• bagheeragirl

    Skaffa barn över 40

    Hejsan.

    Vi har 3 barn födda -16 flicka ,-18 pojke ,-20 pojke. Jag fyller 40 år i år och min man 38 år. Jag är sugen på att skaffa ett 4:e barn men min man tycker 3 är lagom.

    Är det fler kvinnor som är i min situation och som är i 40 års åldern?Hur tänker ni angående detta?

    Ska man nöja sig med 3 barn med tanke på ens ålder och att maken är nöjd med 3 barn. Eller ska man satsa på ett 4:e barn och försöka övertala maken?

  • Svar på tråden Skaffa barn över 40
  • VickanD

    Det är ju helt individuellt. Personligen hade jag känt mig helt nöjd och inte skaffat fler. Dessutom är du snart 40 år och det är inte ens säkert att det är möjligt att bli gravid längre.

    Med tanke på din ålder, att ni redan har tre barn och att din man känner sig nöjd så hade jag inte skaffat fler barn.

  • Mortiscia80

    Jag tycker inte du ska tänka så mycket utifrån ålder än utan mer utifrån vad ni båda vill, hur ni vill ha ert liv. Är det så väldigt viktigt för dig att ha ett barn till? Är maken bara nöjd, tvärsäker eller öppen för förslag? Fundera över dina skäl till att skaffa fler och ta hänsyn till din man och hur det skulle påverka er relation.

  • Let it Rain

    Hej! Hur har det gått för er? Det var ju ett tag sedan tråden skapades. 


    Mina barn är också födda -16, 18 och -20 och vi försöker med en fyra. Jag är 43. 

  • AnnaNils

    Hej! Här är en till gamling. Fyllde 44 förra veckan. en tanke om ett 4:e barn har väckts. Antar att det är för sent men man kanske ångrar sig om man inte prova iaf? Min man är ännu mer sugen än jag. Våra barn är 15, 13 och 7 så det blir inte fyra småbarn i så fall. Vågar man? Vet inte riktigt?. Vad ska folk säga ☺️

  • Let it Rain
    AnnaNils skrev 2023-01-24 09:37:51 följande:

    Hej! Här är en till gamling. Fyllde 44 förra veckan. en tanke om ett 4:e barn har väckts. Antar att det är för sent men man kanske ångrar sig om man inte prova iaf? Min man är ännu mer sugen än jag. Våra barn är 15, 13 och 7 så det blir inte fyra småbarn i så fall. Vågar man? Vet inte riktigt?. Vad ska folk säga ☺️


    Klart ni gör! 🥳

    Är själv 43,5 år och försöker med en fyra. Har försökt lite av och till under det senaste året vilket resulterat i två tidiga missfall och två MA. Verkar ännu kunna bli gravid lätt iaf?

    Vår äldsta är 6 🙈
  • AnnaNils
    Let it Rain skrev 2023-01-24 20:01:31 följande:
    Klart ni gör! 🥳

    Är själv 43,5 år och försöker med en fyra. Har försökt lite av och till under det senaste året vilket resulterat i två tidiga missfall och två MA. Verkar ännu kunna bli gravid lätt iaf?

    Vår äldsta är 6 🙈

    Kul med ett svar 😊 Det är många år sedan jag var inne på detta forum så det är roligt att skriva lite igen.

    Nej fy, vad tråkigt med missfallen! Jag beklagar 🙁 Det är väl lite det man befarar om man ska in i den här svängen igen?. Tidigare hade jag väldigt lätt för att bli gravid och har aldrig haft missfall. Men nu har man ju verkligen oddsen emot sig. Rena skräckläsningen om man googlar sin ålder. 


    Äter du folsyra i förebyggande? Man vill kanske inte proppa i sig det i onödan hur länge som helst, det är väl inte helt riskfritt heller. 


    Hehe då har ni fullt upp med småbarn. Härligt och jobbigt på samma gång. Det är fördelar med att ha tätt, vi har knappt 2 år mellan första och andra och det var bra tycker vi. 


    Vad har du för jobb? Jag har ett akademiskt jobb eller vad man ska säga, på en statlig myndighet. Pendlar och jobbar heltid men trivs riktigt bra. 

  • Let it Rain
    AnnaNils skrev 2023-01-25 07:06:21 följande:

    Kul med ett svar 😊 Det är många år sedan jag var inne på detta forum så det är roligt att skriva lite igen.

    Nej fy, vad tråkigt med missfallen! Jag beklagar 🙁 Det är väl lite det man befarar om man ska in i den här svängen igen?. Tidigare hade jag väldigt lätt för att bli gravid och har aldrig haft missfall. Men nu har man ju verkligen oddsen emot sig. Rena skräckläsningen om man googlar sin ålder. 


    Äter du folsyra i förebyggande? Man vill kanske inte proppa i sig det i onödan hur länge som helst, det är väl inte helt riskfritt heller. 


    Hehe då har ni fullt upp med småbarn. Härligt och jobbigt på samma gång. Det är fördelar med att ha tätt, vi har knappt 2 år mellan första och andra och det var bra tycker vi. 


    Vad har du för jobb? Jag har ett akademiskt jobb eller vad man ska säga, på en statlig myndighet. Pendlar och jobbar heltid men trivs riktigt bra. 


