• Mon 1 Jun 2020 20:53
    2615 visningar
    11 svar
    11
    2615

    Någon som testat SMEP-metoden?

    Hej!

    Jag och min sambo ska testa SMEP-metoden denna månad.

    Någon som följt den och blivit gravida?

    Hur många försök tog det?

    Läst sååå mycket om par som försökt bli gravida länge utan framgång och som sedan testat SMEP och blivit gravida på första försöket. Låter nästan för bra för att vara sant.

    Tar gärna del av era erfarenheter :)

  • Svar på tråden Någon som testat SMEP-metoden?
  • Thu 4 Jun 2020 13:43
    #1

    Vad är det för metod?

  • Thu 4 Jun 2020 13:48
    #2

    Spännande, vad är det för metod? Kanske man borde prova den ;) 

  • Thu 4 Jun 2020 19:54
    #3
    Hian skrev 2020-06-04 13:43:38 följande:

    Vad är det för metod?


    Emelie 01 skrev 2020-06-04 13:48:33 följande:

    Spännande, vad är det för metod? Kanske man borde prova den ;) 


    Man börjar med att ha sex varannan dag från och med cykeldag 8 samtidigt som man tar ägglossningstest varje dag. Den dag man plussar på ägglossningstestet så har man sex och sen två dagar till efter det (alltså tre dagar i rad inräknat den dagen man plussat). Sen skippar man en dag och kör på igen en gång till dagen efter det. Sen ska man ha maxat sina chanser :)
  • Fri 17 Jul 2020 03:01
    #4

    Fick precis reda på smep-metoden och tänkte testa från dag 10. :) Hur har det gått för dig?

  • Sat 18 Jul 2020 10:53
    #5

    Jag och sambon testade en månad, men var inget förr oss. Vi tyckte först de kändes "konstigt" att ha sex så mkt i cykeln när vi visste att man bara kan bli gravid runt ÄL och jag tog ju ÄL test och såg ju att jag inte hade ÄL. Sedan så tyckte vi de blev FÖR mkt, och för jobbigt/påfrestande med så mkt sex. Vi tycker tom den veckan runt ÄL kan va jobbig ibland, haha.  En kompis berättade då man har sex sådär varannan dag för att killens spermier ska bli "bättre" då. Så vi bestämde att han skulle "mysa själv" varannan dag fram till min äl vecka. De passade oss bättre. Men vi blev inte gravida den månaden. :) 

    Hoppas de går bra för er!! Glad

  • Wed 22 Jul 2020 12:37
    #6

    Jag har kört den fyra gånger och blivit gravid tre av gångerna. Tyvärr slutat i mf två av gångerna, men en fullgången graviditet :)

    Vi försöker med nr 2 nu och kör den metoden igen plus att jag äter rosenrot :) Har ätit rosenrot de andra gångerna jag har blivit gravid också. Så kanske en kombination :)

  • Wed 22 Jul 2020 12:51
    #7

    Jag plussade för 2 veckor sen! Första försöket i juni (för andra barnet) blev inget men sen provade vi denna smep metod i juli och då blev jag gravid. Så alltså andra försöket men första försöket med smep metoden, så enligt mig funkar den! Mycket sex men det tyckte vi var mysigt. Beror väl på par till par men för oss var det bra och jag blev ju gravid så det är helt värt att testa :)

  • Mon 27 Jul 2020 18:36
    #8

    Vi ska också köra den kanske inte börja på cd 8 men ska maximera vid ägglossningen heja heja oss!

  • Tue 28 Jul 2020 08:40
    #9
    Steeph skrev 2020-07-27 18:36:31 följande:

    Vi ska också köra den kanske inte börja på cd 8 men ska maximera vid ägglossningen heja heja oss!


    Kul! Man kan också börja på CD10 om man har längre cykel men tanken är att man ska ha färska spermier inför ägglossningen och därav börjar man tidigare. Tänkte bara så att du vet att metoden kanske inte funkar om ni bara kör runt ÄL :) Lycka till, håller tummarna :)
  • Tue 28 Jul 2020 08:58
    #10
    Anga skrev 2020-07-28 08:40:29 följande:

    Kul! Man kan också börja på CD10 om man har längre cykel men tanken är att man ska ha färska spermier inför ägglossningen och därav börjar man tidigare. Tänkte bara så att du vet att metoden kanske inte funkar om ni bara kör runt ÄL :) Lycka till, håller tummarna :)


    Absolut, tack för att du förklarade! Jag har lite längre cykel så vi startar nog på cd 10 väntar in mensen som ska komma imorgon sen är det rosenrot och smep som gäller!!
  • Tue 28 Jul 2020 11:28
    #11
    Steeph skrev 2020-07-28 08:58:57 följande:
    Absolut, tack för att du förklarade! Jag har lite längre cykel så vi startar nog på cd 10 väntar in mensen som ska komma imorgon sen är det rosenrot och smep som gäller!!
    Spännande! Håller tummarna för att det funkar för er också :) 
Svar på tråden Någon som testat SMEP-metoden?