• Anonym (Mmmm)

    Hur blir man av med ett enormt sötsug?

    Jag har alltid varit en riktig gottegris. Har alltid haft ett enormt sötsug. Sug efter fika, bakelser, godis, glass, allt som är sött! Det finns nästan ingenting som jag ogillar och även om jag bara tycker att det smakar helt okej så tar jag ändå mer av det. Om det finns en tårta i kylskåpet, eller bullar, eller vad som helst, så är det som att jag inte kan låta bli att ta av det. Även om jag nyss har ätit och är mätt så tar jag ändå, för att jag vet att det smakar gott, även fast jag är mätt och egentligen inte vill eller behöver stoppa i mig något mer. Väldigt irriterande.

    Det är jobbigt att vara sötsugen så himla ofta och inte kunna låta bli att ta av det goda. När jag äter något sött så kan jag inte heller bara ta en glass eller en godisbit, glöm det. Istället äter jag upp allt, eller nästan allt. Jag skulle, utan problem, kunna äta upp en hel bullpåse, eller liknande, själv.

    Maten är inget problem, det är bara mitt intag av sötsaker och det enorma sötsuget jag har som är problemet. Jag vill kunna stå emot och jag vill verkligen att mitt sötsug ska minska rejält.

    Min familj, min pojkvän och vänner, samt nästan alla andra jag ser, är normala och kan ta typ en glass eller en bit kladdkaka och sedan är det bra. De kan vara utan sötsaker i flera dagar, utan problem, men det kan inte jag. Jag skäms över att jag är på det här sättet.

    För lite mindre än tre år sedan bestämde jag mig för att endast ha en dag i veckan då jag får unna mig något gott, i form av något sött. Det blev på lördagar. Då kunde det handla om att jag köpte en Ben & Jerry?s och åt upp den. Jag lyckades hålla det konceptet överraskande länge, typ i två år. Jag åkte utomlands med min dåvarande pojkvän i en vecka och vi bodde på ett fint hotell med god frukost som hade massa onyttigheter. På den resan unnade jag mig mycket gott och sedan, när jag kom hem, så var det som att det sakta men säkert började gå utför igen.

    Jag fick smaka på det goda livet i en hel vecka och när jag kom hem så började jag inte äta jättemycket sötsaker med en gång, men det började bli mer och mer allt eftersom tiden gick. Jag var inte längre lika strikt med att jag endast fick äta sötsaker en gång i veckan. Det var det som gjorde att jag hamnade här igen och nu inte kan ta mig loss. Jag tror att jag behöver regler för mig själv. Tror att det spårar ur annars.

    Finns det någon här som känner igen sig?

    Ge mig tips på hur jag kan minska mitt enorma sötsug och lära mig att stå emot! Tack på förhand. :)

  • Svar på tråden Hur blir man av med ett enormt sötsug?
  • Anonym (Tips från coachen)

    Sluta helt, ju längre du håller dig borta desto lättare blir det :) Se till att inte sätta dig i situationer där du blir frestad. T ex gör du en inköpslista när du ska handla och försök så gott du kan att undvika godishyllorna, eller gå snabbt förbi. Sätt upp ett långsiktigt mål med belöning om kanske en månad eller längre.

  • Anonym (Hkjcc)

    Sluta helt.

    Eller gå i hypnosterapi. Suger försvann direkt så att sluta helt var inga problem. Slarva inte som jag, gå en gång i v.

  • Anonym (Hkjcc)

    Ett annat alternativ är att äta ofta men lite.

    När jag körde en lantbrevbärarlinje tog jag några munnar yoghurt när jag blev hungrig. Det räckte.

  • Aniiee

    Alternativ 1 (funkar för 95% av alla jag tipsat): Man äter tvärt om. Du blir sugen på något sött? Bra, ta fram ost- och charkbrickan. 

    Alternativ 2 (funkar för ca 60% av alla jag tipsat): Man äter med plånboken. Köp dyrt, fint, välrenomat godis. Då har du inte råd att vräka i dig och kommer lära dig att nöja dig med mindre.

    Alternativ nr 3 (funkar också för ca 60%): Gör eget godis. När du blir sugen, baka. Du måste anstränga dig och behandlar därmed bullarna (whatever) med mer "respekt" när de är klara. Och du har åstadkommit något.

