• Guiani­tza
    Sat 30 May 2020 18:03
    366 visningar
    3 svar
    3
    366

    Högtider

    Hej

    Jag och mina barns pappa har kommit överens alltid om jul och sommaren, alltså hur vi gör varje år och vi vet vad som gäller till nästa år då det blir tvärtom då.

    I år hade pappan smsat mig att han skulle åka iväg till Tyskland under v 25 med några kompisar för året innan hade han missat det. Så han bad mig om jag kunde ta barnen mellan 18-22 juni för han fyller ju år också den 18 då ville han åka. Jag svarade att jag visste inte då för mitt schema var inte klart, och jag visste inte jag skulle jobba men skulle höra mig längre fram. Nu på grund av detta med covid-19 så har han inte möjlighet att åka, då behöver inte att jag tar barnen längre (hade jag tänkt). Nu skriver han till mig att enligt lag så ska man ha varannat år midsommar för det är samma som jul då en enligt lag så är det ?en högtid?. Ofta när han inte får som han vill ang barnen så refererar han alltid till lagen, ngt som inte stämmer alls då jag har varit i kontakt med familjerätten.

    Alla olika lov så har vi tagit det som det kommer, helt enkelt hamnar det på min vecka så får jag ta det och samma sak med hans vecka då.

    Nu vill jag gärna veta hur är det med midsommar? Eller högtider generellt! Är det så att enligt lag måste man ha varannat år eller är det helt och hållet överenskommelse mellan föräldrarna.

    Jag vill tillägga att jag ska jobba på midsommar. Så jag kan inte ha barnen.

    Ngn som vet?

  • Svar på tråden Högtider
  • Sat 30 May 2020 18:09
    #1

    Nej det finns ingen lag som reglerar detta. Alla firar ju inte högtider heller. Ni måste själva komma överens om hur just ni gör på olika högtider.

  • Sat 30 May 2020 18:33
    #2

    Han ljuger ju som en häst travar. Det finns ingen lag som reglerar vilka dagar, hur ofta eller hur länge man ska ha sina barn!

  • Sat 30 May 2020 21:44
    #3

    Det finns ingen sådan lag. Däremot låter det som att ni nog skulle behöva sätta er ner och prata ihop er om vilka högtider ni ska dela mellan er, varannat år, och vilka högtider/lov som blir som de blir beroende på vems vecka det är. Skriv ner, kanske tillsammans med någon från familjerätten, så ni inte behöver tjafsa om vad som gäller.

Svar på tråden Högtider