• Mon 1 Jun 2020 09:52
    2579 visningar
    12 svar
    12
    2579

    Hur många/hur få (från en och samma skolklass) är okej att bjuda på kalas? (Barn 6-12 år)

    Kommentera gärna.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många/hur få (från en och samma skolklass) är okej att bjuda på kalas? (Barn 6-12 år)
  • Mon 1 Jun 2020 09:57
    #1

    Jag har gjort såhär: ena gången bjöd jag alla pojkar, andra gången bjöd jag 3-4 stycken. 

    Annars får man bjuda alla. Det man inte kan göra är att bjuda 18 av 25 eller så. Då blir det uppenbart att man har uteslutit vissa. Det är inte okej. 

  • Anonym (Så många man vill!)
    Mon 1 Jun 2020 10:00
    #2
    Mrs Moneybags skrev 2020-06-01 09:57:00 följande:

    Jag har gjort såhär: ena gången bjöd jag alla pojkar, andra gången bjöd jag 3-4 stycken. 

    Annars får man bjuda alla. Det man inte kan göra är att bjuda 18 av 25 eller så. Då blir det uppenbart att man har uteslutit vissa. Det är inte okej. 


    Nej, det är 7 st. som är uteslutna då. Inte typ 1-2 st.

    Jag röstade för så många man vill. Jag bjuder vilka jag vill hem till mig. De jag inte tycker om eller alls umgås med bjuder jag så klart inte.

    Min dotter blev bjuden på kalas hos en som hon aldrig umgåtts med under fem år i skolan. Fanns ingen anledning att gå dit. Varför umgås på kalas när man ALDRIG umgåtts ens i skolan!?
  • Anonym (Elin)
    Mon 1 Jun 2020 10:47
    #3
    +1

    För mig är det viktigt att barn lär sig tidigt att livet inte är rättvist alltid. 
    På samma vis som det kan vara orättvist att någon alltid har stora kalas och bjuder hela klassen så kan man ibland vara den som inte blir bjuden.
    Men jag har försökt ha två solklara regler genom åren med småbarn och det är att man inte bjuder alla utom en eller två. Man bjuder inte alla pojkar utom två. Kan man bjuda  10 kan man oftast bjuda 12.
    Hamnar man i det läget så tycker jag istället att  man minskar ner rejält och bjuder de 2-3 närmaste kompisarna BARA så att inte situationen uppstår.

    Och sen lämnar man inte ut inbjudningar på dagis/i skolan. Det är elakt.

  • Anonym (mysel­f)
    Mon 1 Jun 2020 11:14
    #4

    Just nu tycker jag att man ska inte ha några kalas alls, men generellt, får man bjuda så många som man vill ha (såvida det är typ 1 person utesluten) - barnen är ju tillräckligt stora för att bestämme sig vem de leker med, och bjuda bara sina kompisar.

  • Mon 1 Jun 2020 11:25
    #5

    Frågar då det är många barnkalas nu under sommaren (utomhus, givetvis).

    Mitt barn ska också ha kalas (eller fest, barnet fyller inte år men vill ha en liten fest med kompisarna).

    Vi har (tack och lov) inte problemet som trådstarten lyfter. Däremot verkar andra i klassen ha det.

    Mitt barn går i en klass med 20 barn men umgås egebtligen enbart med 4 i klassen (så på barnets fest blir det 5 barn totalt från klassen), samt 1 barn från två årskurser över, samt ett barn från en årskurs över.

    Totalt 7 barn från skolan (skolan har 200 barn), varav 5 (inkl. mitt eget barn) är från samma klass, samt två från två andra klasser.

    Det känns okej tycker jag. Det är blandat pojkar och flickor.

  • Anonym (Anony­m 666)
    Mon 1 Jun 2020 11:26
    #6

    Det är så olika. Är det en väldigt liten klass kan man kanske bjuda alla lika gärna, men aldrig mellan 50-100 % eftersom det då ser ut som att vissa exkluderas. Så antingen helklass eller färre än hälften. Sedan kan det också bero på hur man ser på det med tjejer/killar, bara bjuda ena könet eller inte men det har jag inga större åsikter om.

  • Mon 1 Jun 2020 13:42
    #7

    Puff!

  • Anonym (Hind)
    Mon 1 Jun 2020 13:51
    #8

    0-50% är inga problem. 50-75% inte att rekommendera, det måste finnas särskilda skäl. 75-99% är helt olämpligt.

  • Mon 1 Jun 2020 18:21
    #9
    +1

    Max hälften eller alla. 

    Och inte utesluta en eller två ur en tydlig subgrupp, t.ex. alla tjejer utom två, eller alla killar i fotbollslaget utom en (om laget är sådant att de umgås utanför fotbollen och bjuder varandra på kalas generellt)

    Visst VILL man ge sina barn drömkalaset, men som förälder är man i mina ögon SKYLDIG att uppfostra sitt barn till att inte utesluta. Även på födelsedagen, för inte ens den dagen kretsar allt runt mig, mig, mig och det behöver barn stöd i att lära sig.

  • Elin P
    Mon 1 Jun 2020 19:48
    #10

    Tycker det är ok om man bjuder hälften. Men också gärna då jämnt fördelat med pojkar/flickor. Alternativt bjuder alla pojkar eller alla flickor.

  • Anonym (Mm)
    Mon 1 Jun 2020 22:34
    #11

    Jag tycker antingen hela klassen eller alla av ena könet tex alla flickor.

    Jag tycker det är sjukt elak att bjuda tex 5 flickor och 3 stycken blir utan inbjudan. Man vet faktiskt aldrig hur utanför barnen är i skolan. Om man har dåligt med pengar behöver man ju faktiskt inte köpa Leos lekland kalas, barnen tycker det är lika kul med hembakad tårta och tex 5 kamp.

  • Sat 6 Jun 2020 21:05
    #12

    Puff

Svar på tråden Hur många/hur få (från en och samma skolklass) är okej att bjuda på kalas? (Barn 6-12 år)