    Jag tror inte på förbud. Eller hypnos.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Barbro45

    Jag känner igen mig, fanns det något hemma så åt jag till dess det tog slut. Jag försökte också begränsa mig på olika sätt, bara äta en viss dag i veckan, bara äta envisa sorts godis, inte äta godis bara fikabröd. Misslyckades totalt, kunde hålla ut ett tag bara.

    Jag fick ett Wake-up-call när jag fick väldigt höga blodsockervärden och skulle behöva medicinera resten av livet. Jag slutade HELT med allt godis, fikabröd, vitt bröd, vitt ris. Allt som kunde trigga mitt sockersug. Nu är jag fri från beroendet fast det var ett helvete på vägen dit.

  • Anonym (Anna)

    - Sluta, cold turkey. Det enda sättet som funkat för mig. Det gick förvånansvärt fort att bli kvitt sötsuget. 
    - Sluta handla i fysiska affärer precis när du dragit in handbromsen. Handla mat på nätet, då frestas du inte på samma sätt. 
    - Hitta ett okej, icke-sött, substitut i början. Jag sa till mig själv "varje gång jag blir sugen på något sött ska jag dricka en kopp thé" (utan socker eller honung). Första dagarna drack jag säkert tio-femton koppar thé, skojar ej. Några dagar senare var jag nere på kanske fem-sex. En månad senare hade sötsuget avtagit och även thédrickandet. 
    - Ät bra mat regelbundet under dagen, inklusive vettiga mellanmål. Och som någon redan tipsat om; njut av annat. T.ex. en god ost eller en dyr lufttorkad skinka. 
    - Ytterligare motivation: Gå igenom dina bankutdrag och kvitton från mataffären, skriv upp hur mycket pengar du lagt på godis, fika, glass i snitt per månad. Spara dom pengarna. Det kan vara mer pengar än du tror, och börjar du lägga undan dom blir det svårare att bryta DEN goda vanan för ett paket glass. 

  • Anonym (Anna)

    Ett till tips: Tänk på tänderna. En sockerberoende kompis fick ont i en tand och gick till tandläkaren. Slutsats: Fyra hål. Efter ett gäng lagningar och dyra tandläkarräkningar så tänker hon nu "tänder" varje gång hon går förbi godishyllan i affären. Hon har inte ätit karra, fika, glass eller druckit läsk sen första tandläkarbesöket. 

  • Anonym (Hkjcc)
    Aniiee skrev 2020-05-31 15:05:31 följande:

    Alternativ 1 (funkar för 95% av alla jag tipsat): Man äter tvärt om. Du blir sugen på något sött? Bra, ta fram ost- och charkbrickan. 

    Alternativ 2 (funkar för ca 60% av alla jag tipsat): Man äter med plånboken. Köp dyrt, fint, välrenomat godis. Då har du inte råd att vräka i dig och kommer lära dig att nöja dig med mindre.

    Alternativ nr 3 (funkar också för ca 60%): Gör eget godis. När du blir sugen, baka. Du måste anstränga dig och behandlar därmed bullarna (whatever) med mer "respekt" när de är klara. Och du har åstadkommit något.

    Jag tror inte på förbud. Eller hypnos.


    Bra tips.

    Du behöver inte tro på hypnos. Det räcker att de, faktiskt 100% jag har tipsat om det vet att det funkar.
  • Dexter dot com

    Att sluta till stor del att äta kolhydrater dvs LCHF verkar fungera väldigt bra på att bli av med sockerberoende.

  • Pentra

    Börja äta kromtillskott. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Tora)

    Jag har hört att Glutamin ska fungera mot sötsug. Kanske värt att prova?

  • Gizmo

    Jag borstar tänderna direkt efter maten, för då vill ja inte äta glass eller annat sött.

  • Anonym (Mmmm)

    Tack för alla tips! Ska läsa igenom allt!

  • Anonym (Mmmm)
    Pentra skrev 2020-05-31 16:54:44 följande:

    Börja äta kromtillskott. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Fungerar det verkligen? Är det inte bara hokuspokus?
Svar på tråden Hur blir man av med ett enormt sötsug?