• Anonym (Något kännbart)

    Pengar för att genomföra abort?

    Jag kan tycka att alla män som insisterar på abort borde betala en symbolisk summa på 50.000:- (femtiotusen) till kvinnan som de vill ska genomgå abort, detta för sveda och värk (både fysisk och psykisk sådan). Det är kvinnan som måste ta den smäll det innebär att göra en abort. För att jämna ut lite i denna ojämställda fråga skulle pengar vara en väg att gå. Vad säger ni andra om detta förslag?

    Min bakgrund: När jag var 20 genomgick jag en abort. Idag är jag 34 och har äntligen fått min lilla bebis och med rätt man.

    Graviditeten som blev när jag var 20 var inte planerad och mannen jag dejtade då var lite äldre än mig. Han hade redan flera barn sedan innan och var inte intresserad av att skaffa fler. Våran relation var också av en mer tillfällig karaktär.

    Trots att graviditeten inträffade med fel man och alldeles för tidigt i mitt liv så var min känsla att jag egentligen inte ville göra abort. Hjärtat sa nej, men min hjärna tänkte logiskt och förstod att detta inte skulle bli bra varken för mig eller för barnet (inte heller för mannen såklart). Jag beslutade mig för att göra en abort efter påtryckningar från mannen. Trots mitt logiska tänkande så tog aborten hårt på mig.

    Jag genomgick en medicinsk abort och vid utdrivningen hade jag som mensvärk gånger tusen, det gjorde fruktansvärt ont i många timmar. Jag blödde sedan som mens i 6 veckor. Jag grät i månader över förlusten av mitt barn, mitt hjärta ville ju egentligen inte göra en abort, men förnuftet hade fått styra beslutet. Jag mådde väldigt dåligt psykiskt av aborten och behövde ha någon att älta detta med, helst med mannen eftersom han var en del av allt. Han tog då avstånd från mig, tyckte att jag kunde prata med någon annan om det jag gått igenom och om sviterna efteråt som fortfarande påverkade mig. Han försvann ur mitt liv.. 

    Jag har aldrig ångrat aborten, jag har alltid känt samma som då, att det hade aldrig blivit bra varken för mig eller barnet. Men sorgen efter den aborten har jag burit varje dag fram tills att jag nu många år senare har fått min lilla bebis.

    Jag kan idag fortfarande känna ett visst agg när jag tänker på det faktum att mannen ifråga kom väldigt lindrigt undan. Han behövde inte stanna hemma sjuk från jobbet och förlora i inkomst då aborten genomfördes. Han blödde inte i 6 veckor efteråt, han grät sig inte till sömns under flera månader, han mådde inte psykiskt dåligt av aborten och han tog avstånd ifrån mig när jag var ledsen, när jag inte var kåt, glad och tacksam längre.

    Kort och gott, han kom jävligt lindrigt undan. Så, nu till vad rubriken handlar om.
    Vad tycker ni om detta förslag? 
  • Svar på tråden Pengar för att genomföra abort?
  • Anonym (H)

    Eftersom ingen kan tvinga dig att göra abort så är det ju i slutändan ditt beslut och ditt ansvar. Att föreslå att pengar ska blandas in (utöver den lagstadgade rätten till sjukpenning) kommer ju enbart leda till att ovilliga blivande fäder kommer anse att de har rätt att tvinga fram en abort för att de betalat. Så jag anser att det är ett dåligt förslag.

  • Anonym (H)

    Och ett annat perspektiv. En ökad risk för att kvinnor som vill ha barnet men behöver pengar genomgår aborten trots allt, eller ett fåtal som kan komma att medvetet bli gravida för att kunna tjäna pengar, med allt vad det innebär i risk för kvinnan och kostnader för samhället.

  • StevenDiese
    Anonym (H) skrev 2020-06-03 06:12:34 följande:

    Och ett annat perspektiv. En ökad risk för att kvinnor som vill ha barnet men behöver pengar genomgår aborten trots allt, eller ett fåtal som kan komma att medvetet bli gravida för att kunna tjäna pengar, med allt vad det innebär i risk för kvinnan och kostnader för samhället.


    Definitivt.

