• Wed 3 Jun 2020 22:44
    1434 visningar
    19 svar
    19
    1434

    Willys eller Ica ?

    Vart handlar ni helst ?

    Och vart skulle ni helst jobba ?

    Någon som jobbat på något av ställena och vill berätta hur det var ?

    Jag jobbar på ett av dom nu och funderar på att byta till det andra , då jag blivit erbjuden bättre timmar och enligt mig lite roligare arbetsuppgifter.

  • Svar på tråden Willys eller Ica ?
  • Wed 3 Jun 2020 23:25
    #1

    Handlade förr på Willys - nu ICA
    Kan inte tänka mig att jobba på varken eller.
    Har ingen lust att bli en hyllbabian över huvud taget!!

  • Wed 3 Jun 2020 23:33
    #2
    Hobgoblin skrev 2020-06-03 23:25:08 följande:

    Handlade förr på Willys - nu ICA
    Kan inte tänka mig att jobba på varken eller.
    Har ingen lust att bli en hyllbabian över huvud taget!!


    hyllbabian? vad är det?
  • Wed 3 Jun 2020 23:36
    #3
    erikaABC skrev 2020-06-03 23:33:04 följande:
    hyllbabian? vad är det?
    I butik - en som plockar upp varor
    Som säljare - en som jobbar mot dagligvaruhandeln.
    En som plockar i hyllorna = hyllbabian
  • Wed 3 Jun 2020 23:39
    #4

    Ingetdera. Båda är för långt bort för att jag ska idas ta mig dit.

    Men när jag ändå är där så är jag alltid rätt lack på framför allt icas ockerpriser på vissa varor, och willys svajiga kvalitet.

    Vilket jag helst skulle jobba på beror nog mest på specifik arbetsplats än på kedjorna i sig, och så klart lite på vad som står i (kollektiv)avtal och kontrakt.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Thu 4 Jun 2020 12:45
    #5
    +1

    Jag har jobbat på båda men genom bemanningsföretag så jag känner inte till eventuella fördelar kring anställningsavtal men känslan av att jobba på de olika ställena. Och nu kommer jag prata väldigt generaliserar.

    Willys är mer budget, mer okända märken men en hel del spännande utländska varor. Ica har mer lyxkänsla, kända märken och många har lokala märken. Har ofta manuella diskar med spännande ost, fisk och skinka.

    Jag skulle säga att om inget av det jag nämnt är speciellt avgörande för dig så är det mer storlek på butik, läge och det faktiska arbetslaget som avgör hur väl man trivs.

    Stora butiker är mer opersonliga, alla regler följs mer korrekt och mer hierarki bland de anställda. Små lokala butiker har mer stammisar och mer vikänsla i arbetslaget men du förväntas till större del ställa upp men du får oftast tjänster i utbyte. I städer är det mer stress, kundströmmar och krav uppifrån och på landet är det mer lungt men det finns inte alltid lika stora ambitioner.


    Korrekturläser som en kratta
  • Thu 4 Jun 2020 16:17
    #6

    Har båda väldigt nära. Aningens närmre till Ica men föredrar Willys. De har (nästan) allt, till bra priser och det går betydligt snabbare att handla där än på enorma Maxi.

    Skulle inte vilja jobba på någotdera ställe men brukar reagera på att personalen på Willys är trevligare och verkar trivas bättre, både på jobbet och med varann.

  • Thu 4 Jun 2020 19:24
    #7
    Mint skrev 2020-06-04 16:17:05 följande:

    Har båda väldigt nära. Aningens närmre till Ica men föredrar Willys. De har (nästan) allt, till bra priser och det går betydligt snabbare att handla där än på enorma Maxi.

    Skulle inte vilja jobba på någotdera ställe men brukar reagera på att personalen på Willys är trevligare och verkar trivas bättre, både på jobbet och med varann.


    Hos mig - tvärtom! Min ICA är "bara" en Kvantum men väldigt fräsch och välsorterad. Handlar nästan aldrig i grannstadens Maxi trots bara en dryg mils avstånd.
    Maxi har en kass deli med outbildad personal och ett fullkomligt odugligt utbud av kött.
    Stöttar dem gärna för att de finns lokalt och för att de har en hög nivå!
    Willys ....... funkade som veckohandel när man hade småbarn.
  • Thu 4 Jun 2020 19:36
    #8

    Föredrar ICA, men har Willys närmare så det blir oftare willys. Hade nog hellre arbetat med marknadsföring hos inom ICA koncernen än Willys.

  • Thu 4 Jun 2020 20:09
    #9

    Betalar bara i självscanningskassor och det har inte de två Ica som finns i närheten av mig. Därav handlar jag oftare på Willys (men oftast på Coop).

  • Fri 5 Jun 2020 07:16
    #10
    Hobgoblin skrev 2020-06-04 19:24:31 följande:

    Hos mig - tvärtom! Min ICA är "bara" en Kvantum men väldigt fräsch och välsorterad. Handlar nästan aldrig i grannstadens Maxi trots bara en dryg mils avstånd.

