• Sötsug

    Ont i ländryggen efter cykling

    Hej!

    Har skaffat en cykel för ett par veckor sedan.

    Har cyklat en del.

    Har nu fått så ont i ländryggen att jag ibland knappt kan ställa mig från en stol. Gör mest ont när jag ska använda ryggen. Känner ingen smärta när jag är i vilande läge, men gör fruktansvärt ont när jag t ex ska dra barnvagnen uppför trappen eller ska lyfta upp barnet från spjälsängen. Kan inte hoppa studsmatta och ibland knappt ställa mig upp från en stol.

    Slog mig idag att det kommit efter jag började cykla.

    Kan detta bero på cyklingen?

    Har jag fel ställning på cykeln?

    Vad kan man göra åt detta?

    Är det en träningsvärk som kommer gå över?

    Bör jag uppsöka kiropraktor eller liknande?

  • Svar på tråden Ont i ländryggen efter cykling
  • 100wfs

    Vad är det för slags cykel du har? Jag kan inte cykla på "snabba" cyklar, såna där man måste luta mycket framåt. Får ont i ländryggen direkt. Jag måste sitta väldigt rak i ryggen när jag cyklar så det är klassisk tantcykel som gäller. 

    Tänker spontant annars att det kan vara så att styret har fel höjd eller sadeln som har fel höjd, att du omedvetet spänner dig eller sitter fel/snett. Så jag skulle testa reglera det och prova lite olika höjder och se om något ändras. 

  • myskmalva

    Jag tycker också att du ska experimentera lite med inställningarna på sadel och styre. Sadeln brukar man kunna ändra vinkel på samt skjuta den lite fram och tillbaka. Och har du så pass stora problem att du känner att du behöver hjälp så tror jag att en sjukgymnast är rätt person att uppsöka.

  • Sötsug
    100wfs skrev 2020-06-02 00:15:37 följande:

    Vad är det för slags cykel du har? Jag kan inte cykla på "snabba" cyklar, såna där man måste luta mycket framåt. Får ont i ländryggen direkt. Jag måste sitta väldigt rak i ryggen när jag cyklar så det är klassisk tantcykel som gäller. 

    Tänker spontant annars att det kan vara så att styret har fel höjd eller sadeln som har fel höjd, att du omedvetet spänner dig eller sitter fel/snett. Så jag skulle testa reglera det och prova lite olika höjder och se om något ändras. 


    Det är en vanlig damcykel. 28" utan växlar.
  • Sötsug
    myskmalva skrev 2020-06-02 05:06:25 följande:

    Jag tycker också att du ska experimentera lite med inställningarna på sadel och styre. Sadeln brukar man kunna ändra vinkel på samt skjuta den lite fram och tillbaka. Och har du så pass stora problem att du känner att du behöver hjälp så tror jag att en sjukgymnast är rätt person att uppsöka.


    Ska prova trixa lite och se. Kanske höja styret lite så man får en rakare rygg.
  • sextiotalist

    Min PT berättade att ont i ländryggen beror inte alltför sällan på att de djupa magmusklerna är för svaga. De ska också ingå i korsetten.

    Jag föredrar också en tantcykel, där man sitter med rak rygg.

    Han lärde mig ett sätt att träna dessa. Man ligger på rygg, lyfter benen och svanken ska pressas mot golvet.

    Så börja med att stärka korsetten/bålstyrka

Svar på tråden Ont i ländryggen efter cykling