    Missfall är såklart inte roligt men absolut något man får ta med i beräkningen som äldre. Jag hade dock inga missfall alls före mina andra graviditeter, så detta är något som uppkommit det sista året för mig. Alla mina barn är dessutom på försök 1-3, så har blivit gravid med lätthet innan. Samma pappa till alla och även nu vid dessa försök. Rekommenderar dig att strunta i statistik och köra på! Man blir så lätt nedslagen av det. Jag tycker personligen att det har varit helt okej med de tidiga missfallen som varit strax efter beräknad mens inom 1-2 veckor, det är mina två MA som dröjt sig kvar ända till v 10-12 som påfrestat psyket, och delvis även kroppen. 


    Folsyra kan du äta helt riskfritt, och bör även göra. Det rekommenderas dagligt tillskott av folsyra till varje kvinna i fertil ålder oavsett planer på att bli gravid just pga risken för ryggmärgsbråck ökar om hon inte tar det och skulle bli gravid. Så det kan ta ta med gott samvete. Själv äter jag både Omega3, Q10 och ?mammavitaminer?. 


    Jobbar administrativt inom ett större företag och kan sköta en stor del av arbetet hemifrån, men arbetar bara deltid just då barnen fortfarande är så små än. Är nöjd med detta upplägg just nu. ☺️

    Vår yngsta är 2, så honom födde jag vid 41. Med första var jag 37. Så jag har ju varit en mer eller mindre äldre mamma redan från start och det har passat mig bra. Skulle faktiskt inte ha några barn alls från början. 😆

  • mman

    Skaffa så många ni vill! Jag sitter tyvärr i sitsen att min fru inte vill ha fler. Vi har två gemensamma. Jag har alltid sett mig som en 4-5 barns far. Älskar barn och den glädje och liv det ger att vara runt dem. Tyvärr börjar jag bli mer och mer bitter över situationen jag är i ?

  • Let it Rain
    mman skrev 2023-02-05 21:23:00 följande:

    Skaffa så många ni vill! Jag sitter tyvärr i sitsen att min fru inte vill ha fler. Vi har två gemensamma. Jag har alltid sett mig som en 4-5 barns far. Älskar barn och den glädje och liv det ger att vara runt dem. Tyvärr börjar jag bli mer och mer bitter över situationen jag är i ?


     Kan relatera till frustrationen då jag haft lite svårt att få med min man på noterna med en fyra innan jag faktiskt blev gravid av misstag och fick ett fördröjt missfall i v 10. 


    Jag tänker att du får nysta lite i anledningen till att hon inte vill ha fler barn. Anser hon att hon är för gammal? Att det är för påfrestande att vara gravid och/eller föda? Tycker hon att hon får dra för stort lass i hemmet? Eller känner hon sig bara klar och förbi småbarnstiden? Beroende på vad det är som är anledningen så kanske det finns någon lösning att diskutera fram eftersom detta är så viktigt för dig, tänker jag. T ex om du erbjuder dig att ta större delen av föräldraledigheten och markservicen där hemma. 

    Men ja, det är svårt när ens partner inte riktigt vill samma som man själv. Jag har haft liknande frustration själv med min man som bestämde sig för att vi var klara efter tre. Själv kände jag inte alls på samma vis. Det var först efter att jag blivit gravid av misstag (pga utebliven mens under flera månader efter en Covidinfektion) och ett fördröjt missfall i v 11 som han ändrade sig. DÅ började han längta efter en till. Men nu har jag haft ytterligare ett missfall, så vi får se om det ens går. 

  • mman
    Let it Rain skrev 2023-02-06 00:37:05 följande:

     Kan relatera till frustrationen då jag haft lite svårt att få med min man på noterna med en fyra innan jag faktiskt blev gravid av misstag och fick ett fördröjt missfall i v 10. 


    Jag tänker att du får nysta lite i anledningen till att hon inte vill ha fler barn. Anser hon att hon är för gammal? Att det är för påfrestande att vara gravid och/eller föda? Tycker hon att hon får dra för stort lass i hemmet? Eller känner hon sig bara klar och förbi småbarnstiden? Beroende på vad det är som är anledningen så kanske det finns någon lösning att diskutera fram eftersom detta är så viktigt för dig, tänker jag. T ex om du erbjuder dig att ta större delen av föräldraledigheten och markservicen där hemma. 

    Men ja, det är svårt när ens partner inte riktigt vill samma som man själv. Jag har haft liknande frustration själv med min man som bestämde sig för att vi var klara efter tre. Själv kände jag inte alls på samma vis. Det var först efter att jag blivit gravid av misstag (pga utebliven mens under flera månader efter en Covidinfektion) och ett fördröjt missfall i v 11 som han ändrade sig. DÅ började han längta efter en till. Men nu har jag haft ytterligare ett missfall, så vi får se om det ens går. 


    Det finns flera goda skäl från hennes sida, och egentligen inget jag kan påverka för att öka chanserna att få ett till barn. Det är också det som grämer mig. Det finns inget jag kan göra åt situatione, förutom isåfall att skaffa barn med någon annan. Men det känns ju drastiskt. Samtidigt som detta med barn är mycket centralt för mig 

    Hur tänker ni?
Svar på tråden Skaffa barn över 40