, barnvagnar har jag sålt genom facebook, en systemkamera sålde jag genom blocket - är väl ungefär det. Skitjobbigt varje gång, och tänker också "aldrig igen" när jag blivit av med skiten, men trillar dit ibland Det mesta brukar jag istället ge till vänner eller släktingar... Men jag kan ändå se miljötänket bakom. Så får man ju komma ihåg att vissa kanske inte har bil (då är det skönt om någon hämtar - mot att behöva åka till något ställe där man kan lämna in för second hand-försäljning). Men nej, jag förstår inte heller mig på en del av de saker vissa försöker sälja.

  • Anonym (Oa)

    Jag har som sagt sålt en del grejer genom åren. Brukar sätta lite lågt pris, lägre än andra, bara jag sökert blir av med grejerna.

    Vill alla ska vara nöjda. Win win liksom

Svar på tråden Vad är grejen med att sälja ALLT på Blocket och Tradera?!