• superorka

    Byta namn "utan anledning"

    Hur ser ni på vuxna människor som byter namn utan att ha gift sig eller liknande? Efternamn tänker jag på.
     
    Jag jobbar i konsultbranschen och tycker att mitt "Andersson" blir himla anonymt, och inbillar mig att jag skulle ha lättare att bygga ett rykte om jag hette något som är lättare att identifiera. Min mor bytte till sitt flicknamn efter sin skilsmässa, min bror har tagit det namnet också. Kan jag också göra det tycker ni? Är man och 30 år, kanske gifter mig om några år men tror inte att min flickvän vill heta som min mamma bara för att. 
     
    Klart jag kan byta, det vet jag också. Men hur töntigt är det att byta efternamn utan anledning?
    Skulle ni tycka att personen i fråga "vill verka märkvärdig"?
    Tacksam för alla tankar :) 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Byta namn "utan anledning"
  • Drottningen1970

    Efternamn tycker jag inte så mycket om. På sin höjd kan kan tycka det är lite fjantigt.

    När det gäller förnamnsbyte så är min erfarenhet av dessa att det nästan alltid verkar föreligga nån slags psykisk ohälsa. Diagnostiserad eller ej...

  • manolito

    Har man ett -son namn förstår jag att man vill byta till något mer unikt, speciellt om man har ett sådant i släkten på mammans sida.

  • XLinaX

    Har du ett seriöst förhållande nu där du tror att det blir giftermål så ta redan nu något namn som ni båda vill ha. Annars hade jag tyckt det vore naturligt att du tog namnet som både din mor och bror nu bär.

    Men om du ska gifta dig om några år och ni vill ha samma efternamn känns det bäst och enklast om ni är överens redan nu. Vad tycker du om din sambos efternamn?

  • Vildbi

    Personligen anser jag att de som tycker och tänker så inåthelvete om alla andra människors livsval, är mer märkliga än de som byter för- och/eller efternamn, kön, klädstil, partner, hobby, hus, osv, osv, osv.

    Vem fan bryr sig! Byt efternamn om DU vill det. Skit i vad alla jävla nötter tycker och tänker.

  • Mint

    Namnet du har nu, kommer det från din pappa?

    Om din flickvän vill byt namn när ni gifter er, är det väl knappast konstigare om hon vill heta som din mamma än som din pappa?

    Är inte din flickväns namn ett alternativ, förresten? Eftersom ni funderar på att byta.

  • Physalis

    Men du har ju en anledning. Du vill ha ett mer unikt namn för att bli mer synlig inom ditt yrke. Det är väl en lika bra anledning som någon annan?

    Vad gäller giftermål så är det frivilligt att mannens namn eller låta så det är inget du behöver oroa dig över.


    Korrekturläser som en kratta
  • Barbro45
    superorka skrev 2020-05-30 13:24:14 följande:
    Hur ser ni på vuxna människor som byter namn utan att ha gift sig eller liknande? Efternamn tänker jag på.
     
    Jag jobbar i konsultbranschen och tycker att mitt "Andersson" blir himla anonymt, och inbillar mig att jag skulle ha lättare att bygga ett rykte om jag hette något som är lättare att identifiera. Min mor bytte till sitt flicknamn efter sin skilsmässa, min bror har tagit det namnet också. Kan jag också göra det tycker ni? Är man och 30 år, kanske gifter mig om några år men tror inte att min flickvän vill heta som min mamma bara för att. 
     
    Klart jag kan byta, det vet jag också. Men hur töntigt är det att byta efternamn utan anledning?
    Skulle ni tycka att personen i fråga "vill verka märkvärdig"?
    Tacksam för alla tankar :) 

    Byt namn såklart. Andersson är ett av våra vanligaste efternamn, har man också ett vanligt förnamn så är det rätt ofta man blir sammanblandas med andra, får fel post, får extra frågor för att försäkra sig om att det är rätt Andersson de pratar med. 


    Ert eventuella giftermål har inget med saken att göra. Varför i all världen ska din flickvän byta efternamn bara för att ni gifter er? Det blir allt vanligare att man behåller sitt efternamn. Ni kan också skapa ett nytt efternamn genom att kombinera era nuvarande. 

Svar på tråden Byta namn "utan anledning"