    Det kommer såklart leda till människohandel.
  • Mandel

    Och kvinnan har inget ansvar i frågan om att bli gravid eller ej?
    Ska kvinnor som behåller barn mot mäns vilja betala dem för sveda och värk?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Tyra)

    Det är ett jättedåligt förlag som kan leda till att ännu fler kvinnor slarvar med att skydda sig mot graviditet när de egentligen inte vill bli gravida och kanske t o m ser till att bli gravida enbart för att få stålarna. I Sverige aborteras ungefär en medelstor svensk kommun per år. En helt otroligt hög siffra tycker jag och än värre skulle det bli om kvinnan blev ekonomiskt belönad vid en abort. Jag tror snarare att en straffavgift för abort för både mannen och kvinnan skulle vara mer effektivt för att minska antalet aborter i samhället och se till att både män och kvinnor tar mer allvarligt på det här med att skydda sig mot oönskade graviditeter, men med det sagt menar jag absolut inte att en straffavgift är en bra idé heller, utan riktigt usel och hemsk.

  • Physalis

    Nej så dumt. Du är ansvarig för vem du väljer att ingå sexuella förhållanden med och du är ansvarig för konsekvenserna av att ha sex. Du är också ansvarig för att söka hjälp om du mår psykiskt dåligt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Mimosa86

    Nej, däremot borde fler män (och även kvinnor) sätta sig in i vad en abort faktiskt innebär. Många verkar tro att det handlar om att ta ett piller så är problemet ur värden. Att embryot/fostret antar mänskliga drag ganska fort och att det blir en miniförlossning verkar gå många förbi.

    Del av sexualundervisningen?

  • Anonym (Utbildning)

    Jag tror inte heller på pengar, men en miniutbildning o kuratorsamtal som är obligatoriskt är nog en bättre väg att gå.

    Så man inser vad abort är,vad det innebär för kvinnan och kuratorstöd så man inte fattar ett för snabbt beslut och viktigt för kvinnan, inte ett tvingat beslut för mannen vill det.

  • Anonym (Lätta pengar)

    Det finns ju kvinnor som låtsas vara gravida för att behålla/ straffa killen. Det blir enkla pengar och kan tyvärr utnyttjas. Hur vet killen att tjejen är gravid? Hur vet ett ONS att han verkligen är pappan? Om en tjej varit med flera killar under en period hur vet hon då vem som ska betala? Ska alla betala?

    Hur vet killen att tkeken inye planerade från början aty bli gravid och sedan tänkt göra abort för att få pengarna?

    När det gäller att jävlas och att utnyttja systemet då är människor väldigt påhittiga, de hittar kryphål och blir sällan straffade.

    Hur ska aborten gå till? Ska killen vara med? Ska man skicka ut ett papper? Nej det blir ett system som kommer att utnyttjas.

  • Anonym (Precis)
    Anonym (Lätta pengar) skrev 2020-06-06 18:05:17 följande:

    Det finns ju kvinnor som låtsas vara gravida för att behålla/ straffa killen. Det blir enkla pengar och kan tyvärr utnyttjas. Hur vet killen att tjejen är gravid? Hur vet ett ONS att han verkligen är pappan? Om en tjej varit med flera killar under en period hur vet hon då vem som ska betala? Ska alla betala?

    Hur vet killen att tkeken inye planerade från början aty bli gravid och sedan tänkt göra abort för att få pengarna?

    När det gäller att jävlas och att utnyttja systemet då är människor väldigt påhittiga, de hittar kryphål och blir sällan straffade.

    Hur ska aborten gå till? Ska killen vara med? Ska man skicka ut ett papper? Nej det blir ett system som kommer att utnyttjas.


    Precis så. Tänker man ett varv till bortom affekt så är det sällan genomtänkt.
  • Dymphna

    Usel idé, av skäl som redan angivits. En kvinna som blir gravid har exakt lika stor "skuld" till graviditeten som mannen (förutsatt att ingen ljugit om p-medel eller dyl.), och har lika stort ansvar för det beslut - behålla eller avbryta - som fattas.

    Och 50 000:- är knappast "en symbolisk summa"...


    Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas
  • Dymphna

    PS!

    I en motsatt situation; dvs att kvinnan behåller barnet trots att pappan inte vill ha det, ska han då ersättas med den "symboliska summan"? Kanske slippa underhållsbidrag?


    Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas
Svar på tråden Pengar för att genomföra abort?