• Anonym (Oroligä)

    Träffat en person som nu är bekräftad smittad med corona

    Hej.

    Ja som rubriken lyder så träffade jag en bekant för lite drygt 1 1/2 v sedan.

    Är en förälder till ett barn som går i samma klass som mitt.

    Märkte direkt att han verkade sjuk då han snorade lite och hostade lite grann men inget allvarligt.

    Han sa att det bara var pollen så jag brydde mig inte så mycket om det.

    Fick i förrgår brev från rektorn att det var en förälder till en elev på barnens skola som var bekräftad smittad av corona och nu ligger inlagd på sjukhuset.

    Bor på en liten ort så har hört av många att det är nästan med 100 % säkerhet att det är just denna föräldern jag nyss har träffat som är drabbad.

    Jag är nu oerhört orolig för att jag har blivit smittad av honom då jag tillhör riskgrupp samt har 4 barn hemma där en har svår astma och dåligt immunförsvar samt 1 barn på 7 mån och en på 2 år som också är väldigt infektionskänslig pga sjukdom.

    Hur ska man tänka i detta läge? Hur snabbt efter man har träffat en sjuk person kan man själv riskera ha blivit smittad?? Är orolig att jag kan ha fått smittan och i min tur fört den vidare då jag tyvärr har träffat en hel del personer under denna tiden.

  • Svar på tråden Träffat en person som nu är bekräftad smittad med corona
  • Pope Joan II
    Anonym (Oroligä) skrev 2020-05-30 14:49:25 följande:

    Hej.

    Ja som rubriken lyder så träffade jag en bekant för lite drygt 1 1/2 v sedan.

    Är en förälder till ett barn som går i samma klass som mitt.

    Märkte direkt att han verkade sjuk då han snorade lite och hostade lite grann men inget allvarligt.

    Han sa att det bara var pollen så jag brydde mig inte så mycket om det.

    Fick i förrgår brev från rektorn att det var en förälder till en elev på barnens skola som var bekräftad smittad av corona och nu ligger inlagd på sjukhuset.

    Bor på en liten ort så har hört av många att det är nästan med 100 % säkerhet att det är just denna föräldern jag nyss har träffat som är drabbad.

    Jag är nu oerhört orolig för att jag har blivit smittad av honom då jag tillhör riskgrupp samt har 4 barn hemma där en har svår astma och dåligt immunförsvar samt 1 barn på 7 mån och en på 2 år som också är väldigt infektionskänslig pga sjukdom.

    Hur ska man tänka i detta läge? Hur snabbt efter man har träffat en sjuk person kan man själv riskera ha blivit smittad?? Är orolig att jag kan ha fått smittan och i min tur fört den vidare då jag tyvärr har träffat en hel del personer under denna tiden.


    Inkubationstiden är, sägs det, upp till 14 dagar och vanligast lär vara att insjukna efter ungefär fem dagar. 

    Träffade du honom utomhus eller inne? Hur länge? 
  • Anonym (Oroligä)

    Träffade honom både ute och inne. Stod väl säkert och pratade lite drygt 30 min iaf.

  • Pope Joan II
    Anonym (Oroligä) skrev 2020-05-30 15:03:51 följande:

    Träffade honom både ute och inne. Stod väl säkert och pratade lite drygt 30 min iaf.


    Men på avstånd åtminstone? 

    Jag skulle definitivt välja bort att interagera med personer som har uppenbara symptom även om de hävdar att de kommer sig av en allergi. Men gjort är gjort och det har ju gått snart två veckor i ditt fall, så det är väl bara att hålla tummarna för att du inte insjuknar och för att mannen som hamnade på sjukhus blir frisk igen. 

    I början av pandemins utbrott i Sverige så var rekommendationerna från FHM att hålla avstånd och inte umgås mer än 15 minuter med de som eventuellt var smittade. Men de har ju svamlat om allt möjligt och haft fel i det mesta så jag vet inte om det går att lita på dem när det gäller det heller. Att umgås nära under 30 minuter med en människa som är sjuk i covid-19 låter riskabelt, men - som sagt - det verkar ju som om du undgått att bli smittad. 
  • Anonym (Oroligä)

    Vad menar du på avstånd?

    Stod väl ca 1 m från denna personen, längre ifrån kan jag inte stå från någon då jag är döv på ena örat. Hör ju inget annars.

    Svårt det där om jag är smittad eller inte på ett sätt.

    Jag lider av svår pollenallergi så jag har snuva, hosta och är allmänt risig dagligen. Tar medicin men har ju ändå vissa symptom på pollen ändå.

    Och nu är min svåraste tid också då jag är allergisk mot gräs, björk, Hägg, och lite till. El ja typ allt som avger pollen haha.

