• SandraS23

    Karriär och barn

    Hej.

    Jag har en jobbig känsla i kroppen som jag vill ventilera ur. Jag läser till förskollärare på distans och arbetar samtidigt just nu 60% på en förskola. Jag har nu blivit erbjuden en tjänst i förskoleklass på 75% och tackar ja men detta kommer innebära att mina barn (jag har tre stycken) kommer få tillbringa 5 timmar mer i förskola/fritids. Detta ständiga dåliga samvetet man har som förälder, är jag en dålig förälder bara för att mina barn måste vara där? Är det mer vanligt att barnen är mellan 35-40 timmar i veckan än 15 timmars tills de börjar skolan?. Min man jobbar heltid och jag på 60% just nu plus studier, hur gör ni föräldrar som jobbar deltid och har mer tid med era barn hur får ni ihop ekonomin och livet? Min tanke är att spara pengar så jag kan vara ledig de flesta loven som TJÄNSTLEDIG men det är mycket pengar man ska spara ihop i så fall.

    Hoppas på schysta svar och tips kanske.

  • Svar på tråden Karriär och barn
  • MrsAJ88

    Jag vill bara adressera ditt dåliga samvete - vantrivs barnen på förskola/ fritids? Annars förstår jag inte problemet. Både jag och min man jobbar heltid, även om vi inte alls behöver det av ekonomiska skäl. Våra barn älskar att vara på förskolan, och vi ser ingen anledning till att vi måste gå ner i arbetstid. Du är inte en dålig förälder för att barnen är på fritids/förskola, det har ingenting med dina kvaliteter som förälder att göra!

  • Studentpappa

    15 timmar är ju väldigt lite om det gäller ända till f-klass. Det är väl inga större problem att få ihop livet, lämna vid 0730-0745 och sedan hämta mellan 14-16 beroende på hur sambon jobbar. Hon är ledig en dag i veckan och det har barnen också varit fram till skolan. Skulle tro att dom går ca 30h i veckan i snitt, har inte funderat så mycket på det.

    Vi är lediga så mycket det går, barnen är oftast lediga alla lov.


    Ride it like you stole it
  • Bärryhosch

    Att pappan också går ner i tid är mitt tips. Så gjorde jag och min man, vi jobbade båda 80 % och vårt barn fick lagom långa dagar på förskolan. Och vi båda blev, och är fortfarande, engagerade föräldrar. Win-win-win för hela familjen. :)

    De flesta skyller på att det är ekonomiskt omöjligt att pappan ska gå ner i tid, men så är det ju oftast inte. Det handlar nog mer om att man prioriterar annat än tid med barnet/barnen.

  • ExhibitA

    Du jobbar ju själv som förskolelärare samt är ju mamman till dina barn så jag tror nog du med gott samvete kan anse dig vara expert. Du vet ju hur många timmar gemene barn fixar på förskolan (beroende på miljön då men...) ochdu vet vad dina barn klarar. Om inte annat: Testa! Se hur det fungerar? :) 

  • ExhibitA
    ExhibitA skrev 2020-06-04 23:56:29 följande:

    Du jobbar ju själv som förskolelärare samt är ju mamman till dina barn så jag tror nog du med gott samvete kan anse dig vara expert. Du vet ju hur många timmar gemene barn fixar på förskolan (beroende på miljön då men...) ochdu vet vad dina barn klarar. Om inte annat: Testa! Se hur det fungerar? :) 


    Barnskötare* ursäkta glömde att du pluggade till förskolelärare! 
  • SandraS23
    MrsAJ88 skrev 2020-06-04 22:31:45 följande:

    Jag vill bara adressera ditt dåliga samvete - vantrivs barnen på förskola/ fritids? Annars förstår jag inte problemet. Både jag och min man jobbar heltid, även om vi inte alls behöver det av ekonomiska skäl. Våra barn älskar att vara på förskolan, och vi ser ingen anledning till att vi måste gå ner i arbetstid. Du är inte en dålig förälder för att barnen är på fritids/förskola, det har ingenting med dina kvaliteter som förälder att göra!


    Nej de vantrivs inte på verken fritids eller förskola. Det är mer jag som tycker det är jobbigt. Det har du rätt i, men det är nog mycket omgivningen och samhället så påverkar hur mycket barn ska vara på förskola/fritids, hur mycket lediga man måste vara osv.
  • SandraS23
    Studentpappa skrev 2020-06-04 22:43:02 följande:

    15 timmar är ju väldigt lite om det gäller ända till f-klass. Det är väl inga större problem att få ihop livet, lämna vid 0730-0745 och sedan hämta mellan 14-16 beroende på hur sambon jobbar. Hon är ledig en dag i veckan och det har barnen också varit fram till skolan. Skulle tro att dom går ca 30h i veckan i snitt, har inte funderat så mycket på det.

    Vi är lediga så mycket det går, barnen är oftast lediga alla lov.


    Men hur får ni ihop det med att vara lediga på alla lov till exempel? Vad har ni för jobb då? Vad för slags ledighet tar ni då? Förlåt att jag frågar så mycket men det bär just det jag är nyfiken på hur andra får ihop det på så vis. Mina barn kommer till hösten gå mellan 6:45-16:30 två dagar och 6:45-15:30 två dagar och en dag är jag ledig för studier men då går de 8:00-13:30.

    Vill så gärna prova detta nya jobbet finns ju inget som säger att man inte kan ändra sig sen om man inte gillar det.
  • SandraS23
    ExhibitA skrev 2020-06-04 23:56:29 följande:

    Du jobbar ju själv som förskolelärare samt är ju mamman till dina barn så jag tror nog du med gott samvete kan anse dig vara expert. Du vet ju hur många timmar gemene barn fixar på förskolan (beroende på miljön då men...) ochdu vet vad dina barn klarar. Om inte annat: Testa! Se hur det fungerar? :) 


    Ja det är nog det jag får göra testa och se hur det fungerar och om inte annat kan man ju byta jobb igen.
Svar på tråden Karriär och barn