• Anonym (Fisk)

Vegan vill börja äta fisk

Jag är just nu vegan men vill börja äta fisk för att få i mig mer vitaminer då jag börjat träna och är trött väldigt ofta, har svårt att svälja tabletter så vill inte ta tillskott i form av tabletter. Jag är vegan av etiska skäl men tycker inte att fiskindustrin är lika hemsk som mjölkindustrin, äggindustrin, ko, kyckling eller grisköttindustrin så jag skulle inte få dåligt samvete eller så. Jag har väl mest undvikit fisk för att man "ska" för att vara en "riktig" vegan. Men måste man verkligen göra rätt på allting? Ja jag vet att jag inte längre kommer vara vegan om jag börjar äta fisk, men varför måste man ha stämplar på allting. Är mest rädd för att mina vänner i vegan communityn ska stöta bort mig.

• Svar på tråden Vegan vill börja äta fisk
  • Tecum

Om dina vänner inte accepterar dina val är de inga vänner.

• Anonym (Lax)

Skaffa nya vänner. De där känns intoleranta och rigida.

• fjanten

Ja, det är ju allt annat än veganskt att äta fisk, så risken att bli utstött är absolut stor eftersom du kommer vara en pescetarian plötsligt. Hur menar du förresten att fiskindustrin är 'bra', var tio år sedan jag började gymnasiet, men jag kommer ihåg att vi fick lära oss mycket om hur vidrig fiskindustrin är (skövling av barriärred, 1/3 av all fisk man fiskar slösas bort på inget, mycket fisk används till att göda annan fisk - men hade istället kunna användas för att minska svält i världen, fiskar plågas och äts levande o.s.v. o.s.v.).

• fjanten

Jag är för övrigt inte vegetarian, utan allätare, men kommer ihåg att industrin inte direkt sköttes bra...

• Anonym (MiaMarianne)

Jag var vegan under flera år men fick bristsymtom då jag inte ville äta tillskott av olika slag, kändes alltför konstgjort. Jag var det också av etiska skäl. Nu äter jag kött ibland för att få i mig det min kropp behöver. Jag äter endast vilt, älg och hjort som jag köper direkt från lokala jägare. Det är enligt mig det minst dåliga alternativet ur ett djurrättsperspektiv.

• Anonym (Perca)

Grattis! Det är väl jättebra att du tar ansvar för din egen hälsa genom att börja äta allsidigt.

Vadå ”göra rätt på allting”? Du kan äta dåliga vegetabilier och du kan äta bra animalier. All sorts mat kan produceras bra eller dåligt. Det fina nu, om du börjar äta fisk, är att du förmodligen inte äter mer än att du kan välja bra fisk – bra på alla sätt – även om den kostar mer.

Min erfarenhet är att veganer generellt är rätt sekteristiska av sig. Om dina veganvänner är sådana finns förstås risken att de tar avstånd nu när du ställer dig en bit utanför deras definierade grupp men det kan ju inte hindra dig från att ta hand om din hälsa.

• Anonym (Kajsa)

Det är ju svårt det där. Är själv pescitarian, men äter veganskt till åtminstone 80% (har ost på smörgåsen ibland osv). Känner precis som du att det kanske inte måste vara så att man går all in eller inte alls. Men det skulle jag aldrig våga säga i vegan-kretsar, för oj oj vad dömande de är. Så mitt råd är att du håller det för dig själv haha.

Svar på tråden Vegan vill börja äta fisk