• Anonym (symptom men ingen vård)

Ni som betalt egna blodprover för att ni inte fått hjälp i vården?

Jag överväger att bekosta egna blodprover efter lång tids ohälsa utan att få någon hjälp av vårdcentralen. De anser att proverna är bra trots att de är avvikande. Har läst om Blodkollen och Werlab och liknande. Men vad händer om nu dessa visar på sjukdom och obalans, får man plötsligt hjälp av vården då eller hur går man tillväga och hur tillförlitligt är det? Kostar?

Är det värt det?

• Svar på tråden Ni som betalt egna blodprover för att ni inte fått hjälp i vården?
  • Anonym (Lea)

Har viss erfarenhet. Vad har du för symtom/misstankar?

• Anonym (Alban)

Jag har gjort ett par testomgångar privat som jag själv betalat för och jag använde werlabs. De samarbetade med ett lab nära där jag bor så det kändes smidigt.
    Jag uppfattar det som att provsvaren granskas av en läkare. På mitt underlag finns mina resultat, referensintervallet för respektive test samt en kommentar.
    Det fanns ett värde som avvek och då stod det en kommentar där om vad det kunde bero på och en rekommendation om att ta ett nytt prov efter en viss tid.

Det är mycket möjligt att någon lyfter luren och slår en signal om de hittar något extremt avvikande som gör att du omgående måste ta kontakt med vården, jag vet inte. Det var inte så för mig. Men nej, det sker annars inte någon automatisk kontakt eller överlämning till vidare vård. Utan i så fall behöver du ju själv ta med dig dessa resultat till en läkare som kan tolka dem tillsammans med dig och utreda vidare om det behövs.

• Anonym (kan vara ok)

Om de anser att proverna är bra trots avvikande värden så anser de säkert att värdena inte är SÅ avvikande att de skulle ge symtom, som det finns behandling mot. Det kan ju vara något helt annat som får dig att må dåligt, och om du hittar ett högt TSH eller något annat så kanske det är en konsekvens av den andra sjukdomen.
    Vi vet också generellt väldigt lite om sjukdomar i Sverige, och vi använder de läkemedel vi har för olika åkommor för att "de verkar fungera där också". (Nu raljerar jag. De flesta läkemedel är testade och godkända för specifik behandling, men man mixtrar lite utanför vad de är godkända för.) När man har svagt avvikande prover brukar man inte behandla dessa, utom att pat själv kan ta tex lite extra järn, lite extra d-vitamin osv. Trial by error.
    Vill du betala för en labanalys så gör det, men de relevanta proverna borde du få från din vårdcentral, och de skall kunna tolka dem åt dig. Säger de att värdet är så nära gränsvärdet att det inte spelar någon roll handlar det snarast om att ta om proverna några veckor senare. Ser blodprov bra ut kan det ändå vara massor som är fel, av vad vi inte känner till allt. Snöa inte in dig för mycket på blodprov. Känn efter vad som är fel, hur du mår, och arbeta utifrån det. Vissa av dessa lab får du tips på örtmedicin. Jag skulle inte tagit den,  men du kanske känner det är enda utvägen?

Nej, istället bör du gå till din vårdcentral och diskuterar prover, andra utredningar, och vad det egentligen kan vara som gör att du mår så här. Tror du själv det är fysiskt eller psykiskt? Har du googlat? Har du en plan?

• Anonym (.)

Har du funderat på att byta vårdcentral? Jag upplevde det som att jag fick dåligt bemötande, trots att jag söker hjälp typ 1 gång vart 10år. Då vill man inte bli negligerad utan att ens få träffa någon. Böt därefter vårdcentral och fick mycket bättre bemötande.

Svar på tråden Ni som betalt egna blodprover för att ni inte fått hjälp i vården?