• mollyoshea

    Ammande mammor! Vad har ni på er?

    Jag har så svårt att hitta bra kläder till amning, känner mig oinspirerad. Någon som kan tipsa om toppar? Jag har amningslinnen men går inte gärna ut i dem. Även långärmade toppar från mamalicious men de är bara varma och jobbiga att ha pga för mycket tyg plus att man ju också måste ha bh under så det är svettigt och drygt att hinna hala fram dem i tid. Bär mycket i bärsjal så egentligen vore det kanske lämpligast med något man bara kan dra ner, eller åtminstone inte något som bara för det ännu krångligare att komma åt att amma när man bär. Finns det t-shirtar/toppar med liknande inbyggd topp som i amningslinnen, så att man kan få lite support och ändå skippa bhn?

  • Svar på tråden Ammande mammor! Vad har ni på er?
  • Solblomma30

    Jag var inte hört talas om toppar med inbyggd support tyvärr. Om du alltid vill bära bebisen samtidigt som du ammar så är väl bästa lösningen tyvärr som du skriver amningstoppar och linnen eftersom du då kan ta fram bröstet ovanifrån :) Jag har ammat mina barn länge, och burit vissa av dem mycket. Jag gillar mode och kläder så har inte trivts i amningstoppar. Nuförtiden har jag oftast på mig precis den topp som jag vill ha för att den är fin (och går att dra upp över bröst), och sen drar jag bara upp den en bit och låter bebisen täcka magen. Jag tycker att det funkar väldigt bra. Men jag bär förvisso inte min bebis nu utan han sitter ofta i vagnen. Däremot ammar jag mycket stående och gående då syskonen leker i lekparken osv.

  • Lexikon

    Amningslinne plus t-shirt över om du inte vill gå i bara linnet. Lätt at dra upp och med en väldigt tunn t-shirt så blir det inte jättevarmt.

    Annars bara amningslinne och bärsjal. Lättare vid amning i sjalen och mindre bök att få ner kläderna igen om bebis somnar.

    och alla är varma i början! Det hjälpte mig att veta.

    blir också svalare när du kan börja bära bebisen på ryggen.

  • Lexikon

    När det blir svalare gillar jag amningslinne plus skjorta. Det är också lätt att amma i och funkar lätt med barnet i sjalen.

  • syntharen

    Jag har inte så stora bröst men jag har några omlottklänningar där jag bara drar tyger lite åt sidan för att amma. Men så behöver jag inget stöd för mina små bröst. Jag brukar ha HMs amnings T-shirtar också. Eller amningslinne med en t-shirt eller tröja över.

  • Hawk

    Med andra barnet har jag helt struntat i allt vad värdelösa, dyra, onödiga och fula amningskläder heter och har bara vanliga kläder. Drar upp tröjan som någon över beskrev. Önskar jag aldrig lagt en krona på skiten.

  • SweetCA

    Jag lever i dessa. Köpte lite olika begagnade och testade vad jag gillade, typ gravid paket för ett par hundringar. Denna varianten gillade jag bäst nu när det är så varmt... Blir för mycket tyg annars.

    Har en inbyggd typ bh/dubbel lager och justerbara axelband. Funkar inte att gå power walk i men fint att bara gå omkring i hemma och till affären mm

    Har inte jätte stora bröst.

    m2.hm.com/m/sv_se/productpage.0534164019.html

    Har även ett par gamla lösa linnen som jag bara drar ner över axeln.

  • SweetCA
    Lexikon skrev 2020-06-01 09:35:05 följande:

    Amningslinne plus t-shirt över om du inte vill gå i bara linnet. Lätt at dra upp och med en väldigt tunn t-shirt så blir det inte jättevarmt.

    Annars bara amningslinne och bärsjal. Lättare vid amning i sjalen och mindre bök att få ner kläderna igen om bebis somnar.

    och alla är varma i början! Det hjälpte mig att veta.

    blir också svalare när du kan börja bära bebisen på ryggen.


    Har du tips på hur du ammar i bärsjal? Fattar inte hur jag ska få till det.
  • Korvmojojoj

    Eftersom det är rätt dyrt med amningskläder har jag några tubtoppar som jag använder under tröjan. Man kan då dra upp tröjan o dra ner tubtoppen, blir som en amningströja men mycket mer flexibelt eftersom man kan ha sina vanliga kläder!

  • R84

    Jag kör mestadels skjorta eller skjortklänning med amningslinne under. Omlottklänning funkar också. Hemma kan jag ha vanlig t-Shirt för då kan jag dra upp den och amma, men det gör jag inte om jag är iväg eller får gäster hem.

  • 13trrubbel

    Jag skulle sååå uppskatta om du/ni kunde svara i mitt inlägg om vad för amningskläder du/ni skulle vilja ha, är som du som gjort inlägget och tycker att det finns så dåligt om bra amningkläder så funderar på att skapa bra kläder för oss som ammar!

  • Lexikon
    13trrubbel skrev 2020-08-15 19:16:11 följande:

    Jag skulle sååå uppskatta om du/ni kunde svara i mitt inlägg om vad för amningskläder du/ni skulle vilja ha, är som du som gjort inlägget och tycker att det finns så dåligt om bra amningkläder så funderar på att skapa bra kläder för oss som ammar!


    Alltså, vi är många som inte behöver några särskilda kläder alls för att amma. Amnings-bh räcker.
  • Hawk

    Håller med! Skulle aldrig spendera pengar på amningskläder igen. Pengar i sjön verkligen. Har inte ens använt amningsbehå den här gången, bara en sport-bh.


    Lexikon skrev 2020-08-23 16:30:48 följande:

    Alltså, vi är många som inte behöver några särskilda kläder alls för att amma. Amnings-bh räcker.


Svar på tråden Ammande mammor! Vad har ni på er?