    Och liknande symptom har man ju även på corona även om man inte blir svårt sjuk :/

  • Pope Joan II
    Anonym (Oroligä) skrev 2020-05-30 16:09:43 följande:

    Vad menar du på avstånd?

    Stod väl ca 1 m från denna personen, längre ifrån kan jag inte stå från någon då jag är döv på ena örat. Hör ju inget annars.

    Svårt det där om jag är smittad eller inte på ett sätt.

    Jag lider av svår pollenallergi så jag har snuva, hosta och är allmänt risig dagligen. Tar medicin men har ju ändå vissa symptom på pollen ändå.

    Och nu är min svåraste tid också då jag är allergisk mot gräs, björk, Hägg, och lite till. El ja typ allt som avger pollen haha.

    Och liknande symptom har man ju även på corona även om man inte blir svårt sjuk :/


    Jaha. Ja, då kan det ju lika gärna vara du som smittade mannen som ligger på sjukhus nu som tvärtom då. 
  • Anonym (Oroligä)

    Nej det tror jag inte då jag inte hade träffat honom på länge innan vi sågs denna gången.

    Är isf om jag har haft smittan så min son har dragit med sig smittan till skolan och hans son i sin tur har smittat pappan som blev svårt sjuk.

    Eftersom han var sjuk redan när vi sågs då.

  • Pope Joan II
    Anonym (Oroligä) skrev 2020-05-30 16:41:21 följande:

    Nej det tror jag inte då jag inte hade träffat honom på länge innan vi sågs denna gången.

    Är isf om jag har haft smittan så min son har dragit med sig smittan till skolan och hans son i sin tur har smittat pappan som blev svårt sjuk.

    Eftersom han var sjuk redan när vi sågs då.


    Eller så hade han bara svår pollenallergi när du träffade honom och fick sedan ett hastigt förlopp när han insjuknade i Covid-19. Som du själv påpekade kan du ju inte veta om du har coronaviruset eller inte. 

    Jaja, hur som helst så har du ju själv antingen klarat dig från att bli smittad eller haft ett så milt förlopp att du tydligen känt dig helt bekväm med att du "tyvärr träffat en hel del personer under denna tiden". 

    Själv tycker jag att pollenallergikerna borde avhålla sig alla onödiga sociala kontakter och minimera de nödvändiga till absolut så nära noll de kan komma. FHM tycker ju som de gör, men så har vi ju också ett jävligt uselt läge. 
  • Anonym (Oroligä)

    Fick ju som sagt veta i torsdags att denna personen hade corona. Inget jag visste innan detta.

    Jo jag försöker hålla mig borta från andra personer om det är möjligt men nu gjorde mitt ena barn illa sig och var tvungen att uppsöka sjukhuset som slutade med operation. Ska jag då ha tackat nej till hjälp och låtit mitt barn vara utan en operation i onsdags för att jag dagen efter fick veta att denna hade corona??

  • Anonym (Kim)

    Du har varit oaktsam och inte följt de råd som rekommenderas. Speciellt när du pratar om riskgrupper mm. Det handlar väl inte om att barnet skulle avstå vård. Du har banne mig skyldighet att upplysa vården om din misstanke om smitta när du sökte vård för ditt barn. Ansvarslöst!

    Förjävligt att mannen var ute i sammanhang då han inte var frisk. Att skylla på allergi håller inte. Då får man medicinera och se om det försvinner.

    Det är precis så här smittan sprids!

  • Pope Joan II
    Anonym (Oroligä) skrev 2020-05-30 16:56:29 följande:

    Fick ju som sagt veta i torsdags att denna personen hade corona. Inget jag visste innan detta.

    Jo jag försöker hålla mig borta från andra personer om det är möjligt men nu gjorde mitt ena barn illa sig och var tvungen att uppsöka sjukhuset som slutade med operation. Ska jag då ha tackat nej till hjälp och låtit mitt barn vara utan en operation i onsdags för att jag dagen efter fick veta att denna hade corona??


    Nej, det skrev jag väl heller inte? Jag skrev att jag tyckte att personer med pollenallergi skulle avhålla sig från onödiga sociala kontakter, vilket till exempel omfattar ditt 30 minuter långa snack med din bekant. Onödigt och dessutom upphovet till din tråd, du är ju själv orolig över just det mötet (och det trots att du till och med själv kan vara den som smittat mannen). 

    Vad gäller operationen av ditt barn så utgår jag från att du i kontakten med sjukvården rådfrågade kring ditt eget tillstånd som du ju själv inte kan skilja från coronavirusets symptom, och jag hoppas (om än inte tror) att du och de vidtog skyddande åtgärder under det att du vistades tillsammans med barnet på sjukhuset. 
Svar på tråden Träffat en person som nu är bekräftad smittad med corona