    Maxi har en kass deli med outbildad personal och ett fullkomligt odugligt utbud av kött.

    Stöttar dem gärna för att de finns lokalt och för att de har en hög nivå!

    Willys ....... funkade som veckohandel när man hade småbarn.


    Maxi har allt och lite till men den stora nackdelen för mig är att det är så förbonkat STORT! Det tar minst dubbelt så lång tid att storhandla där jämfört med på Willys.
  • nytt eller gammal­t
    Fri 5 Jun 2020 07:20
    #11

    Det viktigaste på en arbetsplats för mig är min chef. Tänk på hur din nuvarande är och hur chefen verkar vara på det andra stället. Om du har möjlighet, försök fråga facket eller nån bekant som redan jobbar där t ex.

  • Fri 5 Jun 2020 07:44
    #12
    Maggan1986 skrev 2020-06-03 22:44:11 följande:

    Vart handlar ni helst ?

    Och vart skulle ni helst jobba ?

    Någon som jobbat på något av ställena och vill berätta hur det var ?

    Jag jobbar på ett av dom nu och funderar på att byta till det andra , då jag blivit erbjuden bättre timmar och enligt mig lite roligare arbetsuppgifter.


    Jag tycker du ska nappa på nya erbjudandet utan att tveka. Det är ju inte så att det ser likadant ut på alla ICA- eller Willys-butiker vad gäller hur personalen har det. (Jag handlar på Willys för då får jag mycket för pengarna)
  • Fri 5 Jun 2020 07:49
    #13
    Mint skrev 2020-06-05 07:16:09 följande:
    Maxi har allt och lite till men den stora nackdelen för mig är att det är så förbonkat STORT! Det tar minst dubbelt så lång tid att storhandla där jämfört med på Willys.
    "Förbonkat" stort var ordet sa Bill. Jättebra för stora familjer förstås. De som inte köper en bit fläskcarré utan två kilo , men för oss som liksom har ett litet hushåll, kanske rentav ett enmans så är Willys ett superbra alternativ.
  • Fri 5 Jun 2020 07:49
    #14
    Mint skrev 2020-06-05 07:16:09 följande:
    Maxi har allt och lite till men den stora nackdelen för mig är att det är så förbonkat STORT! Det tar minst dubbelt så lång tid att storhandla där jämfört med på Willys.
    "Förbonkat" stort var ordet sa Bill. Jättebra för stora familjer förstås. De som inte köper en bit fläskcarré utan två kilo , men för oss som liksom har ett litet hushåll, kanske rentav ett enmans så är Willys ett superbra alternativ.
  • Fri 5 Jun 2020 12:49
    #15
    nytt eller gammalt skrev 2020-06-05 07:20:48 följande:

    Det viktigaste på en arbetsplats för mig är min chef. Tänk på hur din nuvarande är och hur chefen verkar vara på det andra stället. Om du har möjlighet, försök fråga facket eller nån bekant som redan jobbar där t ex.


    Håller med. Chefens inställning är det som avgör hur väl en arbetsplats fungerar på alla nivåer.
    Korrekturläser som en kratta
  • Fri 5 Jun 2020 12:57
    #16

    Willys för att kolla på allt konstigt folk.

    Ica när man bara vill ha saker.

    Skulle aldrig palla jobba på Willys, konstigt folk medför problem. Ica arbetare vet jag har det bra så lätt där men helst på lagret, ogillar jobba med människor som i kassan eller varu upplockare.

  • sextio­talist
    Fri 5 Jun 2020 13:16
    #17

    Beror på vad jag ska handla. Har båda affärerna inom lämpligt avstånd.

    Båda affärerna har bra personal och man känner av den positiva stämningen. De hälsar, hör ofta glada skratt

    Tack och lov slipper jag Ica maxi. De hade, trots sin storlek, inte alls samma bra utbud som Ica här.

    Svensk nötfärs butiksmalen till vettigt pris t.ex, en bra chark utan ockerpriser som maxi hade

  • Fri 5 Jun 2020 13:32
    #18
    Xlr8 skrev 2020-06-05 12:57:41 följande:

    Willys för att kolla på allt konstigt folk.

    Ica när man bara vill ha saker.

    Skulle aldrig palla jobba på Willys, konstigt folk medför problem. Ica arbetare vet jag har det bra så lätt där men helst på lagret, ogillar jobba med människor som i kassan eller varu upplockare.


    "konstigt folk"? menar du att vi som handlar på Willys är konstiga? eller är det personalen du åsyftar?
  • Fri 5 Jun 2020 21:19
    #19

    Kunderna.

    Ställ dig och kolla några timmar så förstår du.

    Det är en otrolig blandning från miljonärer till hemlösa.

    På Ica är det mer av den första kategorin till vanliga arbetare.

Svar på tråden Willys eller Ica ?