Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (blekfisen)

Behöver bebisar UV-kläder?

Rekommendationen är att barn under ett år inte ska vistas i direkt solsken. Behöver jag ändå köpa en UV-dräkt till min bebis att ha på sig i sommar? Eller räcker det med vanliga kläder? Är UV-kläder bara till för bad eller annars också?

Min bebis kan inte krypa ännu så den stannar där man placerar den. (Eventuellt lär den sig krypa under sommaren.)

• Svar på tråden Behöver bebisar UV-kläder?
  • Anonym (2 barns mor)

Det beror på vad ni vill göra med bäbisen.
    Ska ni sitta i skuggan och ta kvällspromenader behövs absolut inga UVkläder.
    Men om barnet tvingas ut i skarp sol måste man täcka hela kroppen med solskydd och kläder är bättre än solkräm.
    En bra solhatt är iallafall bra att införskaffa.

• Anonym (kan vara bra.)

Jag som bor i en skärgårdsstad har haft UV kläder till mina bebisar just för att en hel del tid av sommaren tillbringas just vid havet och det är skönt att kunna lyfta upp bebis utan att vara rädd för att hen bränner sig. Dock får man tänka på att även om bebis har UV kläder betyder det inte att den ska vara massor i solen men korta stunder i famnen, medan man ammar tex eller om den vill sitta i knät och titta en stund så är det skönt. Den tid vi inte varit ute på stranden, nere i hamnen eller på utflykt har min barn  tillbringat sina bebissommrarna i bara blöja i skuggig vagn. 

• Anonym (Majmamma)

Min dotter är född i maj, så hon var pytteliten sin första sommar. Jag klädde henne i tunna heltäckande kläder i bomull, men höll henne såklart även i skuggan.

Vi var utomlands när hon var åtta månader, då hade jag uv-dräkt till henne för då ville hon leka i plaskdamm.

• Anonym (.)

Vanliga kläder skyddar mot uv-strålning, men de är inte så praktiska att bada i.

• Anonym (blekfisen)

Tack för era svar! :)

Svar på tråden Behöver bebisar UV-kläder?