• Anonym (Brownie)

Blev inkallad på möte med chefen pga av min extrema höga frånvaro

Ja nu blev jag inkallad på möte på jobbet. Det var chefen, en tjej från nån som pratade om hälsan och en från facket. Jag har ju extrem hög frånvaro på jobbet o dom ville höra varför. Jag har småbarn med mår oxå väldigt dålig psysikt pga av dåliga relationer och separerade för 3år sen. Sen har jag levt med ångest och depressioner i nästan hela mitt liv(jag är 41 år nu) Jag blir lätt sjuk då jag mår dåligt. Och nu ville chefen att jsg skulle gå till vårdcentralen o prata med nån. Och innad midsommar vill han att jag har tagit kontakt med vårdcentralen. Och jag gjorde det idag så bara att vänta på att kuratorn ska ringa om en tid. Man vill ju bara vara glad nån gång. Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Blev inkallad på möte med chefen pga av min extrema höga frånvaro
  • Anonym (Bibbi)

Så bra gjort av din arbetsgivare, som tagit tag i sitt lagstadgade rehabiliteringsansvar. Och så bra för dig som kanske äntligen kan få en möjlighet att må bra igen.

• Anonym (U)

Ta antidepressiva så löser sig allt. Enligt min läkare

• Gameofthrones

Tabletter löser inte problemet bara kanske för en stund.

Jag tycker att det är bra att din arbetsgivare har tagit in ngn så det blir korrekt. Jag kanske hade berättat att man inte mår bra varje dag och har en sjukfrånvaro ibland. Vore jag du hade jag lämnat ett läkarutlåtande få kanske det har skett annulunda med dig. Mer tillit.

• Anonym (Geoline)

Din arbetsgivare har gjort precis som man ska. Och vad bra att du ringt vårdcentralen. Kanske kan ni också se om det går att förändra arbetsmiljön på något sätt som kan hjälpa dig att må bättre? Hoppas att det här kan hjälpa dig!

• Anonym (Deras ansvar)

Det är deras ansvar att agera så. Det är delvis för att fånga upp alla som är på väg in i väggen eller t.ex har ett slitsamt fysiskt jobb. Alltså att jobbet gör att du är sjuk. Och jobbet tjänar ju dessutom på om du är en medarbetare som orkar och mår bra på jobbet.

Det är dyrt med personal som är borta ofta (antingen tufft för kollegorna eller för att man måste ta in vikarier). 

På mitt företag (ett av de större i Sverige) får chefen en "varning" om en medarbetare varit borta tre gånger på ett halvår och ska då vara uppmärksam. Är medarbetaren sjuk sex gånger på ett år så har de en skyldighet att utreda problematiken och göra ett försök att få ordning på det.

• Gameofthrones

Ja det är tufft och jobba mkt när många är sjuka vi blir överbelastade, vikarier kostar mm. Även om jag älskar mitt arbete så är det jäkligt jobbigt och ta hand om en annans arbete också.

Hade du en framförhållning med din chef från början hade ni nog inte detta problem. Då hade du gett din chef en chans och planera, delegera mm.

Framförhållning =berättat lite grann om din sjukhäksa och läkarutlåtande.

• Gameofthrones

Ja det är tufft och jobba mkt när många är sjuka vi blir överbelastade, vikarier kostar mm. Även om jag älskar mitt arbete så är det jäkligt jobbigt och ta hand om en annans arbete också.

Hade du en framförhållning med din chef från början hade ni nog inte detta problem. Då hade du gett din chef en chans och planera, delegera mm.

• Gameofthrones

• amaliaj

Hej

Så bra att chefen gjort sitt jobb. Det fungerar inte på någon arbetsplats att stanna hemma för mkt. Hos oss ska chefen ha ett samtal efter 3 ggr på sex månader och göra en rehabplan som följs upp efter 6 ggr hemma. Så ser lagstiftningen ut. Du kan också bli tillasgd att lämna sjukintyg från läkarare för både dig och dina barn varje gång du stannar hemma.

Se det här som en knuff i rätt riktning och ta tag i ditt liv!

Kram

• amaliaj

Hej

Så bra att chefen gjort sitt jobb. Det fungerar inte på någon arbetsplats att stanna hemma för mkt. Hos oss ska chefen ha ett samtal efter 3 ggr på sex månader och göra en rehabplan som följs upp efter 6 ggr hemma. Så ser lagstiftningen ut. Du kan också bli tillasgd att lämna sjukintyg från läkarare för både dig och dina barn varje gång du stannar hemma.

Se det här som en knuff i rätt riktning och ta tag i ditt liv!

Kram

• Anonym (Brownie)

Jag fick reda på att jag varit hemma 11ggr hittills detta året och då är inte VAB inräknat. Förstår att dom tycker det är extrem hög frånvaro. Någon som vet varför man kan bli mer och mer glömsk? Kan det har med göra med dålig sömn och stress?

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Brownie) skrev 2020-06-06 07:52:40 följande:

Jag fick reda på att jag varit hemma 11ggr hittills detta året och då är inte VAB inräknat. Förstår att dom tycker det är extrem hög frånvaro. Någon som vet varför man kan bli mer och mer glömsk? Kan det har med göra med dålig sömn och stress?

Stress är en typisk orsak. Jag antar att du är lite för ung att fundera på demens.
  • Anonym (Samma)

Har gått igenom samma. Har nu varit helt sjukskriven i tre år och det har blivit lugnare hemma men har tappat flera relationer o är mycket hemma.

• Anonym (Kelly)

Är du ofta sjuk? Kan du ha immunbrist?

• Anonym (Me)
    Anonym (Brownie) skrev 2020-06-06 07:52:40 följande:

Tror jag inte varit sjuk 11 gånger totalt under mitt arbetsliv och jag fyller snart 50 år. Jag tror vi har mycket med oss från barndomen, var dina föräldrar också mycket borta från sina arbeten? Dålig sömn och stress är vanligt idag, försök att åtgärda det. Promenader i skogen är nog det bästa som finns, mer rogivande får man söka efter. Drick te innan du lägger dig, gå till hälsokost och be om hjälp att hitta det rätta för dig.
  • Anonym (Brownie)
    Anonym (Samma) skrev 2020-06-07 09:42:36 följande:

Har gått igenom samma. Har nu varit helt sjukskriven i tre år och det har blivit lugnare hemma men har tappat flera relationer o är mycket hemma.

Får man fråga vad du blev sjukskriven för?
  • Anonym (Anonym)

Var glad att din arbetsgivare vill att du får samtalsstöd och, enligt din beskrivning att tolka, verkar visa medmänsklighet. Jag var på väg in i väggen på ett tidigare arbete och hade flera kortare frånvarotillfällen. Det enda min chef gjorde var att kräva att jag ska lämna läkarintyg varenda gång jag var frånvarande. Det gjorde mig inte direkt mindre stressad och ångestfylld... Chefen såg det som hen hade uppfyllt sina åtagande eftersom hen betalade försäkringspremie där det ingick ett antal samtalsbesök med psykolog. Att hen sedan i mediala intervjuer svarade på frågan hur hen hade fått verksamheten så lönsam på så kort tid - genom att dra ned på HR-kostnader, ja, det märktes på företagets svängdörr om jag säger så. Och det slutade såklart med att jag fick en utmattningsdepression och sedan sade upp mig.

Svar på tråden Blev inkallad på möte med chefen pga av min extrema höga frånvaro